De voor- en nadelen van elektrisch autorijden nader bekeken

Van het AMT-forum

 
 
 
 
 
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: De voor- en nadelen van elektrisch autorijden nader bekeken

 · 
Posted: 29.12.2017 - 01:26  ·  #16
Sorry het spijt me werkelijk, maar het enige wat dit epistel met het forum te maken heeft is dat u met een brandstof slurpende auto rondrijdt en ondertussen de passie preekt. Waarschijnlijk een generatie probleem, maar in mijn jeugd stonden in de winter de bloemen niet voor de ramen maar op de ramen en reden in het dorp vijf auto's.Mijn moeder kocht melk bij de melkboer aan de deur een liter melk in een pannetje, niets bergen afval of plastiek. Als je boodschappen doet bij het winkeltje in de buurt krijg je een goede service en blijft de buurt ook leefbaar, er hoeven dan ook geen ontelbare stinkende busjes rond te rijden om de spullen rond te brengen, wat weer een mooie ontlasting voor het milieu is toch. Nogmaals sorry maar dat u het woord opvoeden gebruikte schoot me een beetje in het verkeerde keelgat, verder even goede vrienden.
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: De voor- en nadelen van elektrisch autorijden nader bekeken

 · 
Posted: 29.12.2017 - 01:50  ·  #17
Medicijnman heeft u zich al even verdiept hoeveel energie het kost om waterstof te produceren, ook al even nagedacht als alle huishoudens van het gas af gaan, we de kern en kolencentrales sluiten, waar we de energie vandaan gaan halen. Kopen in het buitenland? en zo ja tegen welke prijs? Je energie rekening bestaat nu reeds voor ongeveer de helft uit belastingen. De enige warmte die deze geven is je zweet om de rekeningen te betalen, ik weet niet hoe het u vergaat maar ik krijg er meestal koud zweet van.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: De voor- en nadelen van elektrisch autorijden nader bekeken

 · 
Posted: 29.12.2017 - 09:12  ·  #18
Ik heb het ook gelezen, hele wijken worden nu aangelegd zonder gas aansluiting......
En daarnaast hebben ze ook een (volgens mij) andere goede oplossing; alleen een gasaansluiting naar het huis. Er komt een mini energiecentrale in het huis, die van gas elektra maakt met hoog rendement, en verder wordt het gas gebruikt voor verwarming.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: De voor- en nadelen van elektrisch autorijden nader bekeken

 · 
Posted: 29.12.2017 - 09:57  ·  #19
Maar om water en zuurstof van elkaar te scheiden is een flinke hoeveelheid elektrische energie nodig, die ook weer ergens vandaan moet komen. Lijkt me dus wat dat betreft ook weer een beetje lood om oud ijzer. Enige winst wat je er als automobilist van hebt is dat de actieradius langer kan zijn als dat van een auto met accu's. Ik zie vooralsnog de elektrische auto als grappig tweede autootje, mooi voor moeders de vrouw om de boodschappen mee te doen, de kinderen mee naar school te brengen of andere korte lokale ritjes. Daar zijn ze ideaal voor, maar niet voor het echte werk, niet voor de vakantie, niet om voor de caravan te zetten.

Ik rijd nu met mijn diesel een kleine 1000 Km op een tank en dat zie ik de elektrische auto nog niet zo snel doen.

Maar om aan te geven dat ik ook weer niet in en in slecht ben als het om milieu gaat, in huis hebben we alleen maar ledlampen :-)
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: De voor- en nadelen van elektrisch autorijden nader bekeken

 · 
Posted: 29.12.2017 - 10:31  ·  #20
...
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Aalten
Leeftijd: 31
Berichten: 334
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: De voor- en nadelen van elektrisch autorijden nader bekeken

 · 
Posted: 29.12.2017 - 14:04  ·  #21
Mijn volvo zelf heeft een actie radius van nog geen 400km, maar vind dat zelf meer als genoeg omdat ik in die 400 km echt wel een keer naar de wc moet, beentjes moet strekken, hapje eten en gelijk ff vol gooi. Denk dat er maar weinig zijn die 4 uur achter elkaar in de auto zit zonder even de beentjes te strekken. Rij zelf 50.000 km per jaar iets meer als de gemiddelde nederlander en zie mij zelf voor die afstand ooit wel keer elektrische rijden.

Tegenwoordig met de nieuwste elektrische auto's die een actieradius hebben van 450km + en op te laden zijn tot 80 % in 30 minuten lijkt mij lange afstanden ook geen probleem meer. 400 km rijden even hapje eten aan de snel lader hangen 30 min later terug komen en weer 400 km kunnen rijden.

Als de toekomst die snel laad techniek beter word ( en de oplaad punten) en de capaciteit zie ik helemaal geen probleem meer voor lange afstanden. Zie het nu al amper,
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: De voor- en nadelen van elektrisch autorijden nader bekeken

 · 
Posted: 29.12.2017 - 14:35  ·  #22
...
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: De voor- en nadelen van elektrisch autorijden nader bekeken

 · 
Posted: 29.12.2017 - 20:59  ·  #23
Qua laadpunten heb ik slechts één keer “misgegrepen”. De app gaf aan dat er van de twee laadplaatsen nog één beschikbaar was. Eenmaal aangekomen bleek daar ook een auto aan te hangen waarvan de accu vol was. Maw de auto werd niet meer bijgeladen, maar de paal was niet vrij.

Vanavond nog even een kort bezoek aan een vd Valk. Accu mooi even opgeladen in de twee uur dat ik er was.

