Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 
 
 
 
 
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 291
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 16.08.2024 - 18:59  ·  #31
Quote door Sanders V70

Quote door MTE

Quote door JMA1992

Maar de wegenbelasting verandert volgens mij voor gas auto’s. Wordt fors duurder.


Yep, dat zal de nekslag worden voor veel inbouwers.

De grootste dreun is echter voor de mensen die in hun woning voor de verwarming afhankelijk zijn van gas, die met die mooie grote tanks in de tuin.


Heb je daar ook info over?


https://www.autoweek.nl/autoni…et-hardst/

"Vanaf 2026 gaan lpg-rijders flink meer motorrijtuigenbelasting betalen. De afschaffing van de G3-regeling gaat voor hen flink pijn doen, vooral als ze in een kleinere en lichtere auto rijden. Ja, dat lees je goed."
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 16.08.2024 - 22:38  ·  #32
Quote door Steven

Quote door Sanders V70

Quote door MTE

Quote door JMA1992

Maar de wegenbelasting verandert volgens mij voor gas auto’s. Wordt fors duurder.


Yep, dat zal de nekslag worden voor veel inbouwers.

De grootste dreun is echter voor de mensen die in hun woning voor de verwarming afhankelijk zijn van gas, die met die mooie grote tanks in de tuin.


Heb je daar ook info over?


https://www.autoweek.nl/autoni…et-hardst/

"Vanaf 2026 gaan lpg-rijders flink meer motorrijtuigenbelasting betalen. De afschaffing van de G3-regeling gaat voor hen flink pijn doen, vooral als ze in een kleinere en lichtere auto rijden. Ja, dat lees je goed."



Bedankt Steven.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 16.08.2024 - 22:44  ·  #33
Quote door MTE

Quote door Sanders V70

Quote door MTE

Quote door JMA1992

Maar de wegenbelasting verandert volgens mij voor gas auto’s. Wordt fors duurder.


Yep, dat zal de nekslag worden voor veel inbouwers.

De grootste dreun is echter voor de mensen die in hun woning voor de verwarming afhankelijk zijn van gas, die met die mooie grote tanks in de tuin.


Heb je daar ook info over?



Stond een paar maanden geleden een enorm stuk in de krant, Telegraaf. De bedoeling was om lpg voor auto’s omhoog te gooien dmv btw/accijnsverhoging.
Neven effect waren dus de mensen die erop stoken …


Of daar nu nog wijzingen in zijn gedaan weet ik niet. De g3 korting op de mrb gaat in 2026 iig verdwijnen en dan is lpg rijden ,net als diesel rijden, elke maand een stevige aderlating voor alleen al stil staan.


Bedankt voor de info Michiel.

Ik heb nu nog een 2e auto op benzine, Jaguar van 25 jaar oud, geen afschrijving, 1 tank per maand, youngtimer verzekering, €90 oplichtersbelasting(MRB) en onderhoudskosten valt heel erg mee. De diesel is voor de kilometers en de vakantie.
Ik moet nog eens goed gaan rekenen, en misschien een bijbaantje zoeken.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 16.08.2024 - 23:55  ·  #34
als je veel kms maakt is het nog steeds geen breinbreker. met weinig km's Tja maar dan zou ik sowieso over gaan naar benzine rijden.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1902
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 17.08.2024 - 00:30  ·  #35
Obv de huidige tarieven zit je met zo’n 10k km al aan de groene kant voor een lpg installatie.
In sommige steden (Parijs) heb je met lpg ook nog een mooi voordeel

Ding is dat de overstap naar een lpg installatie eigenlijk altijd kosten gedreven is.
Dat de mrb voor lpg fors omhoog gaat is niet leuk maar zou wellicht nog uit kunnen .

Als door accijns wijzigingen ook het lpg tarief omhoog gaat … Tsja, dan….
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 27.08.2024 - 11:07  ·  #36
Even een korte update.

