Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

Experimenteren bij Volvotune

 
 
 
 
 
frank_h
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Landgraaf
Berichten: 41
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 10.12.2015 - 15:27  ·  #31
Dat de originele 170 pk motor op RON 95 loopt snap ik. Maar bij "gewone" chiptuning wordt er vaak dichter bij de pingelgrens afgesteld waardoor 98 of hoger tanken noodzakelijk is. Dat is bij de 140 ->170 PK tuning niet het geval begrijp ik, omdat die motoren voornamelijk softwarematig verschillen. Bij een niet turbo benzinemotor kun je normalerwijs ook maar zo'n 10% vermogenswinst halen bij tuning (en dan moet je dus RON98+ gaan tanken).

Weet iemand hoe dit zit bij de tuning naar 180 pk?
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3248
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 10.12.2015 - 15:34  ·  #32
Martin (Grrroovedude) heeft deze tuning laten uitvoeren.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 10.12.2015 - 15:57  ·  #33
Ik rij lpg. Lpg heeft klopvastheid van 100-120. Meer info over de tuning bij Volvotune.

De Bosse file is een gemodificeerde 170pk map.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 10.12.2015 - 16:23  ·  #34
Hij rijdt prima met de tuning.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3248
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 10.12.2015 - 16:27  ·  #35
Quote door PvL

Martin (Grrroovedude) heeft deze tuning laten uitvoeren.


Edit : Mmmm. Had zo gauw niet in de gaten dat dit Martin's eigen topic was...
...Beetje dom... :D
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 10.12.2015 - 16:43  ·  #36
Quote door PvL

Quote door PvL

Martin (Grrroovedude) heeft deze tuning laten uitvoeren.


Edit : Mmmm. Had zo gauw niet in de gaten dat dit Martin's eigen topic was...
...Beetje dom... :D


Och. Ik dacht ik zal t linkje nog even opzoeken. Voordat ik zag dat dit mn eigen topicje was :D
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3248
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 10.12.2015 - 16:58  ·  #37
Haha, dat maakt er twee dus... :)
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 03.03.2016 - 18:49  ·  #38
Gisteren naar Obbe (Volvotune) geweest om mijn S60 van 140PK te flashen naar 188PK software. Na een bakkie koffie heeft Obbe de S60 met de Volvo Dice (obd) aan de laptop aangesloten. Het programma wat Obbe gebruikt om de Volvo's te flashen heet Vdash.
Toen Vdash was opgestart bleek dat mijn accuspanning laag was (11.4V), Obbe heeft hem aan de acculader gehangen om eventueel uitval tijdens flashen te voorkomen.
Nadat de S60 klaar was met flashen gingen we samen naar Obbe zijn kantoor om het een en ander te laten zien hoe het tunen nou eigenlijk werkt. Een programma om alle datavelden van de ECU te bekijken en aan te passen was al geopend, hierin is het ook mogelijk om de waardes van de velden in 3D weer te geven en aan te passen.
De standaard koppel-toeren grafiek van Volvo loopt helaas niet in een mooie vloeiende lijn, dit komt volgens Obbe omdat ze deze over het algemeen automatisch genereren tijdens het testen van de motor.
Ze meten het koppel op de krukas en maken daar een map van. Na een half uur (of meer) uitleg te hebben gehad over de passie van Obbe was het tijd voor een proefrit. Een stuk over het industrieterrein met max 80 km/h was al genoeg om te merken dat er nieuw leven in de S60 zat.
De motor was een stuk aggressiever vanaf 2000-2500rpm. Tijdens terugweg richting huis was het nogal druk op de weg en kon ik de nieuwe software niet goed ervaren. Vandaag tijdens mijn rit naar het werk trok ik op vanaf het tankstation op de snelweg en kreeg een grijns op mijn gezicht, wat een verschil!
Wanneer ik 100km/h (2000rpm) rij en gas geef is er merkbaar meer koppel bijgekomen, je zit zo aan de 120km/h (2500rpm) zonder terug te schakelen (automaat). Wanneer je hem doortrekt boven de 2500rpm begint het echte werk. Het loopt zo lekker en hij trekt heerlijk door.

