Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 
 
 
 
 
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 29.08.2024 - 18:37  ·  #46
volgens mij is het andersom.
Silicium carbide is duurder, ook geschikt voor korte stukjes rijden, en dat komt door dat silicium carbide een hoger smeltpunt heeft, waardoor er bij regenereren minder kans is op verbranding van het materiaal is.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 29.08.2024 - 22:06  ·  #47
Yes dat bedoelde ik eigenlijk ook, scherp👍🏻
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 11.09.2024 - 12:51  ·  #48
Update

Ik heb net de roetfilter afgemeld bij de RDW, kosten zijn €71.30, APK tm 14-09 dus morgen naar de garage voor een APK zonder deeltjesmeting.

Daarna gaan wij wat meer betalen. Maar ondertussen rustig op zoek naar wat anders. Het is eigenlijk de auto waar mijn vrouw altijd mee rijd, veel korte stukjes en wij werken beide aan huis maar ook zomaar 2 of 3 keer per jaar op en neer naar Italië.

Zelf rijd ik in een Jaguar XJ V8 en maak hooguit 5000 km per jaar.

Als ik naar de nieuwe Volvo's kijk van ongeveer 6 jaar oud mis ik toch een beetje het Volvo gevoel.
Onze 1e was een V70D5, die werd total loss gereden door iemand die de verkeerde kant op keek, daarna een V70D5(die ik nog bewaard heb als reserve) ik had dan als 2e auto een 850 GLT en daarna een gewone 850 op LPG, ingeruild voor een V70 classic 2.5T op LPG, toen naar Jaguar, Alfa 156 + 166, XC70 2.5T.

Nu staat er een ZGAN Daimler V8 supercharger voor de deur. 25 jaar oud met 100.000 op de teller, uit Italië.

Nou kan het aan mij liggen maar als ik kijk naar de V60 en V90 of XC60 en XC90 dan is het OK maar ik wordt er niet wild enthousiast van.
Dat wordt dan een ander topic, van oude naar nieuwe Volvo.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 11.09.2024 - 13:17  ·  #49
25 jaar oud en ZGAN, én met een V8 én supercharger? Dat vraagt om foto's :-)

Korte stukjes met een diesel met roetfilter is ook wel vragen om problemen, daar is die techniek echt niet voor bedoeld. Duurt te lang om op te warmen, regenereert niet goed... dat is wachten op problemen. Dus bij zulk gebruik is een ander type motor / auto wel aan te raden inderdaad. Bij zulk gebruik (veel korte stukjes, af en toe een lange rit) zou je eigenlijk naar een (P)HEV of EV moeten kijken als je het mij vraagt, maar dat is voor sommigen een stap te ver :-)
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 11.09.2024 - 17:25  ·  #50
Quote door Bolbo

25 jaar oud en ZGAN, én met een V8 én supercharger? Dat vraagt om foto's :-)

Korte stukjes met een diesel met roetfilter is ook wel vragen om problemen, daar is die techniek echt niet voor bedoeld. Duurt te lang om op te warmen, regenereert niet goed... dat is wachten op problemen. Dus bij zulk gebruik is een ander type motor / auto wel aan te raden inderdaad. Bij zulk gebruik (veel korte stukjes, af en toe een lange rit) zou je eigenlijk naar een (P)HEV of EV moeten kijken als je het mij vraagt, maar dat is voor sommigen een stap te ver :-)


Op termijn zullen we misschien naar hybride kijken maar in Nederland wordt je altijd gestraft, uitgekleed en belazerd door links&rechts dus ik weet niet.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1902
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 11.09.2024 - 21:55  ·  #51
Er is ook niet meer echt een eigen gezicht bij automerken .
Het is niet voor niks dat men tegenwoordig reclame maakt met de enorme nadruk op de oude modellen die men ooit maakte.

Eigenlijk staat er tegenwoordig een unisex model in de showroom dat gebadged is aan de buitenkant en naast het stuur een grote iPad heeft met wat “eigen” software.


Als je zo’n Daimler rijd dan ga je ben ik bang nooit meer iets leuks op wielen vinden 😕
En vind je toch nog iets, dan idd, zal het groene soort je snel weten te vinden met maatregelen…😟
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 11.09.2024 - 22:57  ·  #52
Quote door MTE

Als je zo’n Daimler rijd dan ga je ben ik bang nooit meer iets leuks op wielen vinden :


Het rijdt ook erg goed, mooi afgewerkt ook.
Gave kar, geniet ze.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 12.09.2024 - 13:00  ·  #53
Quote door MTE

Er is ook niet meer echt een eigen gezicht bij automerken .
Het is niet voor niks dat men tegenwoordig reclame maakt met de enorme nadruk op de oude modellen die men ooit maakte.

