Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 
 
 
 
 
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 566
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 12.08.2024 - 09:27  ·  #16
te hoge roetuitstoot komt door een kapot roetfilter.
Ik denk dat alle andere zaken (benzine ipv diesel tanken, evt lekkende verstuiver en hangende EGR klep) er misschien gedeeltelijk oorzaak van kunnen zijn geweest of er nu voor kunnen zorgen dat je met een kapot roetfilter 5 miljoen deeltjes haalt ipv 4 miljoen deeltjes, maar je roetfilter is gewoon lek ( intern kapot).

Als je VIDA hebt of als er iemand in de buurt zit die even met je mee wil kijken, check dan op storingen, doe een injectortest in VIDA en controleer de live-waarden van de EGR klep (en turbodruk waarden).
Daarna het roetfilter vervangen en lekker doorrijden zou ik zeggen. Of roetfilter laten uitschrijven bij de RDW, je gaat daarmee NIET perse een euroklasse omlaag zoals hierboven gemeld maar je betaald wel een roettax (een percentage van je wegenbelasting extra).
En mocht je op zoek zijn naar iets anders met een vijfcilinder; er zijn in de late jaren (tot 2016) ook nog 2.4 5 cilinder diesels geleverd als D4 AWD (XC70/XC60).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 12.08.2024 - 20:05  ·  #17
4 miljoen deeltjes is ook niet gewoon.
Onder de miljoen is goed maar ondergetekende had vorig jaar 12600 deeltjes.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 14.08.2024 - 11:12  ·  #18
Quote door Bolbo

Dat brandstofpomp knijpen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dat iets positiefs oplevert, daar gaat hij ws rot van lopen. Een diesel rijdt altijd met overschot lucht voor zover mij bekend, al is dat nu wellicht anders in de tijd van EGR, wervelkleppen etc.
Klinkt mij alsof je er geen geld meer wilt insteken. Aan een nieuw roetfilter of meer roettaks ontkom je niet denk ik, ook al zou de EGR etc wel in orde zijn (bijv op te lossen met schoonmaken)


In principe alleen knijpen voor de APK en ik wil er inderdaad niet teveel geld in steken. Maar dat is vooral omdat dit een Euro 5 diesel is en er in 2025 de milieuzones veranderen. Als dan blijkt dat je €2000 uitgeeft en je geen boodschappen kan doen in je eigen dorp/stad dan is dat weggegooid geld.

De wegenbelasting zit nu op €180 per maand, €2160 per jaar dus de wegenbelasting stijgt harder dan mijn salaris.

En zo heeft de overheid altijd wat om je te pesten, daar kun je zoveel topics over vullen als maar kan.

ik ga volgende week een rondje doen langs wat Volvo experts en dan hou ik iedereen op de hoogte van de uitkomsten.
De uitstoot is denk ik voor iedereen met een diesel een probleem, nu of later.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 14.08.2024 - 11:15  ·  #19
2025 is geen probleem voor euro 5 diesels.
Wel voor euro 4 diesels
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 14.08.2024 - 11:23  ·  #20
Quote door hermanusb

2025 is geen probleem voor euro 5 diesels.
Wel voor euro 4 diesels



Nog niet maar hoe lang nog.
Ondertussen verhogen ze de wegenbelasting tot onzinnige hoogtes. Staat niet meer in verhouding tot wegenbelasting op benzine of benzine prijs.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 14.08.2024 - 11:28  ·  #21
Quote door hetschaap

te hoge roetuitstoot komt door een kapot roetfilter.
Ik denk dat alle andere zaken (benzine ipv diesel tanken, evt lekkende verstuiver en hangende EGR klep) er misschien gedeeltelijk oorzaak van kunnen zijn geweest of er nu voor kunnen zorgen dat je met een kapot roetfilter 5 miljoen deeltjes haalt ipv 4 miljoen deeltjes, maar je roetfilter is gewoon lek ( intern kapot).

