Hallo,
Mijn Volvo heeft nog 6 weken APK en ik ben dus alvast naar de garage gegaan voor de keuring zodat ik nog tijd heb om mankementen te herstellen.
Bij de vorige APK zat de deeltjesteller nog net onder de limiet van 999.999 en nu opeens op 5 miljoen.
Ik heb verder geen vragen gesteld maar ik denk dat hij wel met een warme motor test en voor de meting de auto optimaal instelt. De resultaten van het uitlezen heb ik erbij.
Maar, ik had al wat problemen dus dit is geen verrassing.
Laat ik beginnen met een lang verhaal.
De V70 D3 diesel is in 2018 aangekocht met 230k op de teller, bij Turnhout auto's. Auto was van de directeur van een bedrijf die volgens de tellerstand historie in de 1e 4 jaar tijd weinig heeft gereden en in de laatste 2 jaar heel veel.
Na aanschaf kreeg ik een melding van de turbo(geen idee hoe die melding heet) en een lokale garage(nr 1) heeft toen een slang met een scheurtje vervangen. Ik dacht de slang van intercooler naar turbo.
Ik vermoedde al dat er in 2016 en 2017 minimaal onderhoud was geweest dus ik heb een paar maanden later een giga grote beurt laten doen met een automaten flush en gevraagd om alles goed te bekijken.
Deze garage (nr 2) vertelde mij dat de turboslang niet helemaal goed was bevestigd en dat heeft hersteld.
Auto reed perfect, helemaal goed. Maar toch is een D3 uit 2012 niks beter dan een D5 uit 2004, de D5 was onze vorige auto.
Ongeveer 6 weken na deze giga grote beurt, knalde onze turbo en stond de hele straat in de blauwe rook.
Naar een garage gegaan(nr3) waar werd bevestigd dat de turbo kapot was. Vlak voor de grote vakantie, dus die stond 2 maanden bij de garage. De oude D5 had ik bewaard dus hebben we daar mee gereden (hebben we nog steeds in de stalling staan)
Na vervanging van de turbo door een nieuwe (totaalprijs rond de 2,5 duizend) reed alles weer perfect en weer helemaal blij. Nog steeds een goede auto trouwens.
Helaas kwam na een tijdje de melding (koelvloeistof laag, stoppen en bijvullen). Hier hebben we ook naar laten kijken maar dan zit je met een probleem waar niemand wat mee kan.
Er komen kleine belletjes in het reservoir van de koelvloeistof, slang staat onder wat druk, vloeistofpeil staat op minimum en blijft daar op staan. Dus al rijd je 1000 km, de luchtbelletjes verdwijnen via een overdrukventiel maar er wordt geen koelvloeistof gebruikt. Oorzaak onbekend maar toevallig na een kapotte turbo.
En als je niet weet wat er kapot is kun je ook niet vervangen, de uitlees computer zegt er niks over.
Mijn vrouw is er aan gewend want ze rijd er al 5 jaar probleemloos mee rond. Inmiddels staat de km teller op 350.000
Door de lockdowns heel weinig gereden. Normaal zaten we op 35.0000 km per jaar. Nu gemiddeld op 20.000 per jaar.
Meer van uit huis werken en minder naar klanten toe.
Dus dat probleem even terzijde, auto komt elk jaar probleemloos door de keuring.
Afgelopen winter, kleine hapering tijdens de start en met een klein rookwolkje. Hapering en wolkje zijn direct weg als je wegrijd.
Geen vermogensverlies of wat anders, verder helemaal niks merkbaar.
Dit gebeurde bij elke koude start.
Toevallig moesten we afgelopen zomer in 1 maand 2 keer op en neer naar Italië. Ik de auto voor een lange rit en tank vooraf nog even vol. Met een kronkel in mijn hoofd zat ik per ongeluk super premium benzine te tanken. Duurde 15 liter voor ik het doorhad. Verder getankt met 55 liter diesel (tank was helemaal leeg).
Alle doemscenario's gelezen en genegeerd, auto is toch al gesloopt dus gaan. Op heen en terugweg naar Italië via Oostenrijk een rit van 2000 km met maximaal 120kmu bij elke stop premium diesel getankt zodat de benzine verhouding in de tank steeds lager wordt en op de terugweg nog een flesje Diesel injector cleaner bijgevoegd.
Zowel heen als terug geen probleem. Op de terugweg wel een klein geluidje maar kon ik niet thuis brengen, volgens mijn vanuit de luchtventilatie.
Thuis normaal rijden en veel premium tanken. 2e rit naar Italië was 3000km en auto rijd als een speer. Op de terugweg een vreemd geluid. Het was wel gloeiend heet met graadje of 35 buiten, vol airco aan en na een tussenstop kwam bij het wegrijden de melding (temperatuur te hoog) iets rustiger aan doen en melding ging weg en kwam nooit meer terug.
Het geluid begon in Duitsland, het beste te vergelijken met het afschieten van een vuurpijl, een baby vuurpijl.
