Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 
 
 
 
 
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 07.08.2024 - 18:19  ·  #1
Hallo,

Mijn Volvo heeft nog 6 weken APK en ik ben dus alvast naar de garage gegaan voor de keuring zodat ik nog tijd heb om mankementen te herstellen.

Bij de vorige APK zat de deeltjesteller nog net onder de limiet van 999.999 en nu opeens op 5 miljoen.
Ik heb verder geen vragen gesteld maar ik denk dat hij wel met een warme motor test en voor de meting de auto optimaal instelt. De resultaten van het uitlezen heb ik erbij.

Maar, ik had al wat problemen dus dit is geen verrassing.

Laat ik beginnen met een lang verhaal.
De V70 D3 diesel is in 2018 aangekocht met 230k op de teller, bij Turnhout auto's. Auto was van de directeur van een bedrijf die volgens de tellerstand historie in de 1e 4 jaar tijd weinig heeft gereden en in de laatste 2 jaar heel veel.

Na aanschaf kreeg ik een melding van de turbo(geen idee hoe die melding heet) en een lokale garage(nr 1) heeft toen een slang met een scheurtje vervangen. Ik dacht de slang van intercooler naar turbo.

Ik vermoedde al dat er in 2016 en 2017 minimaal onderhoud was geweest dus ik heb een paar maanden later een giga grote beurt laten doen met een automaten flush en gevraagd om alles goed te bekijken.
Deze garage (nr 2) vertelde mij dat de turboslang niet helemaal goed was bevestigd en dat heeft hersteld.

Auto reed perfect, helemaal goed. Maar toch is een D3 uit 2012 niks beter dan een D5 uit 2004, de D5 was onze vorige auto.

Ongeveer 6 weken na deze giga grote beurt, knalde onze turbo en stond de hele straat in de blauwe rook.
Naar een garage gegaan(nr3) waar werd bevestigd dat de turbo kapot was. Vlak voor de grote vakantie, dus die stond 2 maanden bij de garage. De oude D5 had ik bewaard dus hebben we daar mee gereden (hebben we nog steeds in de stalling staan)

Na vervanging van de turbo door een nieuwe (totaalprijs rond de 2,5 duizend) reed alles weer perfect en weer helemaal blij. Nog steeds een goede auto trouwens.

Helaas kwam na een tijdje de melding (koelvloeistof laag, stoppen en bijvullen). Hier hebben we ook naar laten kijken maar dan zit je met een probleem waar niemand wat mee kan.
Er komen kleine belletjes in het reservoir van de koelvloeistof, slang staat onder wat druk, vloeistofpeil staat op minimum en blijft daar op staan. Dus al rijd je 1000 km, de luchtbelletjes verdwijnen via een overdrukventiel maar er wordt geen koelvloeistof gebruikt. Oorzaak onbekend maar toevallig na een kapotte turbo.
En als je niet weet wat er kapot is kun je ook niet vervangen, de uitlees computer zegt er niks over.

Mijn vrouw is er aan gewend want ze rijd er al 5 jaar probleemloos mee rond. Inmiddels staat de km teller op 350.000
Door de lockdowns heel weinig gereden. Normaal zaten we op 35.0000 km per jaar. Nu gemiddeld op 20.000 per jaar.
Meer van uit huis werken en minder naar klanten toe.

Dus dat probleem even terzijde, auto komt elk jaar probleemloos door de keuring.

Afgelopen winter, kleine hapering tijdens de start en met een klein rookwolkje. Hapering en wolkje zijn direct weg als je wegrijd.
Geen vermogensverlies of wat anders, verder helemaal niks merkbaar.
Dit gebeurde bij elke koude start.

Toevallig moesten we afgelopen zomer in 1 maand 2 keer op en neer naar Italië. Ik check de auto voor een lange rit en tank vooraf nog even vol. Met een kronkel in mijn hoofd zat ik per ongeluk super premium benzine te tanken. Duurde 15 liter voor ik het doorhad. Verder getankt met 55 liter diesel (tank was helemaal leeg).

Alle doemscenario's gelezen en genegeerd, auto is toch al gesloopt dus gaan. Op heen en terugweg naar Italië via Oostenrijk een rit van 2000 km met maximaal 120kmu bij elke stop premium diesel getankt zodat de benzine verhouding in de tank steeds lager wordt en op de terugweg nog een flesje Diesel injector cleaner bijgevoegd.
Zowel heen als terug geen probleem. Op de terugweg wel een klein geluidje maar kon ik niet thuis brengen, volgens mijn vanuit de luchtventilatie.