Terugblikkend op 7 maanden hybride, ben ik wel overtuigd.
Moet er wel bij zeggen dat ik veel korte stukjes rij, waardoor deze vorm voor mij ideaal is.

Overall zit ik op een BENZINE verbruik van 1:17. (15k erop inmiddels)
midicijnman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 60
Berichten: 129
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: De voor- en nadelen van elektrisch autorijden nader bekeken

 · 
Posted: 29.12.2017 - 21:30  ·  #24
Weer even terug naar de waterstof...

Waterstof zie ik als medium om energie op te slaan. Net als accu's. Voor auto's zou dat een heel mooi en praktisch systeem zijn.

In de reacties die ik lees begrijp ik dat het maken van elektriciteit blijkbaar niks kost??? Daar staan volgens mij vieze kolencentrales voor te roken, wat ik in het licht van de huidige millieumanie sowieso onbegrijpelijk vind. Om waterstof van zuurstof te scheiden heb je inderdaad energie nodig. Die energie zou je voor een groot deel kunnen halen uit zonne-energie. Het mooiste zou zijn om een autolak te ontwikkelen die van je auto één groot zonnepaneel maakt. Een auto staat gemiddeld 80% van de tijd stil op een parkeerterrein, een mooi moment om het water uit Tank #1 via de autolak en daglicht te splitsen in waterstof en zuurstof in tank #2 en #3. Met die auto zou je in principe nooit hoeven te tanken en heb je helemaal geen uitstoot. Laat je auto maar eens een uurtje in de zon staan en bedenk je wat je met de opgedane warmte zou kunnen doen in plaats van puffend de ramen open te gooien en de airco aan te zetten. Energie is overal! We hoeven het alleen maar te 'vangen'.
En voor het geval dat je meer dan een lading wilt reizen, zou je gewoon moeten kunnen tanken. Die tankstations zouden zelf de waterstof kunnen maken met zon- en windenergie. De meeste auto's hoeven in deze situatie helemaal nooit te tanken, vergeet dat niet. Dus de hoeveelheid waterstof die nodig is, is veel kleiner dan wat er nu wordt verkocht.
Thuis kun je je auto aan een laadpaal hangen die het water elektrolyseert terwijl je lekker licht te slapen. En die energie wek je natuurlijk ook weer zelf op met aardwarmte, zon- en/of windenergie. Eventuele overschotten aan energie zou je ook kunnen opslaan door middel van perslucht; gebruik niet gebruikte energie om lucht samen te persen in persluchtflessen in je kruipkelder. En wanneer je energie nodig hebt als er geen wind waait of zon schijnt, gebruik je het systeem omgekeerd. Dan is je compressor een generator die stroom levert. Ja, er is natuurlijk energieverlies! Maar dat maakt niet uit want de 'verloren' energie is niet schadelijk duurzaam en bovendien zelf geproduceerd. En stel je eens voor dat je dit zou toepassen voor een heel huizenblok of een appartementencomplex? Je zou misschien wel een manier kunnen bedenken om de opgevangen energie te delen met andere toepassingen. Als ik de hele dag thuis zit en mijn auto staat volgeladen voor de deur nog energie op te wekken, dan kan ik mijn wasmachine daarop laten draaien? Bedenk dat het feitelijk niks kost. De auto als extra zonnepaneel!

En belasting betalen? Natuurlijk moet je belasting betalen. Dat gaat echt niet veranderen. De hongerige overheid wil ALTIJD geld hebben van de burgers om ONZE honger naar voorzieningen te stillen. Linksom of rechtsom zullen we worden kaalgeplukt dus dat vind ik in deze discussie eigenlijk geen argument.

Het wordt hoog tijd dat we met z'n allen gaan denken in kansen en mogelijkheden in plaats van in problemen en tekortkomingen.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3377
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: De voor- en nadelen van elektrisch autorijden nader bekeken

 · 
Posted: 29.12.2017 - 21:40  ·  #25
Quote door TeunEbb
Als we ditzelfde ook voor een benzine auto moeten gaan uitrekenen moet je ook daarin meenemen:

- CO2 uitstoot van oppompen van aardolie.
- Transport van die olie naar de raffinaderij.
- CO2 uitstoot om van die olie, benzine te creëren.
- Transport van de benzine naar de tankstations (Vrachtwagens uitstoot).
- De tankstations zelf. (Gebruiken stroom om de pomp te kunnen gebruiken).[/i]


Dat is wat ik al jaren zeg, mooi dat ik toch niet de enige ben.

vanmiddag trouwens met een elektrische Smart ForFour gereden, Qbuzz heeft er 3 staan als POD auto.
Die dingen gaan echt als de brandweer, en worden opgeladen met stroom uit de zonnepanelen op het dak van het gebouw. Komt natuurlijk nooit genoeg energie uit voor die 3 auto's maar er zal wel weer dikke subsidie of een ander voordeel aan kleven.

Waterstof zijn we ook mee bezig, 12 elektrische batterij bussen en 2 elektrische waterstof bussen.
Het is gewoon een manier van energieopslag.

Over die actieradius, zo'n Tesla bijvoorbeeld komt niet verder dan 500km ofzo? Maar dat wel een 'tank' van 10 liter diesel/11 liter benzine. Beetje diesel komt niet verder dan 250 km.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: De voor- en nadelen van elektrisch autorijden nader bekeken

 · 
Posted: 01.01.2018 - 08:26  ·  #26
...
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3377
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: De voor- en nadelen van elektrisch autorijden nader bekeken

 · 
Posted: 01.01.2018 - 17:22  ·  #27
Ja, die Volvo Coupe graag, elektrisch en luchtvering :)

Verder vooral van die TE futuristische design auto's.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0