Quote door Fer
Gaat dat anders bij een Volvo?
Hoi Fer,
Geen idee of bij Corvette's de standaard waarden vast staan bij een motor, hiermee bedoel ik of er veel verschillende turbo's, injectoren etc gebruikt worden.
Een vermogenstestbank test ,(al dan niet Gtech) gebruikt men bij een eerste (naar maximale) tuning/aanpassing bij een standaard motor configuratie.
Dit wil zeggen, men weet de waarden van de injectoren, turbo, opvoerpomp, etc. en ook wat deze maximaal kunnen leveren.
Bij de eerste nieuwe motor die we gaan tunen, we noemen deze even: D5XXX gaat men op de vermogensbank/Gtech (real life) kijken wat de maximale waarden zijn.
Hiermee bedoel ik de combinatie lucht, brandstof, Lambda, sparkadvance (benzine) en niet te vergeten de torque limiters (dit zijn diesel en benzine waardes in het algemeen)
We hebben het hier even niet over de drivetrain en of deze het kan houden, helaas is bij volvo deze vaak iets onder bemeten
Wij gaan nu kijken wat maximaal haalbaar is (een masterfile maken) en weten dus bij de D5XXX (boven genoemd) wat we aan output kunnen krijgen.
Hierna en duidelijk niet te vergeten, kijken
wij even naar de drivetrain of deze het aankan,(automaat dan wel manual gear)
Dit omdat we geen race wagens tunen maar Volvo's die lang moeten meegaan.
Wij hebben nu de maximale waarden van de standaard motor D5XXX en kunnen binnen deze max waarden de tuning/aanpassing maken naar wens van de bestuurder.
Duidelijk mag zijn dat een jonge (flitse) bestuurder iets anders verwacht van de auto, dan een ervaren kilometer vreter die brandstof wil besparen.
Hierbij even een stukje copy paste van mijn homepage:
Een masterfile is een aanpassing gemaakt met de standaard motor configuratie, een masterfile kan men doen met een rollenbank maar ook met bv een Gtech
http://www.gtechpro.com/ .
Een Gtech wordt vanwege de nauwkeurigheid veel gebruikt bij drag en circuit racing. Meer info over de Gtech en werking versus rollenbank kan men hier vinden:
http://www.edjewrx.nl/g-tech-vs-rollenbank.html.
Vaak echter komen de waarden tussen rollenbank en Gtech (in procenten) gewoon overeen.
Een rollenbank is natuurlijk wel makkelijk en sneller als je een auto hebt waar de hardware van veranderd is, daarvoor zijn meerdere runs nodig om de aanpassing/file passend te maken.
Als deze allemaal in real life op de weg getest moeten worden, dan is dat met de Gtech toch wel “time consuming”.
Bij eenzelfde hardware configuratie is dit allemaal niet echt nodig, men weet tenslotte wat je verwachten kan wat betreft bv de maximum waarden die de standaard turbo, injectoren etc. gaan leveren.
Ik hoop met deze vrij lange post iets meer duidelijkheid te hebben gegeven over de standaard motor tuning versus een motor met aangepaste hardware
groet Obbe