Als je VIDA hebt of als er iemand in de buurt zit die even met je mee wil kijken, check dan op storingen, doe een injectortest in VIDA en controleer de live-waarden van de EGR klep (en turbodruk waarden).
Daarna het roetfilter vervangen en lekker doorrijden zou ik zeggen. Of roetfilter laten uitschrijven bij de RDW, je gaat daarmee NIET perse een euroklasse omlaag zoals hierboven gemeld maar je betaald wel een roettax (een percentage van je wegenbelasting extra).
En mocht je op zoek zijn naar iets anders met een vijfcilinder; er zijn in de late jaren (tot 2016) ook nog 2.4 5 cilinder diesels geleverd als D4 AWD (XC70/XC60).


Klopt, alles afgaan en uitsluiten i.p.v. blind vervangen.
Ik ga volgende week langs een paar Volvo experts, zit nog 4 weken APK op, heb geen haast en ik heb nog een reserve auto.
Volgende auto zal wel een benzine of een hybrid worden. Misschien een XC60 van 6 jaar oud.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 189
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 14.08.2024 - 18:31  ·  #22
Een maat van me had ook een meting met vijf miljoen deeltjes. 520k op de teller. Zelfde motor. Na het uitschrijven van het roetfilter bij de RDW (mag volgens mij tot bouwjaar 2015) en een maandelijkse toeslag van €25 op de wegenbelasting kwam die gewoon door de keuring heen.

Veel geld voor de wegenbelasting maar hij koopt er ook niets anders voor.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 14.08.2024 - 20:52  ·  #23
Quote door Sanders V70

Straks komen er dacht ik 26 zero emissie zones dus ik ga mijn diesel fixen die een vermogen kost als hij stil staat en binnenkort nergens meer heen mag.


Quote door Sanders V70

Maar dat is vooral omdat dit een Euro 5 diesel is en er in 2025 de milieuzones veranderen.


Kan je mij eens vertellen waar je dit allemaal op baseert? Er komen in 2025 inderdaad 30 zero emissie zones, maar dat is alleen voor vrachtauto's. En in de steden waar dit ook zou gelden voor personenauto's is dit uitgesteld. Voor hoelang? Dat weet natuurlijk niemand maar nu loop je telkens dingen te verkondigen die niet waar zijn....
Wie weet kan je nog wel 3 jaar gewoon doorrijden met je oude diesel.
Ik heb een oude Euro 3 D5 en betaal al jaren lang die roettaks. Ik weet waar ik over praat.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 16.08.2024 - 14:25  ·  #24
Quote door Musicus

Quote door Sanders V70

Straks komen er dacht ik 26 zero emissie zones dus ik ga mijn diesel fixen die een vermogen kost als hij stil staat en binnenkort nergens meer heen mag.


Quote door Sanders V70

Maar dat is vooral omdat dit een Euro 5 diesel is en er in 2025 de milieuzones veranderen.


Kan je mij eens vertellen waar je dit allemaal op baseert? Er komen in 2025 inderdaad 30 zero emissie zones, maar dat is alleen voor vrachtauto's. En in de steden waar dit ook zou gelden voor personenauto's is dit uitgesteld. Voor hoelang? Dat weet natuurlijk niemand maar nu loop je telkens dingen te verkondigen die niet waar zijn....
Wie weet kan je nog wel 3 jaar gewoon doorrijden met je oude diesel.
Ik heb een oude Euro 3 D5 en betaal al jaren lang die roettaks. Ik weet waar ik over praat.


Ik heb vorig jaar op de website van wwwOPWEGNAARZES.nl gekeken en ik weet niet of de regels inmiddels zijn aangepast.
Mijn dochter reed in mijn oude Euro 3 D5 en kon in bepaalde steden niet meer in de lage emissie zones of milieu zones komen en heeft daarom nu een benzine auto. Ik vind het hele verhaal nogal onduidelijk, milieuzone groen/geel en zero emissie.
Zero emissie zegt het zelf, uitstoot vrij maar volgens mij heeft elke gemeente net weer een andere regeling of plan dus dat wordt nog lastig om bij elke zone te kijken wat nou wel en niet mag.

