Quote door SandeR-design
Goeden dag.
Ik heb een probleem met een V70n T5 met 228.000 km.
Hij loopt stationair te hobbelen. hele auto schud ook.
geef je iets gas bij dan is het weg.
Bij vol gas lijkt het net of hij vermogen mist.
Inhouden en slecht door trekken in elke versnelling.
en heeft ook een fout melding op de uitlaat nokkenas
nu hebben we al de regelaar op het kleppen deksel vernieuwd.
deze is van volvo uit al ''geupdate''
daarna was het nog niet over hebben we de nokkenas versteller vervangen.
en het probleem is er nog.
Wie weet er raad
gReets sandeR
Mijn auto heeft het zelfde probleem. Het zagen van het stationair toerental gebeurt bij mijn auto alleen als de moter door en door warm is. Verder geen driveability problemen en ook geen lambda-error.
Ik heb er wel wat ideeen over:
- misschien heeft het iets te maken met de vrijloop op de dynamo? Die zit er nl. op. Of de electronische regeling van die dynamo? Stel dat deze steeds in en uit blijft schakelen. belast/onbelast/belast/etc
- Ik denk verder ook aan valse lucht die steeds weer door de ETM wordt gecorrigeerd.
Waardoor het stationair toerental in feite staat te oscileren.
- is de ETM zelf wel schoon? aangekoekte troep kan veel effect hebben op de stationair regeling.
- zitten alle slangen aan de inlaatzijde wel vast? valse lucht kan er ook oorzaak van zijn dat de ETM steeds wil corrigeren. Met zagen/oscileren als gevolg.
- misschien is de intercooler lek? gevolg: aanzuigen valse lucht.
- hoe staat het met pakkingen en seals tussen blok en inlaatslang? ETM pakking, injector seals, inlaatspruitstuk pakking.
- hoe is de staat van de carterventilatie? werkt die goed?
- in de slang van de tank ventilatie zit een klep die er voor zorgt dat als de turbo gaat boosten dat dan de benzinetank niet op overdruk komt te staan. Is die klep werkend?
- in de vacuumslang naar de rembekrachtiger zit een terugslagklep, werkt deze goed?
Verder is mijn ervaring dat de 5cil T5 blokken erg gevoelig zijn voor de staat van de bougies.
ze moeten ook echt alle 5 exact dezelfde electrode afstand hebben: 0,7mm. Gebruik een tang of een stuk slang om de bougies voorzichtig in hun gat te laten zakken, laat ze er niet in
vallen, anders buig je de electroden te gemakkelijk weer dicht.
Misschien zit er ook wel ergens een rotte bobine tussen? Je zou ze een voor een kunnen lostrekken (stekker) en kijken of het zagen erger wordt. Is dat niet het geval dan weet je bij welke cilinder/bobine/bougie het probleem zit.