Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

Experimenteren bij Volvotune

 
 
 
 
 
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 45
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 20.04.2019 - 12:55  ·  #91
Zijn er al mensen met ervaring betreft 170PK naar 180+PK liefst op gas?
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2121
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 20.04.2019 - 15:41  ·  #92
Heb wel is een draadje hierover gevolgd en toen was meen ik de conclusie dat dat (zeg de 10+ pk) te weinig is om er iets van te merken.
Maar geloof niet dat iemand het ook daadwerkelijk gedaan heeft.
Ben ook wel benieuwd naar een praktijkervaring.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 45
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 20.04.2019 - 15:53  ·  #93
Ja 10pk is natuurlijk niet veel (bijna 6% wat toch ruim het dubbele is van mijn cao verhogingen maar goed) echter kan het koppel wel een verschil maken.

Had al een mailtje gestuurd naar volvotune maar nog geen reactie.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 20.04.2019 - 19:50  ·  #94
Ik heb 4 jaar en 200.000 km met een getunede volvotune ecu gereden. Ik vind het een heerlijke setup. Merkbaar meer koppel boven in toeren.

Eigenlijk gaat bij de 140 pk versie de gasklep boven de 2750 toeren maar voor 70% open. Dat zorgt voor het verschil.

Ik vind de 180+ ecu nog iets feller en gretiger in toeren dan de 170.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 45
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 21.04.2019 - 04:22  ·  #95
Hierbij het antwoord op mijn mail.

Hoi Jasper,

Sorry om aan te geven dat de 10 pk extra niet echt merkbaar zijn, vandaar ook dat de 170pk versie niet op mijn site staat aangegeven.


Mvgr.
Obbe van den Bijlaard.
Volvotune Elst Gld
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 566
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 22.04.2019 - 10:39  ·  #96
Ik heb mijn volvo ook van 140 naar 180+ laten zetten. Dan maakt het echt een verschil; met de 140pk is het toch een beetje een trage grote bak terwijl ie na de tune (kwart jaar geleden inmiddels) een stuk potenter aanvoelt. Schakelt minder snel terug bij tussensprints op de snelweg en blijft tot iets voorbij de 6000 toeren flink doortrekken. Niet dat ik dat vaak doe maar ook bij 'half gas' loopt ie gewoon soepeler door van bijvoorbeeld 100km/u naar 140 km/u.
Ik moet wel zeggen dat het verschil tussen gas en benzine merkbaarder aanwezig is dan voor de tune (Bifuel CNG). Het voordeel is op beide brandstoffen merkbaar maar het verschil in kracht tussen benzine en gas is na de tune (in mijn beleving) wel wat groter geworden. Ik ben echter nog steeds erg blij met de tune en kan het eigenlijk alleen maar aanraden als je een 140pk versie hebt.
terug naar de vraag; hij gaf toen ook aan dat van 170 naar 180+ eigenlijk het geld niet waard is; voor zover ik heb begrepen is dat de 180+ tune een geoptimaliseerde versie van de 170 pk versie is waarbij met name boven de 5500 toeren het kleine verschil eventueel merkbaar zou zijn.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 22.04.2019 - 11:00  ·  #97
Klopt, die 180pk zit ook bij 6000-6500 toeren. Dus alleen daar merk je duidelijk verschil. De hele vermogenscurve zal als het goed is vrij lineair naar dat punt gaan, dus dan heb je theoretisch bij 3000 toeren 5 pk extra, het gebied waar je wel vaak zit. Een beetje tegenwind of volle bepakking en je beleeft het al niet meer.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 45
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 22.04.2019 - 14:50  ·  #98
Duidelijk, ik zit haast nooit boven de 3000.

Wellicht de gascomputer laten fine-tunen een betere optie? Iemand hier ervaring mee of een betrouwbare garage.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 22.04.2019 - 16:09  ·  #99
Gascomputer Staat in slavemode dus die volgt de ecu van de auto. Je zou wellicht nog iets met de lpg injectoren kunnen doen maar of dat heel veel winst gaat leveren, betwijfel ik.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2121
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 22.04.2019 - 21:16  ·  #100
Kan me ook niet herinneren zoveel toeren te hebben gedraaid.
Boven de 4000 wordt het allemaal al heel lawaaierig en bij 5 ben ik bang dat de boel explodeert 😅
Maar misschien moet ik t eens testen.

Quote door Walterj

Klopt, die 180pk zit ook bij 6000-6500 toeren. Dus alleen daar merk je duidelijk verschil. De hele vermogenscurve zal als het goed is vrij lineair naar dat punt gaan, dus dan heb je theoretisch bij 3000 toeren 5 pk extra, het gebied waar je wel vaak zit. Een beetje tegenwind of volle bepakking en je beleeft het al niet meer.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 566
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 23.04.2019 - 07:45  ·  #101
Quote door joriz

Kan me ook niet herinneren zoveel toeren te hebben gedraaid.
Boven de 4000 wordt het allemaal al heel lawaaierig en bij 5 ben ik bang dat de boel explodeert 😅
Maar misschien moet ik t eens testen.

Quote door Walterj

Klopt, die 180pk zit ook bij 6000-6500 toeren. Dus alleen daar merk je duidelijk verschil. De hele vermogenscurve zal als het goed is vrij lineair naar dat punt gaan, dus dan heb je theoretisch bij 3000 toeren 5 pk extra, het gebied waar je wel vaak zit. Een beetje tegenwind of volle bepakking en je beleeft het al niet meer.



Dat gevoel van exploderen is logisch, dat gebeurt met je brandstof in de 5 cilinders;). Maar even zonder gein, ik heb hem wel eens doorgetrokken naar de 6000 toeren en ik moet eerlijk zeggen dat ie dan begint de zoemen, de motor klinkt dan niet alsof ie niet wil.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2121
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 23.04.2019 - 08:39  ·  #102
Haha ja goeie ;-)
Ben een beetje bang dat door de leeftijd en km stand de motor (en automaat) eerder aan ze einde gaat komen. Maar zo nu en dan zou t geen kwaad moeten kunnen. Zal t is proberen een dezer dagen.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 45
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 23.04.2019 - 09:08  ·  #103
Zorg sowieso dat alles lekker warm is voor je hem doortrekt.

Overigens zit er een toeren limiet op dus stopt hij gewoon met ontsteken.
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 147
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Volvotune tuning ; van de originele 140 naar 180+ pk

 · 
Posted: 17.09.2024 - 15:38  ·  #104
Hoi mede forum leden.

Het verhaal zoals geschreven blijkt nog steeds ietwat verwarrend te zijn.
Ik krijg vaak vragen over welke grotere injectoren men dan nodig heeft om 180pk+ te krijgen.

Er wordt nergens iets geschreven over grotere benzine injectoren.
De standaard benzine injectoren zijn ruim voldoende om 180pk+ en 250nm te halen.

De lpg installatie van Martin, ofwel Grrroovedude daar waren de gas (LPG) injectoren van een T5 gemonteerd (te groot dus eigenlijk).
De Benzine injectoren waren origineel.

Heeft men dus voor LPG grotere injectoren nodig: NEE de standaard injectoren voor LPG zijn ruim voldoende.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0