Volvo v70 tdi

startproblemen

ricks
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Volvo v70 tdi

· 
Posted: 25.09.2013 - 17:08  ·  #1
Hallo,

Mijn buurman heeft, net als ik, een volvo v70 classic uit 1998. Zijn volvo heeft inmiddels al bijna 6 ton op de klok en pruttelt nog mooi door.

Omdat hij veel kilometers maakt is het natuurlijk belangrijk dat zijn auto betrouwbaar is. Echter heeft hij sinds een tijdje last van startproblemen:

In principe start de auto altijd goed (koude start etc.), maar telkens als hij een langer stuk heeft gereden en hij zet de auto uit, is deze met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. Pas na een half uur wachten start de auto weer prima.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? De startmotor leek me een beetje vreemd, want het zou gek zijn als deze na een half uur weer functioneert. Ook de accu is in orde.

Ik hoor graag van jullie wat het probleem en een eventuele oplossing zou zijn :)

Met vriendelijke groet,

Rick Seisveld
...

Subject:

Re: Volvo v70 tdi

· 
Posted: 25.09.2013 - 17:16  ·  #2
Ik zou denken aan een nadruppelende verstuiver. Dat zou betekenen dat de auto in principe verzuipt. Door dan die tijd te wachten kan hij inderdaad gewoon weer starten... Maar het zal uitzoeken worden.

Groetjes,

Tristan.

P.S. Uiteraard is je buurman hier ook van harte welkom! ;)
DJ

Subject:

· 
Posted: 25.09.2013 - 18:27  ·  #3
Kan een aantal oorzaken zijn.
Pomptiming na laten kijken. Dynamisch via de computer laten checken.
Kan ook de startmotor of de accu zijn, dit houd in bij warme motor het juiste start toerental niet gehaald word.
Ik heb ook een x wat gehoord over een sensor aan de voorzijde van de auto bij de radiateur.
Als tie dan afgekoeld is start hij weer. Verstuiver problemen hebben deze motoren eigenlijk nooit.
Succes.

Gr DJ
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 25.09.2013 - 18:48  ·  #4
kan het vocht zijn?
(condens)water in het brandstof systeem?

na stilstaan, zal water verdampen door de stralingswarmte van de motor en daarmee dampbellen veroorzaken in het brandstoffilter wat vlak achter de motor zit (bijna boven het uitlaat spruitstuk). Hierdoor zal de doorstroming van de brandstof blokkeren.

Na afkoelen zijn dan die bellen veel kleiner of weg waardoor er weer een vloeistofstroom (water en diesel) plaatsvindt.

Ik heb zelf ook een V70 2.5D gehad van 1999. Daarbij was het filter "geisoleerd" met een hitteschild. Zit dat er nog bij jouw V70?

Wat betreft afstelling van de brandstofpomp.
Niet toevallig recentelijk de distributieriem vervangen en de riem van de pomp "vergeten"...??
DDH
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 25.09.2013 - 19:17  ·  #5
Heb je het over starten (rondraaien op de startmotor) of over het aanslaan?
ricks
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Volvo v70 tdi

· 
Posted: 03.10.2013 - 13:21  ·  #6
Heren,

Dank voor jullie snelle reacties.

Ik ga eens even het een en ander aan mijn buurman voorleggen. Een andere accu valt natuurlijk makkelijk uit te proberen. De andere mogelijke oorzaken leg ik aan hem voor, dan kan hij zelf bepalen of hij de auto laat uitlezen of de auto eventueel weg doet (inmiddels 6 ton op de klok).

Ik houd jullie op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Rick Seisveld

Selected quotes for multi-quoting:   0