Ik had altijd een goede monteur die tegenwoordig meer handelt en bijna niet meer sleutelt dus die wilde dit probleem niet oppakken, een andere monteur waar ik al jaren wat dingen laat doen ging op zoek naar een roetfilter en het blijkt dat het bij zijn vaste leveranciers niet leverbaar is. Misschien in november pas.

ik heb nu zelf wat sites gevonden, ook via fora, met universele roetfilters die ook een stuk goedkoper zijn. De onderdelen leveranciers zitten al tegen de €1000.
Mijn monteur gaat hier nog even naar kijken. Ben nog niet bij een Volvo specialist geweest, roetfilter is niet zo moeilijk maar dan moet het wel leverbaar zijn.

Misschien een apart topic voor maken om te kijken of het tegenwoordig moeilijker wordt om aan onderdelen te komen.
Ik had het een paar weken geleden met mijn Alfa Romeo 166. Moest ik veerpootlager voor hebben vanwege roest, zijn al jaren niet leverbaar terwijl de laatste 166 in 2007 is geproduceerd. Zelfs in Italië niet verkrijgbaar. Alleen via het sloop circuit.

Hieronder de links waar ze nog leverbaar zijn.

https://www.uitlaatdiscounter…./volvo/v70

https://www.quality-tuning.eu/…-l370-od55

https://www.fineline-imports.n…65884.html

https://rvsuitlaatdelen.nl/pro…esel-auto/
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1902
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 27.08.2024 - 13:45  ·  #37
Wees blij dat je geen citroen C6 bent gaan rijden. Daar waren al onderdelen op NFP ( eeuwig durende backorder) toen die wagen nog nieuw in de verkoop zat…
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 27.08.2024 - 14:25  ·  #38
Een volvo roetfilter op de euro 5 5 cilinder is niet zomaar een rond standaard roetfilter dat in de uitlaatlijn zit. Zoek maar eens wat plaatjes op, dit vervang je niet zomaar met een aftermarket universeel exemplaar. Hij zit direct met een v band klem na de turbo gemonteerd. Als ik het mij goed heb onthouden zit zelfs de katalysator in dezelfde behuizing verwerkt.

Heb een keer een euro 6 roetfilter gemeten waar zeer recent door een bedrijf het binnenwerk was vervangen. Deze kwam na korte tijd al niet meer door de meting en ook efficiency foutmelding. Origineel roetfilter gemonteerd en ruim een jaar later nog steeds probleemloos door de APK. Zou voorzichtig zijn met imitatie filters, zowel universeel als gelijk kwa passing aan OEM. Is een hoop troep op de markt.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 27.08.2024 - 14:35  ·  #39
Quote door MTE

Wees blij dat je geen citroen C6 bent gaan rijden. Daar waren al onderdelen op NFP ( eeuwig durende backorder) toen die wagen nog nieuw in de verkoop zat…


Dat is inderdaad absurd, de C6 staat wel op mijn youngtimer lijstje.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 27.08.2024 - 14:43  ·  #40
Quote door volvo355

Een volvo roetfilter op de euro 5 5 cilinder is niet zomaar een rond standaard roetfilter dat in de uitlaatlijn zit. Zoek maar eens wat plaatjes op, dit vervang je niet zomaar met een aftermarket universeel exemplaar. Hij zit direct met een v band klem na de turbo gemonteerd. Als ik het mij goed heb onthouden zit zelfs de katalysator in dezelfde behuizing verwerkt.

Heb een keer een euro 6 roetfilter gemeten waar zeer recent door een bedrijf het binnenwerk was vervangen. Deze kwam na korte tijd al niet meer door de meting en ook efficiency foutmelding. Origineel roetfilter gemonteerd en ruim een jaar later nog steeds probleemloos door de APK. Zou voorzichtig zijn met imitatie filters, zowel universeel als gelijk kwa passing aan OEM. Is een hoop troep op de markt.


Ik ben ook altijd voorzichtig met troep op de markt maar je weet ook nooit wat een vakgarage voor onderdelen gebruikt.
Volgens mijn monteur was het zelfs bij Volvo niet leverbaar. Ik zou het eens kunnen proberen bij de lokale dealer.
Mijn monteur werkt overdag bij van Mossel dus heeft wel toegang tot veel onderdelen. Dus dat het niet leverbaar is vind ik een apart verhaal. Dan toch roetfilter uitschrijven bij de RDW.