Eigenlijk staat er tegenwoordig een unisex model in de showroom dat gebadged is aan de buitenkant en naast het stuur een grote iPad heeft met wat “eigen” software.

Als je zo’n Daimler rijd dan ga je ben ik bang nooit meer iets leuks op wielen vinden 😕
En vind je toch nog iets, dan idd, zal het groene soort je snel weten te vinden met maatregelen…😟


Ja, ik dacht dat het aan mijn verstand lag want ik heb steeds meer moeite om afstand de verschillende merken uit elkaar te houden. Haal het embleem eraf en zie bijna het verschil niet meer.

Volvo en Jaguar waren beide ooit van Ford en misschien is dat wel het goede. Ik vond de V70 D5(onze was uit 2004) de beste auto waar ik ooit in heb gereden. Geartronic en super comfortabel. Ruimte zat en alles past in de achterbak. De V70 D3 2012 is leuk maar toch vond ik de V70 uit 2004 nog net iets beter.

De jaguar XJ met de zescilinders zijn ook onverwoestbaar en zitten bij goed onderhoud superstrak op de weg. In tegenstelling tot de Volvo zweven ze over de weg met hun 1700 kg maar zodra je wat toeren maakt ontwaakt er een roofdier en kan je als een sportwagen door elke bocht. Ze hebben dan ook een zeer complexe wielophanging, tenminste voor die tijd.

De Daimler is een gewoon een verlengde XJ met een adaptieve vering. Het enige waar ze last van hebben is roest en matige kwaliteit van de lak, onderdelen zijn verkrijgbaar en betaalbaar, de 4.0 V8 kan ook 4.5 ton halen als je hem niet mishandelt.
De oude 4.0 6 cilinders kunnen nog meer kilometers aan, 6 ton is haalbaar echter worden de XJ's afgekeurd vanwege roest terwijl de rest nog jaren door kan gaan.

Mijn andere speelgoed is een 5.0 V10 diesel Touareg uit 2004, die moet worden omgebouwd naar grijs kenteken omdat de wegenbelasting absurde diefstal is.

Het Volvo verhaal is voor mijn vrouw, die rijd niet graag in een oude auto met 5 ton op de teller omdat ze bang is dat ze in het donker langs de weg komt te stranden. En eerlijk is eerlijk, mijn oude Jaguar heeft altijd wel een kleinigheidje, een storing, een waarschuwings lampje. Deur die even niet open wil omdat de kabel is uitgerekt, ABS lampje omdat de accu net niet 100% is, start niet omdat de automaat wel in P staat maar geen P contact maakt. Afstandbediening werkt niet of benzine klepje gaat pas open nadat je de Centrale Vergrendeling nog 1 x hebt ingedrukt. Allemaal te overzien.

Maar goed, nu staat er een ZGAN Daimler voor de deur terwijl haar Volvo bij de APK staat. Mijn oude Jaguar moet nog op Marktplaats. Ze had echter geen bezwaar om nu met mijn Daimler te rijden.

En total off-topic, in het buitenland een Chinese Haval Jolion gehuurd, ik wilde een Toyota Rav4 maar kreeg een Haval, die zie je daar best veel rijden. Ziet er OK uit, van binnen ook een Ipad scherm. Nog nooit een auto zo vervloekt als die Haval. Het is het allemaal net niet. De automaat schakelt helemaal verkeerd, optrekken met lawaaiig toerental, bij 140kmu slappe wegligging en nog veel meer troep. Ik huur al 35 jaar Toyota's in het middensegment in het buitenland en altijd super tevreden. Dus bij die Chinese zooi heb ik bij voorbaat al een beetje een antipathie.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 12.09.2024 - 13:01  ·  #54
Quote door Bigdog

Quote door MTE

Als je zo’n Daimler rijd dan ga je ben ik bang nooit meer iets leuks op wielen vinden :


Het rijdt ook erg goed, mooi afgewerkt ook.
Gave kar, geniet ze.


