Quote door Doeke Dobma
Nou, ik vind dat het wel botst. Uit zichzelf komt de DIM info van de CFE plus niet naar voren, als je een telefoonmodule hebt (die ook aan staat). Je kunt hem wel handmatig aanzetten, drie keer op reset drukken. Maar als je dan ff belt en weer stopt, is ie weer weg. Dan weer 3x reset. Dan kan het nog zijn dat niet alle karakters goed/leesbaar zijn, even met je wieltje op en neer lost dat weer op. Maar ik vind dus wel dat het met elkaar botst. VolvoTech probeert dat ongetwijfeld op te lossen.
Grappige is dat we nu van 2 modeljaren (laat 04, heel 05 en begin 06) hebben gefilterd dat het een probleem lijkt op te kunnen leveren.
In die modeljaren (zowel xc90 als v70, xc70 en s60) zijn er 9 (!) verschillende hardwares geleverd wereldwijd van de telefoon unit met minimaal (!) net zoveel verschillende software versies
Ook andere ECU's doen nog mee in dit verhaal trouwens.
Nou lijken er 3 of 4 van die software versies het bij alle units goed te doen, maar dat zijn oudere versies.... (dus niet meer te laden) en die komen we alleen tegen bij auto's die 'niet zo goed zijn bijgehouden qua software updates'.
Vraag is dus een beetje... is het de telefoonmodule (icm CEM software versie)? Is het de CFE?
Het LIJKT er op dat de telefoonmodule geen 'vrijgave' doet en door 3x op de knop te drukken je met de CFE 'forceert' de telefoonmodule zich vrijgeeft. (dit doet de CFE dan namelijk, maar zou eigenlijk niet 'moeten', tis een 'dirty-fix').
Voor ons beetje kip-ei... de CFE lijkt het niet goed te doen vanuit klant perspectief (daar zie je het aan), maar technisch gezien is het de telefoonmodule die een steek laat vallen. Iets wat in 'normaal' gebruik nooit zichtbaar zou worden trouwens en dus ook nooit is of zal worden gefixed in een software update van die PHM module.
Probleem wordt dan : is het op de een of andere manier op te lossen in die telefoonmodules.
Antwoord : waarschijnlijk niet, want zoveel auto's , zoveel telefoonmodules, zoveel software versies...
Vraag wordt dan : kan de CFE het oplossen (zoals we nog dik 80 variaties in de software versies van de auto's oplossen) ?
Antwoord is : ja dat kan,maar probleem is dat we dus telkens per type telefoonmodule, per type cem, per software versie andere dingen tegenkomen en we dus ALLE versies langs moeten zien komen om zoiets grondig te fixen...
En dat duurt gewoon
Duurt lang. Simpelweg omdat oplossen voor de 1 een breuk voor de andere oplossing kan zijn...
Kortom: het probleem is er dus niet altijd en niet in alle modeljaren/telefoonsets en wanneer het wel voorkomt is slecht te 'voorspellen' voor ons (zie die modeljaren hierboven).
Fix? ja, staat op de lijst. telkens als er een matchende auto binnenkomt doen we onderzoek of bestaande fix werkt of dat er een aangepaste versie moet worden gemaakt en zo ja of dat dan weer een 'universele' fix is of modeljaar, telefoonmodule/software specifiek....