Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 
 
 
 
 
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 55
Berichten: 38
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 21.01.2025 - 15:15  ·  #61
Quote door Bolbo

Wat voor merk distributie / waterpomp is er gemonteerd?

Bij bellen kan ik maar aan 4 dingen denken:
1. Lucht: er zit lucht in het systeem (van tijdens het vullen) of er wordt ergens lucht aangezogen (onwaarschijnlijk aangezien druk in het systeem hoger is dan erbuiten, dus dan zou er eerder kvs uit lekken dan lucht inkomen... aan de andere kant, als er kvs lekt komt er lucht voor in de plaats... als die dan weer gecirculeerd wordt kan je misschien toch bellen krijgen?). Is de dop van het kvs reservoir goed?
2. Kvs-kookbellen: ergens in het systeem wordt het zo heet dat de kvs aan de kook komt en voor bellen zorgt, maar dat zou je dan door stijging van druk en temperatuur wel moeten kunnen vaststellen lijkt me.
3. Uitlaatgassen: er piepen toch ergens uitlaatgassen de kvs in (koppakking?). Valt te meten met CO2-setje. Dan wordt de kvs ook wel smerig op den duur.
4. Cavitatie bij de waterpomp zorgt voor dampbelletjes, maar die imploderen en stijgen niet naar het reservoir.

Kan je wellicht een fluctuerend niveau hebben zonder dat er kvs verdwijnt, door een koelslang die vacuum trekt (bijv. in aanzuigtraject richting pomp) en daardoor 'plat' wordt en dus minder volume heeft, waardoor het kvs peil tijdelijk stijgt? Wat dan weer minder wordt als de pomp niet draait... lijkt onwaarschijnlijk maar het is toch ook vaag dat zoiets niet te achterhalen valt? Aan de andere kant, als je auto het verder goed doet en er geen verschijnselen zijn van onvoldoende circulatie of koeling, tsja, waarom je dan zorgen maken. Maar ik vind het meestal wel geinig om te weten waardoor iets komt :-)



Ja, ik zou dat ook graag willen weten als "troubleshooter". Alles heeft een verklaring.
In de vorige post al vermeld dat de garage(vd distributieriem) wel de lekke koppakking test heeft gedaan en volgens hem is deze lek.
Maar dat is dan al een dikke 6 jaar lek. In dat geval gaan we voor de 10 jaar of voor een andere auto als we weer toe zijn aan een andere auto.

Ik weet niet welk merk er is gebruikt, de man heeft wel een Volvo specialisatie en zal wel goede onderdelen gebruiken.
Maar ik kan het hem eens vragen.

Laat ik het zo zeggen, wat je zegt klopt als een bus maar 4 monteurs in de afgelopen 6 jaar komen er niet uit.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2022
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 21.01.2025 - 21:49  ·  #62
En in je olie is dus ook niks terug te vinden qua kvs ? Dat zou je er verwachten bij een lekke koppakking.

Kan het zijn dat het ding idd lek is, als het goed getest is, maar dat het lek niet erger word op de eoa manier ? ( als dat al kan )
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 47
Berichten: 1529
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 22.01.2025 - 01:02  ·  #63
Quote door MTE

En in je olie is dus ook niks terug te vinden qua kvs ? Dat zou je er verwachten bij een lekke koppakking.

Kan het zijn dat het ding idd lek is, als het goed getest is, maar dat het lek niet erger word op de eoa manier ? ( als dat al kan )


Dat hangt er natuurlijk van af. Als het lek tussen de verbrandingskamer en het koelsysteem zit zal je waarschijnlijk alleen verbrandingsgassen het koelsysteem in blazen. Alleen als het lek tussen koelsysteem en oliekanalen zit zal je water in de olie krijgen.

Een CO meting is de enige manier om het ECHT zeker te weten. Een educated guess van de garage dat de koppakking lek is kan natuurlijk gewoon kloppen, maar biedt geen zekerheid.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6092
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 22.01.2025 - 09:18  ·  #64
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 55
Berichten: 38
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 22.01.2025 - 11:58  ·  #65
Quote door MTE

En in je olie is dus ook niks terug te vinden qua kvs ? Dat zou je er verwachten bij een lekke koppakking.

