Volvo V70 D3 of D4?

 
 
 
 
 
BeHappy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oost Brabant
Berichten: 56
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Volvo V70 D3 of D4?

 · 
Posted: 29.06.2021 - 13:07  ·  #1
Ik ben de laatste tijd aan het nadenken of ik mijn V70 D5 AWD wil vervangen door een nieuwere V70.
Hij heeft 435k km op de klok en een half miljoen zou leuk klinken, maar toch...

Ik ben aan het kijken naar een V70 D3 of D4 uitvoering.
Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn bij beide. Met name de kwaliteit van de motor en of er verschil zit in onderhoudskosten.

Ik snap dat het hele algemene vragen zijn, maar hoor graag jullie ervaringen.

Bedankt alvast!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 of D4?

 · 
Posted: 29.06.2021 - 13:55  ·  #2
De ene D3 of D4 is de andere niet, want er zit een verschillende motor achter die code afhankelijk van het bouwjaar, net als de D5 ook niet altijd dezelfde motor was. Dus welke modeljaren heb je het over? Welke motoren spreken je aan (minimum vermogensvereiste? 4 of 5 cilinder?)
Zie https://en.wikipedia.org/wiki/…ure#Diesel

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat V70n vs V70NN een groot verschil maakt (zowel plussen als minnen) en handbak vs automaat ook een heel belangrijk verschil is. Mijn beide V70s (zie signature) had/heeft de 163pk euro4 2.4D (D5244T5), in theorie exact dezelfde motor maar er zijn wel degelijk verschillen, iig optisch (ophanging, afdekking, koelsysteem etc).
BeHappy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oost Brabant
Berichten: 56
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Volvo V70 D3 of D4?

 · 
Posted: 29.06.2021 - 14:19  ·  #3
Quote door Bolbo

De ene D3 of D4 is de andere niet, want er zit een verschillende motor achter die code afhankelijk van het bouwjaar, net als de D5 ook niet altijd dezelfde motor was. Dus welke modeljaren heb je het over? Welke motoren spreken je aan (minimum vermogensvereiste? 4 of 5 cilinder?)
Zie https://en.wikipedia.org/wiki/…ure#Diesel

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat V70n vs V70NN een groot verschil maakt (zowel plussen als minnen) en handbak vs automaat ook een heel belangrijk verschil is. Mijn beide V70s (zie signature) had/heeft de 163pk euro4 2.4D (D5244T5), in theorie exact dezelfde motor maar er zijn wel degelijk verschillen, iig optisch (ophanging, afdekking, koelsysteem etc).


Ik zit te denken aan een auto tussen 2010 en 2015. Het liefst een 5 cilinder met minimaal 150pk. Ik rij nu een automaat en dat rijdt wel heel erg prettig, dus die staat ook op het verlanglijstje.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Volvo V70 D3 of D4?

 · 
Posted: 29.06.2021 - 14:33  ·  #4
Ik heb ongeveer dezelfde zoektocht doorlopen. Afgelopen weekend heb ik “ja” gezegd tegen een V70 D4 uit 2014.

Ik heb veel rond gekeken maar heb moeten concluderen dat ik nog niet klaar ben voor fors inleveren van vermogen. Want tijdens het proeftijden met diverse 4cyl D3 blokken miste ik beleving. Tot 100km/u gaat het wel, maar daarboven merkte ik te veel verschil. Mijn (nog) huidige D5 met obbe kuur drukt dan in de 6e versnelling nog stevig in de rug.
Voor mij is het dus een D4 geworden. Vergelijkbaar vermogen met de standaard D5.

De D3 4 cyl is wel extreem stil voor een diesel. Dus als dat belangrijk voor je is zeker overwegen.

Ik wil je ook waarschuwen: er wordt momenteel erg veel geïmporteerd. Zelfs ook de dealers gaven aan mij aan dat ze afhankelijk beginnen te worden van aanbod uit het buitenland.
Dit omdat de vraag is veranderd. Van sobere instapmodellen naar de meer luxueuze modellen, en die worden in NL voor nu schaars.

Ook heb ik er een paar te koop zien staan daar moet je echt met een grote boog omheen.
BeHappy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oost Brabant
Berichten: 56
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Volvo V70 D3 of D4?

 · 
Posted: 29.06.2021 - 14:43  ·  #5
Quote door martijn-a

Ik heb ongeveer dezelfde zoektocht doorlopen. Afgelopen weekend heb ik “ja” gezegd tegen een V70 D4 uit 2014.

Ik heb veel rond gekeken maar heb moeten concluderen dat ik nog niet klaar ben voor fors inleveren van vermogen. Want tijdens het proeftijden met diverse 4cyl D3 blokken miste ik beleving. Tot 100km/u gaat het wel, maar daarboven merkte ik te veel verschil. Mijn (nog) huidige D5 met obbe kuur drukt dan in de 6e versnelling nog stevig in de rug.
Voor mij is het dus een D4 geworden. Vergelijkbaar vermogen met de standaard D5.

De D3 4 cyl is wel extreem stil voor een diesel. Dus als dat belangrijk voor je is zeker overwegen.

Ik wil je ook waarschuwen: er wordt momenteel erg veel geïmporteerd. Zelfs ook de dealers gaven aan mij aan dat ze afhankelijk beginnen te worden van aanbod uit het buitenland.
Dit omdat de vraag is veranderd. Van sobere instapmodellen naar de meer luxueuze modellen, en die worden in NL voor nu schaars.

Ook heb ik er een paar te koop zien staan daar moet je echt met een grote boog omheen.


