Brandstofreiniger: voordat je evt effect merkt moet je wel een paar honderd km gereden hebben, en dan moet je nog geluk hebben wil het zo'n probleem oplossen.
Dit kan aan zoveel dingen liggen. Ik zou echt bij de basics beginnen en dingen die je zelf kan
en. Daarmee bedoel ik: echt stotteren is een serieus probleem in de onsteking, compressie of lucht/peut mix. Zou je aan de bougies moeten kunnen zien denk ik, als er een of meerdere cylinders slecht ontbranden dan zijn de bougies olie-achtig of zwart (roet). Draai ze er eens uit en vergelijk / plaats foto.
Lucht: luchtfilter schoon, inlaattraject correct aangesloten en niet overmatig vervuild (vaak meer een dieselprobleem), gasklep goed? Laatste geeft ook vaak problemen maar weet niet of dat voor dit soort problemen zorgt, lijkt me niet echt.
Benzine: benzinefilter schoon, injectoren schoon? Tank vol genoeg? Leegrijden zorgt voor snellere vervuiling van filter.
Ontsteking: bougies, kabels, bobines goed? Distributie staat goed? (Is al expert materiaal als je 't mij vraagt)
Rookt de auto als hij stottert?
Een vriend van me heeft zoiets met z'n diesel, niet echt stotteren maar wel inhouden, vooral tot 2000tpm. Ligt waarschijnlijk aan de turbo control valve waardoor de turbodruk te laag is in dat gebied. Dit is een nieuwere auto (2007) en wordt wel door VIDA met een foutcode aangegeven.