Volvo aangetrokken door wegmagneten
11 maart 2014
De onderzoeksafdeling van Volvo zit niet stil. Vele miljoenen worden geïnvesteerd in veiligheid, maar ook de autonoom rijdende auto wordt niet vergeten. Recentelijk afgerond onderzoek naar magneten in het wegdek moet daar een steentje aan bijdragen.
Het Zweedse Transport Buraeu (Trafikverket) heeft samen met Volvo onderzoek gedaan naar de implementatie van magneten in het wegdek. Het plaatsen van mageneten in het asfalt zou moeten bijdragen aan het nauwkeurig bepalen van de positie van de auto op de weg.
Huidige positioneringtechnologieën maken veelal gebruik van GPS en camera's, maar volgens Volvo kan het vele malen nauwkeuriger door magneten te gebruiken. Ook bij slechte weersomstandigheden zouden de magneten optimaal blijven werken.
"De mageneten vormen een zichtbaar spoor met een onnauwkeurigheid van slechts één decimeter. We hebben de technologie met diverse snelheden getest, en de uitslagen zijn tot dusver heel positief”, zegt Jonas Ekmark, leider preventieve veiligheid bij Volvo.
De mageneten, die zo'n 20 centimeter onder het wegoppervlak worden aangebracht, kunnen dienen als aanvulling van de wegmarkering, mocht deze door bijvoorbeeld sneeuw of modder aan het zicht onttrokken zijn. Volvo zegt zelf dat, mocht de techniek algemeen gebruikt worden, rijbanen in de toekomst zelfs smaller kunnen worden, aangezien de auto in een rechte baan geleid wordt.
Bron : Autoweek
------------------------------------------------------------------------------
Volvo herkent vermoeide bestuurder
18 maart 2014
De dames en heren op de researchafdeling van Volvo steken maar al te graag de koppen bij elkaar. Momenteel werken de Zweden aan een systeem waarmee de auto moet kunnen inschatten of de bestuurder nog fris is.
Volvo doet momenteel onderzoek naar een systeem dat uit een uitgebreid pakket aan sensoren bestaat. De digitale waarnemers moeten kunnen herkennen en onderscheiden of de bestuurder van de auto vermoeid of minder alert is.
Een sensor op het dashboard houdt bijvoorbeeld in de gaten in welke richting de bestuurder kijkt. Ook de mate waarin de ogen geopend zijn en de houding van het hoofd worden gemonitord. De bestaande veiligheidssystemen, denk aan Lane Keeping Aid en Collision Warning, moeten hun gedrag vervolgens kunnen aanpassen op waargenomen staat van de bestuurder. Volvo zegt dat ook de stoelhouding automatisch aan te passen valt aan de toestand van de bestuurder. Denk hierbij aan het rechterop zetten van de leuning.
Ook in donkere omstandigheden moet de dashboardsensor de bestuurder kunnen zien. Kleine led-lampjes verlichten de bestuurder met infrarood licht.
Bron : Autoweek
11 maart 2014
De onderzoeksafdeling van Volvo zit niet stil. Vele miljoenen worden geïnvesteerd in veiligheid, maar ook de autonoom rijdende auto wordt niet vergeten. Recentelijk afgerond onderzoek naar magneten in het wegdek moet daar een steentje aan bijdragen.
Het Zweedse Transport Buraeu (Trafikverket) heeft samen met Volvo onderzoek gedaan naar de implementatie van magneten in het wegdek. Het plaatsen van mageneten in het asfalt zou moeten bijdragen aan het nauwkeurig bepalen van de positie van de auto op de weg.
Huidige positioneringtechnologieën maken veelal gebruik van GPS en camera's, maar volgens Volvo kan het vele malen nauwkeuriger door magneten te gebruiken. Ook bij slechte weersomstandigheden zouden de magneten optimaal blijven werken.
"De mageneten vormen een zichtbaar spoor met een onnauwkeurigheid van slechts één decimeter. We hebben de technologie met diverse snelheden getest, en de uitslagen zijn tot dusver heel positief”, zegt Jonas Ekmark, leider preventieve veiligheid bij Volvo.
De mageneten, die zo'n 20 centimeter onder het wegoppervlak worden aangebracht, kunnen dienen als aanvulling van de wegmarkering, mocht deze door bijvoorbeeld sneeuw of modder aan het zicht onttrokken zijn. Volvo zegt zelf dat, mocht de techniek algemeen gebruikt worden, rijbanen in de toekomst zelfs smaller kunnen worden, aangezien de auto in een rechte baan geleid wordt.
Bron : Autoweek
------------------------------------------------------------------------------
Volvo herkent vermoeide bestuurder
18 maart 2014
De dames en heren op de researchafdeling van Volvo steken maar al te graag de koppen bij elkaar. Momenteel werken de Zweden aan een systeem waarmee de auto moet kunnen inschatten of de bestuurder nog fris is.
Volvo doet momenteel onderzoek naar een systeem dat uit een uitgebreid pakket aan sensoren bestaat. De digitale waarnemers moeten kunnen herkennen en onderscheiden of de bestuurder van de auto vermoeid of minder alert is.
Een sensor op het dashboard houdt bijvoorbeeld in de gaten in welke richting de bestuurder kijkt. Ook de mate waarin de ogen geopend zijn en de houding van het hoofd worden gemonitord. De bestaande veiligheidssystemen, denk aan Lane Keeping Aid en Collision Warning, moeten hun gedrag vervolgens kunnen aanpassen op waargenomen staat van de bestuurder. Volvo zegt dat ook de stoelhouding automatisch aan te passen valt aan de toestand van de bestuurder. Denk hierbij aan het rechterop zetten van de leuning.
Ook in donkere omstandigheden moet de dashboardsensor de bestuurder kunnen zien. Kleine led-lampjes verlichten de bestuurder met infrarood licht.
Bron : Autoweek