Ik heb ook een V70 D4 zien staan die geïmporteerd is. Kun je iets meer zeggen waarom je daar met een boog omheen zou moeten lopen?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Volvo V70 D3 of D4?

 · 
Posted: 29.06.2021 - 15:04  ·  #6
Vooral belangrijk is naar de bpm waarde op ovi-rdw.nl te kijken.
Sommige staan maar met €500,- bpm op kenteken. Dat betekent 1 ding: ze zijn op basis van taxatierapport ingevoerd, of te wel: flink plat gereden.

Ik ben bewust bij een paar gaan kijken om de verschillen te zien. Want vaak is het lakwerk dik voor elkaar. Echter bodem, remtangen, wielkuipen, motorruimte vertellen meer over de ware ervaring van het voertuig. Een smetteloze lak en gecorrodeerde windvanger in de portier klopt bijvoorbeeld niet.

Soms staan ze voor echt weinig te koop, en kan je de keuze maken om aan te schaffen. Maar als je voor vergelijkbaar geld tov NAP certificaat gaat kopen kan je een financieel risicovolle deal maken op termijn. Qua inruil later maar ook qua onzekerheid technisch.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Volvo V70 D3 of D4?

 · 
Posted: 29.06.2021 - 16:02  ·  #7
Je hebt naast de D3 en D5 ook nog de 2.4D dat zijn gewoon 5 cilinders, en met niet al te veel kosten kunnen die naar 205 pk tunen. Zeker de 2.4s met dual turbo's ( My 2012 ) die kunnen naar 230pk en dat zijn gewoon de zelfde blokken als de D5 met 215 pk .
rfs88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Susteren
Berichten: 105
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Volvo V70 D3 of D4?

 · 
Posted: 29.06.2021 - 16:51  ·  #8
D3 en D4 5 cil met 120kw/163 benamingen worden veel door elkaar heen gebruikt. Ligt aan bouwjaar en volgens mij ook lang van oorsprong ...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 of D4?

 · 
Posted: 30.06.2021 - 09:18  ·  #9
De D5 badge werd gedegradeerd tot 2.4D op het moment dat er een sterkere D5 kwam. Dus in tijden van euro3 was de D5 de 163pk versie, toen kwam de 185pk en werd de 163pk 2.4D genoemd. Toen kwam de 215pk en was de 185pk geen D5 meer, en rond die tijd voerde Volvo ook de D3/D4 labels in.
rfs88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Susteren
Berichten: 105
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Volvo V70 D3 of D4?

 · 
Posted: 30.06.2021 - 14:21  ·  #10
On topic, iedereen geeft aan dat je de 5 cilinders moet hebben (ongeacht aanduiding D3/D4/D5). De nieuwe 4 cilinders vanaf +-2014 VEA blokken (Volvo engine architecture) waren in de eerste series niet probleemloos (google maar eens, egr / olie verbruik), latere bouwjaren zouden wel goed zijn. VEA blokken zijn wel Euro 6 en klinken wat beschaafder en schijnen minder te verbruiken.
Oudere 5 cil zijn Euro 5 en in stadsverbruik geen helden (maar daar koop je hem ook niet voor). Persoonlijk heb ik pech gehad met een D3 uit 2012 die ik vorig jaar had gekocht, binnen een paar duizend km was de motor warmgelopen... sommige uit 2012 hebben problemen met koppakkingen/scheur in onderblok. Ik heb dit exemplaar defect verkocht maar een paar maanden later een XC60 2012 D3 met precies hetzelfde blok gekocht omdat het gewoon zo lekker rijdt.
Als je jaar en budget aangeeft kunnen we wellicht wat gestuurder helpen
BeHappy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oost Brabant
Berichten: 56
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Volvo V70 D3 of D4?

 · 
Posted: 30.06.2021 - 16:16  ·  #11
Bedankt voor alle reacties. Erg welkom!

Ik zit te denken aan max €15.000,- Vanaf bouwjaar 2010.
rfs88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Susteren
Berichten: 105
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Volvo V70 D3 of D4?

 · 
Posted: 01.07.2021 - 08:59  ·  #12
15k... dat moet toch zeker wel lukken, ik zou zeggen ga eens proefrijden met wat types dan kun je kijken wat je ligt en welke opties essentieel zijn
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Volvo V70 D3 of D4?

 · 
Posted: 01.07.2021 - 12:42  ·  #13
Deze staat in mijn omgeving te koop.

https://www.autoscout24.nl/aan…aign=share

Verkoopprijs: € 11.500,-
Kilometerstand: 211.000 km
Bouwjaar: 10/2014

Ik had hem op mijn favorieten lijstje maar ben geslaagd via een dealer met bijna hetzelfde model, KM en uitvoering. Een tikkie duurder, maar wel 6mnd garantie. Dat is bij deze niet.

Als je niet vies bent van zelf verkopen en technisch genoeg om deze auto op gebreken te checken kan je het overwegen.

Mocht je €1000,- voor je oude kriigen heb je voor goed €10k een forse sprong voorwaarts.
BeHappy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oost Brabant
Berichten: 56
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Volvo V70 D3 of D4?

 · 
Posted: 02.07.2021 - 15:06  ·  #14
Dank voor de info. Ik ga op zoek!
Awv
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 51
Berichten: 71
Geregistreerd: 08 / 2019
Subject:

Re: Volvo V70 D3 of D4?

 · 
Posted: 03.07.2021 - 21:27  ·  #15
Ik wil de mijne over n paar maanden verkopen..:( zoek r n leuke bus tbv camper voor terug
 
Selected quotes for multi-quoting:   0