Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

Experimenteren bij Volvotune

 
 
 
 
 
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 30
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 30.08.2017 - 17:44  ·  #61
Ik meende dat de firezone ook iets van 102/103 had?
Ik tankte dat toen wel is met me Audi maar ik vond dat er wel een klein verschil in zat.

Maar of het opweegt tegen de prijs is natuurlijk een eigen beslissing :P

Groetjes Martijn
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Chippen bij 500.000 km

 · 
Posted: 16.02.2018 - 22:19  ·  #62
Ik heb een v70 classic 2.4 20v met een Vialle Lpi systeem uit december 1999. 5 jaar geleden gekocht met 480.000 op de teller. Bij 500.000 km heb ik de ecu laten tunen bij Obbe naar de 180 pk. Ik heb er tevens een JLM klepsmeersysteem bij gemonteerd.

Via de vorige garage kon ik de onderhoudshistorie heel ver terug vinden. Ik kon herleiden dat de lpi installatie in 2001 gemonteerd is. De kop is nog nooit gereviseerd en er is ook nog nooit een klep gesteld terwijl dit type wel mechanische stoters heeft.

Inmiddels heb ik de 700.000 km gehaald en nog steeds loopt de motor perfect. Het olieverbruik is 1:9000 km (5w30 mannoil) en het verbruik is rond de 1:8 op LPG. Ik rij nogal door en als de olie warm is dan draai ik ook regelmatig tegen de 6000 rpm. (Dan klinkt het blok het mooist 😁)

Ik heb de paarse lpi injectoren vervangen door witte lpi injectoren( iets meer opbrengst)

Tot nu toe heb ik het gasklephuis moeten vervangen (gereviseerde van actronics)
En de 5 bobines heb ik laatst vervangen. Het vliegwiel heb ik vervangen door een vast exemplaar ipv het dual massa vliegwiel. Dat gaat prima zonder extra trillingen.

Verder Het reguliere onderhoud dus om de 150.000 de distributieriem. Tot nu toe 2.setjes draagarmen vervangen. De originele uitlaat door een gebruikt exemplaar van een T5.
De remklauwen voor vervangen voor nieuwe. De radiateur is vervangen en de multieriem en de spanner ook. Daarnaast de remmen (302 mm) en de klauwen en remleidingen (staalomvlochten)

Verder niks en alles werkt nog perfect.
Als ik echt voluit ga dan haalt ie de 216 km/u op de gps. Kortom een beresterk blok met een geweldige huil vanaf 4500 rpm en ik verwacht er nog makkelijk een jaar (Dus 60.000 km) mee te rijden.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ArthurS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zutphen
Leeftijd: 48
Berichten: 71
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 16.02.2018 - 22:44  ·  #63
Strakke classic! Zal je post ook even laten lezen aan mijn wederhelft als ik mijn plannen voor een bezoekje aan Volvotune presenteer.
Kijk lieverd, het is gewoon een investering voor de toekomst waar je nog heel lang plezier van kunt hebben...
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 16.02.2018 - 22:48  ·  #64
Haha absoluut geen twijfel over volvotune en de levensverwachting van je Volvo. Ik zou het doen! 👊
ArthurS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zutphen
Leeftijd: 48
Berichten: 71
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 16.02.2018 - 22:52  ·  #65
Thnx! Ik geef het door!
doezel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 35
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 21.06.2018 - 14:13  ·  #66
Gisteren ook onze V70 2.4 140pk door Volvotune onder handen laten nemen! Wat een super methode om een snellere Volvo te krijgen!
LandRoverTeun
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Berichten: 76
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 21.06.2018 - 15:16  ·  #67
Eind juli breng ik mijn 2.4 140pk dan eindelijk naar Obbe...