Dus conclusie is:
- Meer koppel beschikbaar, ook bij lagere toerentallen.
- Bij gas geven gebeurt er nu ook echt wat
- Boven 2500rpm ga je het echt merken
- Vloeiend overpakken van versnelling tijdens accelereren

Kortom het rijdt gewoon lekker en zal het iedereen aanraden.
julles
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Doetinchem
Leeftijd: 39
Homepage: facebook.com/julle…
Berichten: 125
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 03.03.2016 - 19:44  ·  #39
Wat ik me dan afvraag, ik heb een s80 170pk en ervaar duidelijk vermigensverlies vanaf 3000tpm tot 4000tpm. Hier zit echt een dip. Is dit normaal of moet ik gaan kijken naar bougies of andere dingen?
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 03.03.2016 - 20:01  ·  #40
Die dip hoort daar duidelijk niet te zitten.

Kan alleen veel meer zijn dan alleen de bougies :'(
julles
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Doetinchem
Leeftijd: 39
Homepage: facebook.com/julle…
Berichten: 125
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 03.03.2016 - 21:52  ·  #41
Aha okay. Nou ja dan moet ik daar toch eens duidelijker naar gaan kijken. Verder is de auto goed vlot en verbuik geen olie en geen koelvloeistof. Loopt ook zeer netjes.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 07.03.2016 - 08:42  ·  #42
Quote door frank_h

Bij een niet turbo benzinemotor kun je normalerwijs ook maar zo'n 10% vermogenswinst halen bij tuning (en dan moet je dus RON98+ gaan tanken).

Weet iemand hoe dit zit bij de tuning naar 180 pk?

het scheelt dat de 140 pk juist een geknepen 170 pk is ;-) . dit werd puur softwarematig gedaan, dus weer op 170 pk is een eitje, + een paar procent is inderdaad 180 pk..
voor mijn Classic met wel al dezelfde motor als de N en S60, wordt standaard overigens wel 98 RON aanbevolen.. voor de S60/V70N dan niet?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2080
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 07.03.2016 - 11:32  ·  #43
Alle volvo's zijn gemaakt voor 98 (en hoger), maar doen het prima op 95. Echter is de computer geschreven om te profiteren van een hoger octaangetal, met name bij de turbo modellen is het meetbaar en na een paar km rijden na het tanken al voelbaar.

Sowieso is het onzin om 95 te tanken met een R/t5, gaat gewoon ten koste van je rijplezier en onder de streep kost het je haast geen cent extra.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 07.03.2016 - 11:50  ·  #44
Quote door julles

Wat ik me dan afvraag, ik heb een s80 170pk en ervaar duidelijk vermigensverlies vanaf 3000tpm tot 4000tpm. Hier zit echt een dip. Is dit normaal of moet ik gaan kijken naar bougies of andere dingen?


Had ook het idee, dat er rond de 3-4.000 toeren een beperking zat, totdat ik de inlaattraject reiniging heb laten doen. Eigenlijk leek het niet noodzakelijk, maar nadat het was uitgevoerd, werd ik blij van de prestaties van de motor. Zonder mankeren vlot doorlopen van toerentallen, die ik voorheen niet durfde te bereiken!
Het betreft een S60 2.4 170pk met destijds 220.000km.
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 09.03.2016 - 00:50  ·  #45
Hier met gemak naar 6000RPM (vloeiend) op Euro 95 [250K km] zowel voor als na Obbe z'n tuning, nu alleen meer vermogen beschikbaar na 2500RPM waardoor doortrekken tot 6000 niet persee nodig is.
Nog nooit Euro 98 getankt met m'n Volvo. Denk niet dat het veel uit maakt maar kan het altijd proberen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0