Kan het zijn dat het ding idd lek is, als het goed getest is, maar dat het lek niet erger word op de eoa manier ? ( als dat al kan )



Je kunt bij dit stomme ding de olie niet peilen dus kan het nu niet zien maar de olie wordt regelmatig vervangen en dan zeggen de monteurs dat de olie goed is.

Ze hebben CO test gedaan, test geeft lekke koppakking aan.
Maar dan ben ik weer zo iemand die wil weten wat de uitslag is bij een CO test bij andere auto's is zonder lekke kop.
Net als die Covid testen, klopt geen moer van.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 55
Berichten: 38
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 22.01.2025 - 12:07  ·  #66
Quote door Vogel

Quote door MTE

En in je olie is dus ook niks terug te vinden qua kvs ? Dat zou je er verwachten bij een lekke koppakking.

Kan het zijn dat het ding idd lek is, als het goed getest is, maar dat het lek niet erger word op de eoa manier ? ( als dat al kan )


Dat hangt er natuurlijk van af. Als het lek tussen de verbrandingskamer en het koelsysteem zit zal je waarschijnlijk alleen verbrandingsgassen het koelsysteem in blazen. Alleen als het lek tussen koelsysteem en oliekanalen zit zal je water in de olie krijgen.

Een CO meting is de enige manier om het ECHT zeker te weten. Een educated guess van de garage dat de koppakking lek is kan natuurlijk gewoon kloppen, maar biedt geen zekerheid.


CO is gemeten en die zegt lek, maar verder niks te vinden.
En voor mijn part is hij lek, dan rijd ik gewoon al 6 jaar en 150k met een lekke koppakking.
3e optie is lek tussen cilinders.

Maar ik hou het op een spookachtige verschijning.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 55
Berichten: 38
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 22.01.2025 - 12:18  ·  #67
En als aanvulling op de verschillende reacties.

Niet vergeten dat het probleem is ontstaan na een kapotte turbo. Die schoepen gingen kapot, de straat stond vol met rook, diverse meldingen, roetfilter en turbo dit en trekkracht dat.... en pas na een tijdje toen de turbo was vervangen door een nieuwe kwam de melding "koelvloeistof laag".

Misschien zwerft er ergens een stukje metaal in het koelsysteem.
Voor zover ik weet heeft de turbo vervanging geen verbinding met het koelsysteem maar misschien heeft de garage bij het onderzoek naar de schade die de metaalstukjes van de turbo eventueel hebben kunnen veroorzaken iets gedaan wat dit tot gevolg heeft gehad.

Gewoon vaag.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 659
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 22.01.2025 - 15:10  ·  #68
Mijn gok is een lek/defect in de egr-koeler.
Dat kan die melding van oververhitting veroorzaakt hebben, de turbo hebben laten overlijden, de hoeveelheid deeltjes in uitlaatgas veroorzaken, co in de kvs veroorzaken, bellen in de kvs veroorzaken, enz enz

*Edit: ook het walmpje en stationair schommelen met een koude start kunnen door een defecte egr worden veroorzaakt. Bovendien zie ik zojuist tussen je foto's van de foutcodes: p140700 uitlaatgas recirculatie geen doorstroming... Ik denk dat dat je egr is



Begrijp ik het goed dat de koelvloeistof nooit bijgevuld hoeft te worden?
Dat die op het minimum staat en altijd blijft staan?
Wat gebeurt er wanneer ie wel wordt aangevuld?
Wanneer je de olievuldop los haalt, zit er aan de binnenkant dan een wit-achtige smurrie?
Hoe is het brandstofverbruik?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4843
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 22.01.2025 - 16:34  ·  #69
Altijd leuk als mensen een uitslag krijgen die ze niet aanstaat dat het dan toch niet zou kloppen.

Ik voorzie chemtrails ellende.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3914
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 22.01.2025 - 20:00  ·  #70
Quote door hermanusb

Altijd leuk als mensen een uitslag krijgen die ze niet aanstaat dat het dan toch niet zou kloppen.

Ik voorzie chemtrails ellende.


:lol:
"Doe zelf je onderzoek!"
:lol:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0