Thuis normaal rijden en veel premium tanken. 2e rit naar Italië was 3000km en auto rijd als een speer. Op de terugweg een vreemd geluid. Het was wel gloeiend heet met graadje of 35 buiten, vol airco aan en na een tussenstop kwam bij het wegrijden de melding (temperatuur te hoog) iets rustiger aan doen en melding ging weg en kwam nooit meer terug.

Het geluid begon in Duitsland, het beste te vergelijken met het afschieten van een vuurpijl, een baby vuurpijl.
Niet constant maar bij een bepaald toerental met een bepaalde snelheid, zo rond de 120kmu in de 6e versnelling. Ging je langzamer of sneller dan was het geluid weg.

En nu dus de APK, 5.000.000 deeltjes. overigens wel met gewone diesel.

De auto rijd verder goed, niks mis mee, geen meldingen in dashboard, geen hapering, geen gepiep.
Oliepeil normaal, hoewel het elektrisch gemeten wordt staat hij altijd tussen min en max en vul ik bij zodra er een melding verschijnt met 0.5 liter olie bijvullen. Doe ik al jaren zo. Olieverbruik is ook minimaal. Ik heb het bijgehouden en zit rond de 1.5 liter per jaar. Olie en filters worden ook altijd op tijd gedaan en waren nu ook weer aan de beurt maar dat is nog niet gedaan.
Nu denk ik er aan om wat meer bij te vullen want de turbo wordt ook door de olie gekoeld.
Helaas weet je bij een universele garage nooit hoe ze verversen want dan doen ze met olie op bulk.

Ik zou er zo weer een kopen maar blijkbaar zijn die D3tjes erg goed want er staat bijna niks van te koop.
Dit is de laatste 2.0 liter 5 cilinder die vergelijkbaar was met het onverwoestbare D5 blok(die teller staat op 475K)

Nu is de vraag waar ik moet zoeken en wat ik kan testen om een oorzaak te vinden. En bij welke garage ik er naar kan laten kijken. Ik zit in Oosterhout NB maar kan rustig even 1 uur rijden naar een Volvo specialist die nog verstand heeft van dit type.
Van nature ga ik voor het echte werk nooit naar dealers of vakgarages. Liefst ga ik naar die mensen die op 3 meter afstand al horen wat het probleem is en dan dat het ook achteraf nog eens klopt.
De filters en olie vervangen/verversen heb ik wel bij een gewone garage gedaan waarvan ik denk dat hij wel weet waar hij mee bezig is.

Ik ben geen techneut maar ook geen onbekende onder de motorkap. Ik snap wat common rail betekent en dat een hoge druk brandstof pomp gesmeerd wordt door de diesel.

Dit lijkt mij een probleem wat ook mede veroorzaakt kan worden door de troep die ze tegenwoordig bij die ze aan de diesel toevoegen, die lekker biobrandstof waar je motorblok storingen door krijgt die voor garages een kopzorg zijn.

Gr. Sander
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 07.08.2024 - 19:01  ·  #2
Dat is een behoorlijke slok benzine in je dieseltank. Lijkt me sterk dat je motor daar geen schade aan heeft overgehouden.
Is het brandstoffilter achteraf nog vervangen?
Je geeft aan dat je een haperende koude start hebt. Hoe zijn je gloeibougies eraan toe?
Maar ik zou hem eerst met vida uit (laten) lezen. Zo kan je vaak wat gerichter zoeken.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1083
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 07.08.2024 - 21:08  ·  #3
Een walmpje bij koude start moet ik aan lekkende injectoren denken eerlijk gezegd.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 07.08.2024 - 21:16  ·  #4
Aantal deeltjes zal wel een intern gescheurd roetfilter zijn. Het keramiek breekt / scheurt dan waardoor de lucht aan het einde van de uitlaat simpelweg niet gefilterd is (weg van de minste weerstand). Je kunt proberen even 2 tanks HVO100 maar als dit geen effect heeft aardig zeker van een breuk.

Die meldingen al eens gewist en gekeken wat er terug komt? Waardes laaddruksensoren bekeken bij op contact en stationair? Als deze verkeerde waardes doorgeven krijg je ook deze foutmeldingen.

Als de auto prima rijdt en geen motorlampje of meldingen op het display geeft zou ik mij er niet druk om maken. :)
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 07.08.2024 - 21:24  ·  #5
Quote door volvo355

Aantal deeltjes zal wel een intern gescheurd roetfilter zijn. Het keramiek breekt / scheurt dan waardoor de lucht aan het einde van de uitlaat simpelweg niet gefilterd is (weg van de minste weerstand). Je kunt proberen even 2 tanks HVO100 maar als dit geen effect heeft aardig zeker van een breuk.

Die meldingen al eens gewist en gekeken wat er terug komt? Waardes laaddruksensoren bekeken bij op contact en stationair? Als deze verkeerde waardes doorgeven krijg je ook deze foutmeldingen.