Niet constant maar bij een bepaald toerental met een bepaalde snelheid, zo rond de 120kmu in de 6e versnelling. Ging je langzamer of sneller dan was het geluid weg.
En nu dus de APK, 5.000.000 deeltjes. overigens wel met gewone diesel.
De auto rijd verder goed, niks mis mee, geen meldingen in dashboard, geen hapering, geen gepiep.
Oliepeil normaal, hoewel het elektrisch gemeten wordt staat hij altijd tussen min en max en vul ik bij zodra er een melding verschijnt met 0.5 liter olie bijvullen. Doe ik al jaren zo. Olieverbruik is ook minimaal. Ik heb het bijgehouden en zit rond de 1.5 liter per jaar. Olie en filters worden ook altijd op tijd gedaan en waren nu ook weer aan de beurt maar dat is nog niet gedaan.
Nu denk ik er aan om wat meer bij te vullen want de turbo wordt ook door de olie gekoeld.
Helaas weet je bij een universele garage nooit hoe ze verversen want dan doen ze met olie op bulk.
Ik zou er zo weer een kopen maar blijkbaar zijn die D3tjes erg goed want er staat bijna niks van te koop.
Dit is de laatste 2.0 liter 5 cilinder die vergelijkbaar was met het onverwoestbare D5 blok(die teller staat op 475K)
Nu is de vraag waar ik moet zoeken en wat ik kan testen om een oorzaak te vinden. En bij welke garage ik er naar kan laten kijken. Ik zit in Oosterhout NB maar kan rustig even 1 uur rijden naar een Volvo specialist die nog verstand heeft van dit type.
Van nature ga ik voor het echte werk nooit naar dealers of vakgarages. Liefst ga ik naar die mensen die op 3 meter afstand al horen wat het probleem is en dan dat het ook achteraf nog eens klopt.
De filters en olie vervangen/verversen heb ik wel bij een gewone garage gedaan waarvan ik denk dat hij wel weet waar hij mee bezig is.
Ik ben geen techneut maar ook geen onbekende onder de motorkap. Ik snap wat common rail betekent en dat een hoge druk brandstof pomp gesmeerd wordt door de diesel.
Dit lijkt mij een probleem wat ook mede veroorzaakt kan worden door de troep die ze tegenwoordig bij die ze aan de diesel toevoegen, die lekker biobrandstof waar je motorblok storingen door krijgt die voor garages een kopzorg zijn.
Gr. Sander
Mijn Volvo heeft nog 6 weken APK en ik ben dus alvast naar de garage gegaan voor de keuring zodat ik nog tijd heb om mankementen te herstellen.
Bij de vorige APK zat de deeltjesteller nog net onder de limiet van 999.999 en nu opeens op 5 miljoen.
Ik heb verder geen vragen gesteld maar ik denk dat hij wel met een warme motor test en voor de meting de auto optimaal instelt. De resultaten van het uitlezen heb ik erbij.
Maar, ik had al wat problemen dus dit is geen verrassing.
Laat ik beginnen met een lang verhaal.
De V70 D3 diesel is in 2018 aangekocht met 230k op de teller, bij Turnhout auto's. Auto was van de directeur van een bedrijf die volgens de tellerstand historie in de 1e 4 jaar tijd weinig heeft gereden en in de laatste 2 jaar heel veel.
Na aanschaf kreeg ik een melding van de turbo(geen idee hoe die melding heet) en een lokale garage(nr 1) heeft toen een slang met een scheurtje vervangen. Ik dacht de slang van intercooler naar turbo.
Ik vermoedde al dat er in 2016 en 2017 minimaal onderhoud was geweest dus ik heb een paar maanden later een giga grote beurt laten doen met een automaten flush en gevraagd om alles goed te bekijken.
Deze garage (nr 2) vertelde mij dat de turboslang niet helemaal goed was bevestigd en dat heeft hersteld.
Auto reed perfect, helemaal goed. Maar toch is een D3 uit 2012 niks beter dan een D5 uit 2004, de D5 was onze vorige auto.
Ongeveer 6 weken na deze giga grote beurt, knalde onze turbo en stond de hele straat in de blauwe rook.
Naar een garage gegaan(nr3) waar werd bevestigd dat de turbo kapot was. Vlak voor de grote vakantie, dus die stond 2 maanden bij de garage. De oude D5 had ik bewaard dus hebben we daar mee gereden (hebben we nog steeds in de stalling staan)
Na vervanging van de turbo door een nieuwe (totaalprijs rond de 2,5 duizend) reed alles weer perfect en weer helemaal blij. Nog steeds een goede auto trouwens.
Helaas kwam na een tijdje de melding (koelvloeistof laag, stoppen en bijvullen). Hier hebben we ook naar laten kijken maar dan zit je met een probleem waar niemand wat mee kan.
