17 februari 2009 | Tekst: Stéphan Vermeulen | Bron: Autoweek.nl
Volvo ververst het gamma vijfcilinder diesels. Onlangs werd de D5 twinturbo al aangekondigd voor de S80, maar ook de andere modellen krijgen die krachtbron. En ook de 2.4 D gaat erop vooruit.
De nieuwe D5 met twinturbotechnologie levert 205 pk en 420 Nm. Het blok heeft piëzo-injectoren, verbeterde uitlaatgasrecirculatie (EGR) en voldoet aan de Euro 5 emissienormen. In de S80 zorgt de nieuwe D5 voor een gemiddeld verbruik van 6,2 liter per 100 kilometer wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 164 gram per kilometer. In de V70 ligt het verbruik een fractie hoger, namelijk 6,4 liter. Ook de stationwagon heeft een B-label.
D5 ook voor XC60´s
Net als de V70 krijgen de XC60 en de XC70 in de lente ook de beschikking over de D5 met twee turbo´s. Aan de S60, die volgend jaar vervangen wordt, gaan de nieuwe diesels voorbij. Voor de twee XC-modellen geeft Volvo een gemiddeld verbruik op van 7.0 liter per 100 kilometer en dat is een CO2-uitstoot van 185 gram per kilometer (D-label XC60, C-label XC70). Wat de modellen met 205 pk en 420 Nm presteren, vermeldt Volvo nog niet.
XC70 met voorwielaandrijving
De 2.4D met enkele turbo beschikt eveneens over piëzo-injectoren maar deze krachtbron ligt de nadruk meer op een laag brandstofverbruik. Het blok levert 175 pk en het koppel is met 420 Nm net zo hoog als bij de D5. Deze krachtbron wordt gekoppeld aan de S80 en V70 en aan de voorwielaangedreven versies van de XC60 en de XC70. Dat laatste is nieuw, tot nu was de crosscountry er alleen met 4WD.
In de S80 en V70 scoort de nieuwe 2.4D een gemiddeld verbruik van respectievelijk 5,8 en 5,9 liter per 100 kilometer. Ook dit is goed voor een B-label. In de XC60 en XC70 levert het 6,0 liter per 100 kilometer op en daarmee stoten ze 159 gram CO2 per kilometer uit.
Volvo ververst het gamma vijfcilinder diesels. Onlangs werd de D5 twinturbo al aangekondigd voor de S80, maar ook de andere modellen krijgen die krachtbron. En ook de 2.4 D gaat erop vooruit.
De nieuwe D5 met twinturbotechnologie levert 205 pk en 420 Nm. Het blok heeft piëzo-injectoren, verbeterde uitlaatgasrecirculatie (EGR) en voldoet aan de Euro 5 emissienormen. In de S80 zorgt de nieuwe D5 voor een gemiddeld verbruik van 6,2 liter per 100 kilometer wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 164 gram per kilometer. In de V70 ligt het verbruik een fractie hoger, namelijk 6,4 liter. Ook de stationwagon heeft een B-label.
D5 ook voor XC60´s
Net als de V70 krijgen de XC60 en de XC70 in de lente ook de beschikking over de D5 met twee turbo´s. Aan de S60, die volgend jaar vervangen wordt, gaan de nieuwe diesels voorbij. Voor de twee XC-modellen geeft Volvo een gemiddeld verbruik op van 7.0 liter per 100 kilometer en dat is een CO2-uitstoot van 185 gram per kilometer (D-label XC60, C-label XC70). Wat de modellen met 205 pk en 420 Nm presteren, vermeldt Volvo nog niet.
XC70 met voorwielaandrijving
De 2.4D met enkele turbo beschikt eveneens over piëzo-injectoren maar deze krachtbron ligt de nadruk meer op een laag brandstofverbruik. Het blok levert 175 pk en het koppel is met 420 Nm net zo hoog als bij de D5. Deze krachtbron wordt gekoppeld aan de S80 en V70 en aan de voorwielaangedreven versies van de XC60 en de XC70. Dat laatste is nieuw, tot nu was de crosscountry er alleen met 4WD.
In de S80 en V70 scoort de nieuwe 2.4D een gemiddeld verbruik van respectievelijk 5,8 en 5,9 liter per 100 kilometer. Ook dit is goed voor een B-label. In de XC60 en XC70 levert het 6,0 liter per 100 kilometer op en daarmee stoten ze 159 gram CO2 per kilometer uit.