Als de auto prima rijdt en geen motorlampje of meldingen op het display geeft zou ik mij er niet druk om maken. :)


Komt alleen niet door de APK met 5 miljoen deeltjes.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 07.08.2024 - 21:24  ·  #6
Quote door Klaasw

Een walmpje bij koude start moet ik aan lekkende injectoren denken eerlijk gezegd.


Dat wordt inderdaad vaak genoemd.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 07.08.2024 - 21:30  ·  #7
Quote door ohz274

Dat is een behoorlijke slok benzine in je dieseltank. Lijkt me sterk dat je motor daar geen schade aan heeft overgehouden.
Is het brandstoffilter achteraf nog vervangen?
Je geeft aan dat je een haperende koude start hebt. Hoe zijn je gloeibougies eraan toe?
Maar ik zou hem eerst met vida uit (laten) lezen. Zo kan je vaak wat gerichter zoeken.


In principe rond de 20%, op internet hoor je overal hetzelfde nageprate verhaal. Oude diesels hadden er minder last van.
Als je dieper graaft is het vooral een probleem met de hogedruk brandstof pomp die de diesel op 1600 bar verdeeld over de common rail.

Maar de verhalen op internet lijken meer gebaseerd op verkoop en op veilig spelen dan praktijk ervaring.
Ik zou bijna een diesel van de sloop halen en kijken wat er gebeurt.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 07.08.2024 - 22:39  ·  #8
Misschien een rare vraag maar welke temperatuur was te warm?
hsv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 55
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 08.08.2024 - 06:48  ·  #9
Roetfilter kapot zo het mij lijkt.
Een zoek je een echte diesel specialist; Jaap Pul op Urk!
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 08.08.2024 - 06:51  ·  #10
Quote door Sanders V70

Quote door volvo355

Aantal deeltjes zal wel een intern gescheurd roetfilter zijn. Het keramiek breekt / scheurt dan waardoor de lucht aan het einde van de uitlaat simpelweg niet gefilterd is (weg van de minste weerstand). Je kunt proberen even 2 tanks HVO100 maar als dit geen effect heeft aardig zeker van een breuk.

Die meldingen al eens gewist en gekeken wat er terug komt? Waardes laaddruksensoren bekeken bij op contact en stationair? Als deze verkeerde waardes doorgeven krijg je ook deze foutmeldingen.

Als de auto prima rijdt en geen motorlampje of meldingen op het display geeft zou ik mij er niet druk om maken. :)


Komt alleen niet door de APK met 5 miljoen deeltjes.

Probeer die andere brandstof eens even maar weinig kans. Dan als dat niet werkt, wat ik verwacht, nieuw roetfilter of afmelden bij de RDW en meer wegenbelasting betalen.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1517
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 08.08.2024 - 21:03  ·  #11
Dit klinkt mij als een paar problemen die min of meer gerelateerd zijn, maar toch ook op zichzelf staan
De meldingen suggereren
- een probleem met de EGR (en dat kan extra roet veroorzaken)
- een probleem met regenereren van het roetfilter (dat veroorzaakt dat het roet in het filter niet opgeruimd wordt)
- een probleempje met de verstuivers waardoor na het afzetten het restant diesel dat in de leiding zit de cilinder in loopt (geeft het roetfilter een klein tikje, iedere keer dat je start)
- een probleem met de aansturing van de turbo, waardoor er erg hoge druk ontstaat (maar dat zou ook een gevolg kunnen zijn van een verstopt filter)
- het roetfilter is door bovenstaande problemen stuk gegaan.

Wat te fixen:
- Ik zou de EGR-klep eens controleren (internetprijs EGR: 250 euro)
- Het roetfilter moet sowieso vervangen worden (internetprijs roetfilter: 400 euro)
- Het probleem met regenereren kan ik geen oorzaak voor noemen, maar MOET opgelost worden. Mogelijk verdwijnt de melding als je EGR en roetfilter gefixt zijn
- Turbo druk goed laten controleren, misschien wastegate of actuator laten herstellen, maar dat vereist eerst een goede diagnose.
Wat niet te fixen
- De verstuivers laten reviseren is een prijzige zaak (380 euro maal 5), die zou ik lekker laten lekken. Eventueel kun je denken aan niet-geteste verstuivers uit een sloopauto, maar dan is de kans groot dat die exact hetzelfde probleem vertonen
- In Nederland mag je ook het roetfilter verwijderen en bij de RDW (RijksDienst voor het Wegverkeer) het filter administratief laten verwijderen, waarmee je effectief de Euro klasse verlaagt.

Tja, dan komt de hamvraag
Wil je nog investeren in een auto, met een lekke koppakking? Anderzijds rijd je er al jaren mee..
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 11.08.2024 - 08:25  ·  #12
Quote door hermanusb

Misschien een rare vraag maar welke temperatuur was te warm?