Verder baseer ik mij op een onbetrouwbare overheid, ik verkondig niks maar misschien lees je mijn mening of mijn voorgevoel als een feit. Kijk bijvoorbeeld naar de warmtepompen, dit kabinet heeft de verplichting afgeschaft om bij vervanging van je CV deze te vervangen voor een wamtepomp. Over 1 jaar valt dit kabinet en krijg je misschien weer een links groen en wordt elke stad met zijn zero emissiezone een elektrische bakfiets zone.

Maar voor hetzelfde worden alle zero emissie zones straks afgeschaft, voor het klimaat doet het in mijn ogen namelijk niks. Zero emissie is in mijn mening wel beter voor de luchtkwaliteit ter plaatse.

Dit is verder off-topic, het gaat mij puur om de uitstoot te verlagen.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 16.08.2024 - 14:31  ·  #25
Quote door JMA1992

Een maat van me had ook een meting met vijf miljoen deeltjes. 520k op de teller. Zelfde motor. Na het uitschrijven van het roetfilter bij de RDW (mag volgens mij tot bouwjaar 2015) en een maandelijkse toeslag van €25 op de wegenbelasting kwam die gewoon door de keuring heen.

Veel geld voor de wegenbelasting maar hij koopt er ook niets anders voor.


De prijzen van diesel auto's liggen nu wel lager dan benzine auto's. Ik denk er weer over om op gas te gaan rijden. XC90 ofzo.
Wel vette Oplichtersbelasting maar voor 70 cent per liter de helft van diesel, alleen wat vaker tanken.
JMA1992
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 32
Berichten: 189
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 16.08.2024 - 16:10  ·  #26
Maar de wegenbelasting verandert volgens mij voor gas auto’s. Wordt fors duurder.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1902
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 16.08.2024 - 17:11  ·  #27
Quote door JMA1992

Maar de wegenbelasting verandert volgens mij voor gas auto’s. Wordt fors duurder.


Yep, dat zal de nekslag worden voor veel inbouwers.

De grootste dreun is echter voor de mensen die in hun woning voor de verwarming afhankelijk zijn van gas, die met die mooie grote tanks in de tuin.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 16.08.2024 - 17:21  ·  #28
Quote door JMA1992

Maar de wegenbelasting verandert volgens mij voor gas auto’s. Wordt fors duurder.


Ga ik dan ook maar uitzoeken.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 16.08.2024 - 17:22  ·  #29
Quote door MTE

Quote door JMA1992

Maar de wegenbelasting verandert volgens mij voor gas auto’s. Wordt fors duurder.


Yep, dat zal de nekslag worden voor veel inbouwers.

De grootste dreun is echter voor de mensen die in hun woning voor de verwarming afhankelijk zijn van gas, die met die mooie grote tanks in de tuin.


Heb je daar ook info over?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1902
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 16.08.2024 - 17:44  ·  #30
Quote door Sanders V70

Quote door MTE

Quote door JMA1992

Maar de wegenbelasting verandert volgens mij voor gas auto’s. Wordt fors duurder.


Yep, dat zal de nekslag worden voor veel inbouwers.

De grootste dreun is echter voor de mensen die in hun woning voor de verwarming afhankelijk zijn van gas, die met die mooie grote tanks in de tuin.


Heb je daar ook info over?



Stond een paar maanden geleden een enorm stuk in de krant, Telegraaf. De bedoeling was om lpg voor auto’s omhoog te gooien dmv btw/accijnsverhoging.
Neven effect waren dus de mensen die erop stoken …


Of daar nu nog wijzingen in zijn gedaan weet ik niet. De g3 korting op de mrb gaat in 2026 iig verdwijnen en dan is lpg rijden ,net als diesel rijden, elke maand een stevige aderlating voor alleen al stil staan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0