te hoge roetuitstoot komt door een kapot roetfilter.
Ik denk dat alle andere zaken (benzine ipv diesel tanken, evt lekkende verstuiver en hangende EGR klep) er misschien gedeeltelijk oorzaak van kunnen zijn geweest of er nu voor kunnen zorgen dat je met een kapot roetfilter 5 miljoen deeltjes haalt ipv 4 miljoen deeltjes, maar je roetfilter is gewoon lek ( intern kapot).
Als je VIDA hebt of als er iemand in de buurt zit die even met je mee wil kijken, dan op storingen, doe een injectortest in VIDA en controleer de live-waarden van de EGR klep (en turbodruk waarden).
Daarna het roetfilter vervangen en lekker doorrijden zou ik zeggen. Of roetfilter laten uitschrijven bij de RDW, je gaat daarmee NIET perse een euroklasse omlaag zoals hierboven gemeld maar je betaald wel een roettax (een percentage van je wegenbelasting extra).
En mocht je op zoek zijn naar iets anders met een vijfcilinder; er zijn in de late jaren (tot 2016) ook nog 2.4 5 cilinder diesels geleverd als D4 AWD (XC70/XC60).
Ik denk dat alle andere zaken (benzine ipv diesel tanken, evt lekkende verstuiver en hangende EGR klep) er misschien gedeeltelijk oorzaak van kunnen zijn geweest of er nu voor kunnen zorgen dat je met een kapot roetfilter 5 miljoen deeltjes haalt ipv 4 miljoen deeltjes, maar je roetfilter is gewoon lek ( intern kapot).
Als je VIDA hebt of als er iemand in de buurt zit die even met je mee wil kijken, dan op storingen, doe een injectortest in VIDA en controleer de live-waarden van de EGR klep (en turbodruk waarden).
Daarna het roetfilter vervangen en lekker doorrijden zou ik zeggen. Of roetfilter laten uitschrijven bij de RDW, je gaat daarmee NIET perse een euroklasse omlaag zoals hierboven gemeld maar je betaald wel een roettax (een percentage van je wegenbelasting extra).
En mocht je op zoek zijn naar iets anders met een vijfcilinder; er zijn in de late jaren (tot 2016) ook nog 2.4 5 cilinder diesels geleverd als D4 AWD (XC70/XC60).