En gezien de louter positieve berichten hier, kan ik echt niet wachten!!
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 54
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 22.06.2018 - 17:22  ·  #68
yep, het is een betaalbare/welkome verbetering van de 140 pk uitvoering!
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2121
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 22.06.2018 - 19:49  ·  #69
Zou er voor de 170 pk naar 180+ nog een merkbaar verschil zitten?
Echt snel vind ik de v70 niet. In de loop der jaren zullen er wel wat pks afgevallen zijn. Nieuwe kleine autootjes die zeker geen 170pk hebben halen me gemakkelijk in. Notabene op de snelweg met 150 word ik nog ingehaald.
Ja weet het, had een turbo moeten kopen.
Of moet het gaspedaal gewoon verder naar beneden?
ArthurS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zutphen
Leeftijd: 48
Berichten: 71
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 22.06.2018 - 20:05  ·  #70
@joriz: ik weet zo niet welk blok je hebt maar ik heb voor mijn Classic 20V met standaard 170 pk bij Obbe van Volvotune geïnformeerd wat er nog te tunen viel. Volgens hem kan je de 170 wel iets opschroeven naar 180 pk maar afgezet tegen de kosten ga je dat niet merken itt de tune van 140 naar 170/180. Vond het wel jammer na al die succesverhalen hier (wel een eerlijk advies!), gaan we het geld maar in een andere set veren steken oid.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 22.06.2018 - 22:41  ·  #71
Als ik naar de vermogenskromme kijk van een 140 en 170 PK versie, dan zie ik alleen een toename van vermogen boven de pakweg 3000 toeren.
Het maximale koppel van een 170 PK versie zit zelfs in een iets hoger toerengebied dan de 140 PK.
Waar merk je in de praktijk dan het meeste van het toegenomen vermogen? Toch alleen als je boven de 3000/3500 toeren komt?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 23.06.2018 - 11:11  ·  #72
Quote door joriz

Zou er voor de 170 pk naar 180+ nog een merkbaar verschil zitten?
Echt snel vind ik de v70 niet. In de loop der jaren zullen er wel wat pks afgevallen zijn. Nieuwe kleine autootjes die zeker geen 170pk hebben halen me gemakkelijk in. Notabene op de snelweg met 150 word ik nog ingehaald.
Ja weet het, had een turbo moeten kopen.
Of moet het gaspedaal gewoon verder naar beneden?


Ik wilde om die reden absoluut enkel de Turbo hebben.
Want die had 200 en was nog te tunen tot 230/235 pk.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4829
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 23.06.2018 - 11:12  ·  #73
Quote door brulkjaer

Als ik naar de vermogenskromme kijk van een 140 en 170 PK versie, dan zie ik alleen een toename van vermogen boven de pakweg 3000 toeren.
Het maximale koppel van een 170 PK versie zit zelfs in een iets hoger toerengebied dan de 140 PK.
Waar merk je in de praktijk dan het meeste van het toegenomen vermogen? Toch alleen als je boven de 3000/3500 toeren komt?


Oftewel bij stevig wegrijden kun je het merken?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 23.06.2018 - 14:53  ·  #74
4 jaar geleden mijn v70 classic 20v ook door Obbe laten ruben naar 180+ pk. Op lpi met grotere injectoren liep de v70 nog mooier dan op benzine. Nooit een seconde spijt van gehad.
Tuning laten doen bij 500.000km en uiteindelijk bij 710.000 km heb ik de v70 uit de roulatie gehaald.

Vermogen is idd pas vanaf 3000 rpm goed merkbaar en na de 5000 toeren voel je dat er nog een versnelling merkbaar is. (Komt omdat bij de 140 pk de gasklep na 3000 toeren nog maar 80% open gaat. Softwarematig aangepast door Volvo om de downtune te bewerkstelligen)

Als je niet of nauwelijks boven de 350o rpm rijdt zou je jezelf kunnen afvragen of fun en zinvol is.

Persoonlijk vond ik het prettiger rijden als ik de caravan er achter had om boven de 3500 rpm nog wat meer vermogen te hebben.
Gero
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 510
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 23.06.2018 - 16:07  ·  #75
Van 140 pk naar 180+pk is toch best veel en icm met een ander uitlaat (Ferrita) + K&N vervangingsfilter, dan heb je nog iets meer pk's.
even een vraagje, een 850 (145 pk uitvoering) is ook te chippen??
 
Selected quotes for multi-quoting:   0