Kom maar langs, omgeving Oosterhout NB, kun je een ritje maken.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 12.09.2024 - 19:23  ·  #55
Update,

APK gekeurd, nu toevallig bij een andere garage(oude bekende) en nu was de uitstoot rond de 2 miljoen deeltjes.
Volgens hem was het roetfilter gewoon leverbaar maar de afweging is nu, investeren in groot onderhoud of op zoek naar een andere.
Distributie riem is aan de beurt, kleppendeksel lekt, er komt CO2 in het koelsysteem(al 6 jaar) en nog wat van de kleine dingen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 13.09.2024 - 09:24  ·  #56
Tja, dat is toch altijd moeilijk. Puur financieel ben je - als het geen diesel was - wellicht beter af om deze auto te laten repareren, als "de rest" wel goed was. Want bij een andere occasion weet je ook nooit helemaal wat je krijgt, al zijn er natuurlijk best betrouwbare aanbieders en als je zelf ook nog een beetje weet waar je naar kijkt, of iemand meeneemt, dan koop je ook niet zomaar een kat in de zak.
Een nieuw roetfilter is te overzien; distributie is normaal onderhoud en kleppendeksel kan je dan meteen meepakken, maar (waarschijnlijk) een lekke koppakking is weer een ander verhaal. Maar ja, dan zit je nog met een diesel met een torenhoge wegenbelasting en weinig restwaarde (in NL).
Dus ik zou het bijna op de emotie laten hangen... ben je de auto beu en zie je eigenlijk wel uit naar wat anders? Dan beginnen rondkijken en zien of je ergens warm van wordt. Of wil je de auto eigenlijk liefst houden? Dan door de zure appel heen bijten en aanpakken.
Ik ben zelf nogal behoudend wat dat betreft, maar heb ook met tevredenheid andere auto's en merken gereden. Een vriend van me wisselt liefst elke 2 jaar van auto... zo heeft ieder z'n wensen.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 13.09.2024 - 12:24  ·  #57
Quote door Bolbo

Tja, dat is toch altijd moeilijk. Puur financieel ben je - als het geen diesel was - wellicht beter af om deze auto te laten repareren, als "de rest" wel goed was. Want bij een andere occasion weet je ook nooit helemaal wat je krijgt, al zijn er natuurlijk best betrouwbare aanbieders en als je zelf ook nog een beetje weet waar je naar kijkt, of iemand meeneemt, dan koop je ook niet zomaar een kat in de zak.
Een nieuw roetfilter is te overzien; distributie is normaal onderhoud en kleppendeksel kan je dan meteen meepakken, maar (waarschijnlijk) een lekke koppakking is weer een ander verhaal. Maar ja, dan zit je nog met een diesel met een torenhoge wegenbelasting en weinig restwaarde (in NL).
Dus ik zou het bijna op de emotie laten hangen... ben je de auto beu en zie je eigenlijk wel uit naar wat anders? Dan beginnen rondkijken en zien of je ergens warm van wordt. Of wil je de auto eigenlijk liefst houden? Dan door de zure appel heen bijten en aanpakken.
Ik ben zelf nogal behoudend wat dat betreft, maar heb ook met tevredenheid andere auto's en merken gereden. Een vriend van me wisselt liefst elke 2 jaar van auto... zo heeft ieder z'n wensen.


Ik ben een man van de cijfers, afweging is wat het kost en wat het oplevert, een echte "make or buy" beslissing.
Alleen is momenteel de prijs van een gebruikte auto erg hoog. Als ik bijvoorbeeld een V70 3.2 of T6 wil dan zit je met een T6 tussen de 15k en 25k. de V70 D3 heb ik in 2018 gekocht voor €13500, 6 jaar oud en met 240.000 km met 1 eigenaar.
Hij is nu voor inruil volgens ANWB koerslijst €4000 waard.
We rijden er ook zakelijk mee en normaal is het een auto van 6 jaar oud kopen en dan er 6 jaar mee rijden. Kan ook een BTW auto zijn. Nu kijk ik naar benzine maar is er in V70 weinig aanbod. Vanaf 2011 heb je de Ford Ecoboost motoren dus zou ik nog liever de laatste 5 cilinder hebben. Als ik er nu een neem van 15 jaar oud kan ik nog even meeprofiteren van de youngtimer regeling.

Dus rustig wat uitzoeken, loop vanzelf ergens tegenaan en ik heb er ook geen probleem mee om er een uit het buitenland te halen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 13.09.2024 - 14:54  ·  #58
een auto is per saldo nooit iets waar wat aan te verdienen valt.
hij kost geld en de emotie bepaald of iemand het dat waard vindt.

wat het kost is bekend, aankoop prijs en onderhoud.
wat het oplevert is ook bekend.
0

alles daarboven is voor mij meegenomen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0