Er komen kleine belletjes in het reservoir van de koelvloeistof, slang staat onder wat druk, vloeistofpeil staat op minimum en blijft daar op staan. Dus al rijd je 1000 km, de luchtbelletjes verdwijnen via een overdrukventiel maar er wordt geen koelvloeistof gebruikt. Oorzaak onbekend maar toevallig na een kapotte turbo.
En als je niet weet wat er kapot is kun je ook niet vervangen, de uitlees computer zegt er niks over.
Mijn vrouw is er aan gewend want ze rijd er al 5 jaar probleemloos mee rond. Inmiddels staat de km teller op 350.000
Door de lockdowns heel weinig gereden. Normaal zaten we op 35.0000 km per jaar. Nu gemiddeld op 20.000 per jaar.
Meer van uit huis werken en minder naar klanten toe.
Dus dat probleem even terzijde, auto komt elk jaar probleemloos door de keuring.
Afgelopen winter, kleine hapering tijdens de start en met een klein rookwolkje. Hapering en wolkje zijn direct weg als je wegrijd.
Geen vermogensverlies of wat anders, verder helemaal niks merkbaar.
Dit gebeurde bij elke koude start.
Toevallig moesten we afgelopen zomer in 1 maand 2 keer op en neer naar Italië. Ik de auto voor een lange rit en tank vooraf nog even vol. Met een kronkel in mijn hoofd zat ik per ongeluk super premium benzine te tanken. Duurde 15 liter voor ik het doorhad. Verder getankt met 55 liter diesel (tank was helemaal leeg).
Alle doemscenario's gelezen en genegeerd, auto is toch al gesloopt dus gaan. Op heen en terugweg naar Italië via Oostenrijk een rit van 2000 km met maximaal 120kmu bij elke stop premium diesel getankt zodat de benzine verhouding in de tank steeds lager wordt en op de terugweg nog een flesje Diesel injector cleaner bijgevoegd.
Zowel heen als terug geen probleem. Op de terugweg wel een klein geluidje maar kon ik niet thuis brengen, volgens mijn vanuit de luchtventilatie.
Thuis normaal rijden en veel premium tanken. 2e rit naar Italië was 3000km en auto rijd als een speer. Op de terugweg een vreemd geluid. Het was wel gloeiend heet met graadje of 35 buiten, vol airco aan en na een tussenstop kwam bij het wegrijden de melding (temperatuur te hoog) iets rustiger aan doen en melding ging weg en kwam nooit meer terug.
Het geluid begon in Duitsland, het beste te vergelijken met het afschieten van een vuurpijl, een baby vuurpijl.
Niet constant maar bij een bepaald toerental met een bepaalde snelheid, zo rond de 120kmu in de 6e versnelling. Ging je langzamer of sneller dan was het geluid weg.
En nu dus de APK, 5.000.000 deeltjes. overigens wel met gewone diesel.
De auto rijd verder goed, niks mis mee, geen meldingen in dashboard, geen hapering, geen gepiep.
Oliepeil normaal, hoewel het elektrisch gemeten wordt staat hij altijd tussen min en max en vul ik bij zodra er een melding verschijnt met 0.5 liter olie bijvullen. Doe ik al jaren zo. Olieverbruik is ook minimaal. Ik heb het bijgehouden en zit rond de 1.5 liter per jaar. Olie en filters worden ook altijd op tijd gedaan en waren nu ook weer aan de beurt maar dat is nog niet gedaan.
Nu denk ik er aan om wat meer bij te vullen want de turbo wordt ook door de olie gekoeld.
Helaas weet je bij een universele garage nooit hoe ze verversen want dan doen ze met olie op bulk.
Ik zou er zo weer een kopen maar blijkbaar zijn die D3tjes erg goed want er staat bijna niks van te koop.
Dit is de laatste 2.0 liter 5 cilinder die vergelijkbaar was met het onverwoestbare D5 blok(die teller staat op 475K)
Nu is de vraag waar ik moet zoeken en wat ik kan testen om een oorzaak te vinden. En bij welke garage ik er naar kan laten kijken. Ik zit in Oosterhout NB maar kan rustig even 1 uur rijden naar een Volvo specialist die nog verstand heeft van dit type.
Van nature ga ik voor het echte werk nooit naar dealers of vakgarages. Liefst ga ik naar die mensen die op 3 meter afstand al horen wat het probleem is en dan dat het ook achteraf nog eens klopt.
De filters en olie vervangen/verversen heb ik wel bij een gewone garage gedaan waarvan ik denk dat hij wel weet waar hij mee bezig is.
Ik ben geen techneut maar ook geen onbekende onder de motorkap. Ik snap wat common rail betekent en dat een hoge druk brandstof pomp gesmeerd wordt door de diesel.
Dit lijkt mij een probleem wat ook mede veroorzaakt kan worden door de troep die ze tegenwoordig bij die ze aan de diesel toevoegen, die lekker biobrandstof waar je motorblok storingen door krijgt die voor garages een kopzorg zijn.
Gr. Sander
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).