22 juni 2012 | 11:29 | Tekst: Marco Gorter | Bron: Autoweek.nl
In Europa doet Volvo het momenteel goed, maar in Amerika heeft het merk moeite om uit de rode cijfers te blijven. Door de productie naar de lokale markt te verplaatsen zou die trend gekeerd kunnen worden, maar dat wil Volvo liever niet alleen doen.
Stefan Jacoby, de topman van Volvo, heeft in gesprek met Bloomberg verklaard een lange termijn oplossing voor de Noord-Amerikaanse markt te zoeken. “Op de middellange termijn, vijf tot zes jaar, moeten we een degelijke oplossing zoeken voor Noord-Amerika. Zelf een fabriek bouwen is wellicht niet voor de hand liggend. We zijn op zoek naar een partner die een faciliteit in Noord-Amerika met ons op kan zetten.” Er zijn gesprekken met “een aantal” partijen, maar de topman wilde niet dieper ingaan op de vraag wie die partijen zijn.
Lokale productie zou Volvo kunnen helpen bij het behalen van winst op de Noord-Amerikaanse markt. Op dit moment is Volvo te afhankelijk van de Euro, waardoor de afzet weliswaar goed is, maar de winstmarge te klein. Bovendien moet de afzet tot 2020 stijgen naar een totaal van 800.00 auto’s. Vorig jaar produceerde het bedrijf nog een kleine 450.000 exemplaren. Naast Amerika wordt voornamelijk China daarbij belangrijk, daar moeten de komende jaren drie nieuwe fabrieken worden geopend. Toegang tot die markt hebben de Zweden in ieder geval, Volvo is eigendom van het Chinese Geely.
In Europa doet Volvo het momenteel goed, maar in Amerika heeft het merk moeite om uit de rode cijfers te blijven. Door de productie naar de lokale markt te verplaatsen zou die trend gekeerd kunnen worden, maar dat wil Volvo liever niet alleen doen.
Stefan Jacoby, de topman van Volvo, heeft in gesprek met Bloomberg verklaard een lange termijn oplossing voor de Noord-Amerikaanse markt te zoeken. “Op de middellange termijn, vijf tot zes jaar, moeten we een degelijke oplossing zoeken voor Noord-Amerika. Zelf een fabriek bouwen is wellicht niet voor de hand liggend. We zijn op zoek naar een partner die een faciliteit in Noord-Amerika met ons op kan zetten.” Er zijn gesprekken met “een aantal” partijen, maar de topman wilde niet dieper ingaan op de vraag wie die partijen zijn.
Lokale productie zou Volvo kunnen helpen bij het behalen van winst op de Noord-Amerikaanse markt. Op dit moment is Volvo te afhankelijk van de Euro, waardoor de afzet weliswaar goed is, maar de winstmarge te klein. Bovendien moet de afzet tot 2020 stijgen naar een totaal van 800.00 auto’s. Vorig jaar produceerde het bedrijf nog een kleine 450.000 exemplaren. Naast Amerika wordt voornamelijk China daarbij belangrijk, daar moeten de komende jaren drie nieuwe fabrieken worden geopend. Toegang tot die markt hebben de Zweden in ieder geval, Volvo is eigendom van het Chinese Geely.