Quote door brulkjaer
Als ik naar de vermogenskromme kijk van een 140 en 170 PK versie, dan zie ik alleen een toename van vermogen boven de pakweg 3000 toeren.
Het maximale koppel van een 170 PK versie zit zelfs in een iets hoger toerengebied dan de 140 PK.
Waar merk je in de praktijk dan het meeste van het toegenomen vermogen? Toch alleen als je boven de 3000/3500 toeren komt?
Bij mij , 140 naar 180+ en meer trekkracht, zonder caravan loopt hij lekkerder en voelbaar soepeler door de 5 versnellingen.
Mijn vrouw en ik hadden bij optrekken in 1 een minder soepel idee, nu met de tuning is dit ook verbeterd.(volgens Obbe zou dit niet kunnen omdat tot 3000 toeren alles het zelfde is als bij de 140 versie, maar toch?)
Maar ik heb de volvo laten tunen ivm de de te trekken hobby caravan 1400 kg!
De 140 kreeg het echt wel voor elkaar, maar langzaam en soms ook moeizaam(snelweg)
Bij snelweg oprijden had ie een dip bij ongeveer 80-90km p/u en was moeilijk op snelheid te houden bij bv vals plat oid.
De snelweg op accelereren ging ook te langzaam, werd ingehaald door vele anderen met vergelijkbare combies.
Dit alles is nu verleden tijd, ik kan nu lekker doortrekken waardoor ik soepel en snel weg kan rijden met mijn combi, heerlijk! En vals plat trekt hij nu gewoon door ipv niet harder willen, ook heerlijk!
Ik ben dus heel tevreden vooral met caravan, maar ook zonder rijd hij lekkerder..........................