Helaas heeft de V70 D3 uit 2012 geen temperatuur meter dus geen idee. En ook niet bekend of het om motor of versnellingsbak temperatuur ging. Ga wel uit van de motor. Maar ook met een temperatuur meter geld dat er op verschillende plekken sensoren zitten die een gemiddelde doorgeven. Dus 1 kant van de motor kan veel heter zijn dan de andere kant waardoor koppakkingen gaan lekken.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 11.08.2024 - 08:35  ·  #13
Quote door Vogel

Dit klinkt mij als een paar problemen die min of meer gerelateerd zijn, maar toch ook op zichzelf staan
De meldingen suggereren
- een probleem met de EGR (en dat kan extra roet veroorzaken)
- een probleem met regenereren van het roetfilter (dat veroorzaakt dat het roet in het filter niet opgeruimd wordt)
- een probleempje met de verstuivers waardoor na het afzetten het restant diesel dat in de leiding zit de cilinder in loopt (geeft het roetfilter een klein tikje, iedere keer dat je start)
- een probleem met de aansturing van de turbo, waardoor er erg hoge druk ontstaat (maar dat zou ook een gevolg kunnen zijn van een verstopt filter)
- het roetfilter is door bovenstaande problemen stuk gegaan.

Wat te fixen:
- Ik zou de EGR-klep eens controleren (internetprijs EGR: 250 euro)
- Het roetfilter moet sowieso vervangen worden (internetprijs roetfilter: 400 euro)
- Het probleem met regenereren kan ik geen oorzaak voor noemen, maar MOET opgelost worden. Mogelijk verdwijnt de melding als je EGR en roetfilter gefixt zijn
- Turbo druk goed laten controleren, misschien wastegate of actuator laten herstellen, maar dat vereist eerst een goede diagnose.
Wat niet te fixen
- De verstuivers laten reviseren is een prijzige zaak (380 euro maal 5), die zou ik lekker laten lekken. Eventueel kun je denken aan niet-geteste verstuivers uit een sloopauto, maar dan is de kans groot dat die exact hetzelfde probleem vertonen
- In Nederland mag je ook het roetfilter verwijderen en bij de RDW (RijksDienst voor het Wegverkeer) het filter administratief laten verwijderen, waarmee je effectief de Euro klasse verlaagt.

Tja, dan komt de hamvraag
Wil je nog investeren in een auto, met een lekke koppakking? Anderzijds rijd je er al jaren mee..


Ja, helemaal met je eens, investeren of wegdoen? Die keuze kun je pas goed maken als je weet wat de oorzaak is.
Omdat de auto verder goed rijd hoeft hij niet weg, Dus nog even een puzzel. De punten die je noemde, EGR, filter enzo staat op mijn checklist.

Ik kwam nog een truc tegen, het knijpen van de brandstofpomp(indien mogelijk) zodat er een armer mengsel ontstaat.
In de kelder van Google zag ik ook dat een vol roetfilter juist minder roetdeeltjes doorlaat. Maar als hij vol is komt er vanzelf een melding, als bijvoorbeeld je intercooler kapot is of als je met een zwarte wolk rondrijd.

Inmiddels zitten we op €180 per maand staatsoplichting(wegenbelasting) en als daar nog fijnstoftoeslag bij komt dan maakt reparatie niet eens uit, je gaat kapot aan het dieselpesten. Straks komen er dacht ik 26 zero emissie zones dus ik ga mijn diesel fixen die een vermogen kost als hij stil staat en binnenkort nergens meer heen mag.
Sanders V70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 54
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 11.08.2024 - 08:37  ·  #14
Quote door hsv70

Roetfilter kapot zo het mij lijkt.
Een zoek je een echte diesel specialist; Jaap Pul op Urk!


THanks, die kende ik niet. Als je zijn naam intoetst dan is het inderdaad een hele goed. Beetje ver weg maar dat maakt niet uit.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Volvo V70 D3 uit 2012 met een verhaal en teveel uitstoot met 5 miljoen deeltjes bij de roetmeting

 · 
Posted: 11.08.2024 - 20:28  ·  #15
Dat brandstofpomp knijpen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dat iets positiefs oplevert, daar gaat hij ws rot van lopen. Een diesel rijdt altijd met overschot lucht voor zover mij bekend, al is dat nu wellicht anders in de tijd van EGR, wervelkleppen etc.
Klinkt mij alsof je er geen geld meer wilt insteken. Aan een nieuw roetfilter of meer roettaks ontkom je niet denk ik, ook al zou de EGR etc wel in orde zijn (bijv op te lossen met schoonmaken)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0