Interessant dat het roetfilter bij de turbo zit, de turbo is 6 jaar geleden kapot gegaan, toen zat het roetfilter meteen vol, turbo vervangen en daarna altijd de melding van koelvloeistof niveau laag gehouden. Misschien heeft het roetfilter toen ook een tikkie gehad. Start sinds een jaar ook met een blauw wolkje.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 27.08.2024 - 14:49  ·  #41
Quote door Sanders V70

Ik ben ook altijd voorzichtig met troep op de markt maar je weet ook nooit wat een vakgarage voor onderdelen gebruikt.
Volgens mijn monteur was het zelfs bij Volvo niet leverbaar. Ik zou het eens kunnen proberen bij de lokale dealer.
Mijn monteur werkt overdag bij van Mossel dus heeft wel toegang tot veel onderdelen. Dus dat het niet leverbaar is vind ik een apart verhaal. Dan toch roetfilter uitschrijven bij de RDW.

Wat kwaliteit betreft helemaal gelijk. Helaas moet je hier vaak proefondervriendelijk achter komen.

Dat het roetfilter niet leverbaar is bij Volvo klinkt mij totaal niet raar in de oren, helaas... ze staan regelmatig op backorder bij Volvo zelf. Op werk ook al paar keer tegen aan gelopen en hebben hele korte lijnen met de Volvo dealer. Paar maanden is geen uitzondering met levertijd. Sinds de 'nieuwe' deeltjesmeting is er een run op roetfilters, zowel nieuw als gebruikt.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 27.08.2024 - 15:04  ·  #42
Quote door volvo355

Quote door Sanders V70

Ik ben ook altijd voorzichtig met troep op de markt maar je weet ook nooit wat een vakgarage voor onderdelen gebruikt.
Volgens mijn monteur was het zelfs bij Volvo niet leverbaar. Ik zou het eens kunnen proberen bij de lokale dealer.
Mijn monteur werkt overdag bij van Mossel dus heeft wel toegang tot veel onderdelen. Dus dat het niet leverbaar is vind ik een apart verhaal. Dan toch roetfilter uitschrijven bij de RDW.

Wat kwaliteit betreft helemaal gelijk. Helaas moet je hier vaak proefondervriendelijk achter komen.

Dat het roetfilter niet leverbaar is bij Volvo klinkt mij totaal niet raar in de oren, helaas... ze staan regelmatig op backorder bij Volvo zelf. Op werk ook al paar keer tegen aan gelopen en hebben hele korte lijnen met de Volvo dealer. Paar maanden is geen uitzondering met levertijd. Sinds de 'nieuwe' deeltjesmeting is er een run op roetfilters, zowel nieuw als gebruikt.


Ja, is logisch nu je het zegt. de nieuwe eisen zorgen voor een run op roetfilters.
Dan zou ik bezwaar kunnen maken bij de RDW tegen de fijnstoftoeslag.
Er zijn altijd regels, uitzonderingen en overgangsregelingen.

Anders staat het het hele land stil, overheid kan namelijk niet vooruitdenken of gewoon denken.

Heb net een auto uit buitenland gehaald van 25 jaar oud, dan moet je BPM aangifte doen voordat je een kenteken krijgt. Maar de ene overheidsinstantie en de andere overheidsinstantie kunnen toch ook samen zien dat er na 19 jaar geen BPM meer op zit.

En zo hebben we nog meer dingen.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1517
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 27.08.2024 - 18:14  ·  #43
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 28.08.2024 - 08:32  ·  #44
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 28.08.2024 - 09:14  ·  #45
Imitatie werkt ook gewoon prima. Je moet alleen de afweging maken of je silicium or cordieriet neemt. De eerste is was goedkoper, en kwalitatief wat minder dus op de lange termijn.

Overigens zijn beide types prima leverbaar op korte termijn. Scheelt een 150 a 200 tussen beide.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0