Quote door MTE
Er is ook niet meer echt een eigen gezicht bij automerken .
Het is niet voor niks dat men tegenwoordig reclame maakt met de enorme nadruk op de oude modellen die men ooit maakte.
Eigenlijk staat er tegenwoordig een unisex model in de showroom dat gebadged is aan de buitenkant en naast het stuur een grote iPad heeft met wat “eigen” software.
Als je zo’n Daimler rijd dan ga je ben ik bang nooit meer iets leuks op wielen vinden
En vind je toch nog iets, dan idd, zal het groene soort je snel weten te vinden met maatregelen…
Ja, ik dacht dat het aan mijn verstand lag want ik heb steeds meer moeite om afstand de verschillende merken uit elkaar te houden. Haal het embleem eraf en zie bijna het verschil niet meer.
Volvo en Jaguar waren beide ooit van Ford en misschien is dat wel het goede. Ik vond de V70 D5(onze was uit 2004) de beste auto waar ik ooit in heb gereden. Geartronic en super comfortabel. Ruimte zat en alles past in de achterbak. De V70 D3 2012 is leuk maar toch vond ik de V70 uit 2004 nog net iets beter.
De jaguar XJ met de zescilinders zijn ook onverwoestbaar en zitten bij goed onderhoud superstrak op de weg. In tegenstelling tot de Volvo zweven ze over de weg met hun 1700 kg maar zodra je wat toeren maakt ontwaakt er een roofdier en kan je als een sportwagen door elke bocht. Ze hebben dan ook een zeer complexe wielophanging, tenminste voor die tijd.
De Daimler is een gewoon een verlengde XJ met een adaptieve vering. Het enige waar ze last van hebben is roest en matige kwaliteit van de lak, onderdelen zijn verkrijgbaar en betaalbaar, de 4.0 V8 kan ook 4.5 ton halen als je hem niet mishandelt.
De oude 4.0 6 cilinders kunnen nog meer kilometers aan, 6 ton is haalbaar echter worden de XJ's afgekeurd vanwege roest terwijl de rest nog jaren door kan gaan.
Mijn andere speelgoed is een 5.0 V10 diesel Touareg uit 2004, die moet worden omgebouwd naar grijs kenteken omdat de wegenbelasting absurde diefstal is.
Het Volvo verhaal is voor mijn vrouw, die rijd niet graag in een oude auto met 5 ton op de teller omdat ze bang is dat ze in het donker langs de weg komt te stranden. En eerlijk is eerlijk, mijn oude Jaguar heeft altijd wel een kleinigheidje, een storing, een waarschuwings lampje. Deur die even niet open wil omdat de kabel is uitgerekt, ABS lampje omdat de accu net niet 100% is, start niet omdat de automaat wel in P staat maar geen P contact maakt. Afstandbediening werkt niet of benzine klepje gaat pas open nadat je de Centrale Vergrendeling nog 1 x hebt ingedrukt. Allemaal te overzien.
Maar goed, nu staat er een ZGAN Daimler voor de deur terwijl haar Volvo bij de APK staat. Mijn oude Jaguar moet nog op Marktplaats. Ze had echter geen bezwaar om nu met mijn Daimler te rijden.
En total off-topic, in het buitenland een Chinese Haval Jolion gehuurd, ik wilde een Toyota Rav4 maar kreeg een Haval, die zie je daar best veel rijden. Ziet er OK uit, van binnen ook een Ipad scherm. Nog nooit een auto zo vervloekt als die Haval. Het is het allemaal net niet. De automaat schakelt helemaal verkeerd, optrekken met lawaaiig toerental, bij 140kmu slappe wegligging en nog veel meer troep. Ik huur al 35 jaar Toyota's in het middensegment in het buitenland en altijd super tevreden. Dus bij die Chinese zooi heb ik bij voorbaat al een beetje een antipathie.