Volvo v70 tdi 1998 motormanagment lampje brandt

patmas
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

Volvo v70 tdi 1998 motormanagment lampje brandt

· 
Posted: 04.11.2015 - 18:22  ·  #1
Goede dag,

Ik heb onlangs een volvo v70 tdi uit 1998 gekocht. De vorige eigenaar heeft de distributieriem in december 2014 laten vervangen. Hij vertelde mij dat sinds die reparatie het management lampje brandt. Hij heeft hier inmiddels al 30.000 km mee gereden. De auto start goed, zowel bij koud als warm en rijdt verder prima.

Nu heb ik hem uitgelezen met VOL-FCR en kwam de DTC EFI-718 Ignition Timing Control als fout eruit. Als ik de Pump Tuning Test wil doen dan werkt dit niet en krijg ik de melding Pump Timing Test Inhibited due to DTC'S in module. Dus schijnbaar kan ik geen test doen door de fout in de DTC. Als ik hem clear lukt het ook niet en komt de foutmelding weer terug.

Mijn vermoeden is dat bij het opleggen vd nieuwe distributie een positie net niet goed staat, m.a.w ze hebben de tandwielen waarschijnlijk net een tandje verkeerd geplaatst.

Mijn vraag is of het opnieuw juist timen vd distributieriem een grote kostbare tijdrovende klus is en alles weer ontmanteld dient te worden of kan dit op een eenvoudigere manier?

Of sla ik hier de plank mis en heeft iemand anders een goed gefundeerde oplossing cq aanvulling?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Volvo v70 tdi 1998 motormanagment lampje brandt

· 
Posted: 04.11.2015 - 18:38  ·  #2
Denk dat je wel aardig goed zit.
Vrees echter wel dat je e.e.a. moet loshalen om het te herstellen.
patmas
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.11.2015 - 18:48  ·  #3
Dank je wel voor de snelle respons

Ik ben niet zo handig dat ik dit zelf kan doen....

Weet iemand een goed en betrouwbaar adres omgeving Eindhoven die dit voor mij kan doen?
@@lgra
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 04.11.2015 - 19:14  ·  #4
Riem staat in jouw geval,idd een tandje verkeerd. Vrijwel,zeker de achterste nokkenas.
Simpel,zelf te controleren zonder veel los te halen. Verwijder de bovenste distributiekap.
Je hebt nu zicht op de beide distributiewielen. Als ze goed staan moeten ze beiden aman de bovenzijde op het merkteken staan. Dat is echter lastig te zien. Beter is om het voorste distributiewiel geheel horizojtaal naar voren te laten wijzen door de motor te tornen. Als het goed is staat beide merktekens in 1 rechte lijn ten opzichte van het midden van beide assen.

Een foutief staand riem goed zetten vergt ca 10 minuten omdat er vrijwel niets gedemonteert hoeft te worden. Simpel de riemspanner terugstellen en de riem op juiste wijze om het achterste wiel leggen. Laat dit echter even doen als je het noit eerder hebt gedaan, want je moet hierbij natuurlijk wel het onderste merkteken ook in acht nemen.
patmas
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.11.2015 - 20:05  ·  #5
Dank je wel voor de heldere uitleg.

Nu nog iemand vinden die dit klusje wil doen..
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 04.11.2015 - 20:22  ·  #6
een tdi heeft maar één nokkenas, is de getande riem van de pomp (achterop de nokkenas, boven de startmotor?) wel mee vervangen? (die gaat nog korter mee dan de D-riem!) we (Kickerzz) gaan over 1,5 week een distributieriem vervangen van een TDI op de sleuteldag. als je de jouwe er "naast" zet kunnen we afkijken?
patmas
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.11.2015 - 08:25  ·  #7
Dank je wel voor het aanbod!

Ik heb echter haast ivm een aankomende vakantie....

A.s maandag gaat hij voor een aankoop keuring naar de Volvo garage.

Dan krijg ik te horen hoe en wat.

Ik houd jullie op de hoogte :D

Selected quotes for multi-quoting:   0