Het lukt niet alle info inclusief schema's en tabellen werkend over te brengen, dus een doorverwijzing naar het AMT-forum. Maar ik vind het dermate interessant, dat ik het U niet wil onthouden!
Mooi stuk! Ik heb naast de T5 nog een Renault Zoe (en ook nog een Daf 55 uit 1970), en ben dus ook geïnteresseerd in oude en nieuwe technieken.
Het is altijd mooi om te zien hoe EV-haters en EV-liefhebbers elkaar in de haren vliegen. Ik eet van 2 walletjes, en vindt het erg leuk! Power in de Volvo voor de langere stukken, en heerlijk rond-zoeven in de omgeving.
Dit stuk geeft mooi aan, dat de een, de ander lang niet gaat uitsluiten, en dat er gecombineerd gedacht moet worden. Dus helemaal geen directe aanval op de ICE zoals men steeds maar roept.
Efficiëntie, en gewicht, dat zijn de sleutelwoorden!
Het eerste wat ik gelijk bij dit artikel dacht is okee: Bij elektrische rijden moet er opeens wel gekeken worden wat de uitstoot is om de brandstof ( in dit geval elektrischiteit) te maken. En het bespaard mij tijd omdat er blijkbaar iemand die het artikel gelezen had dit ook dacht en een mooi stukje al getikt had zie het volgende:
Het grappige van dit artikel is toch wel dat altijd bij elektrische auto's het ineens uitmaakt hoe de "brandstof" wordt geproduceerd. Deze berekeningen zijn natuurlijk heel leuk en inderdaad een elektrische auto is niet CO2 neutraal, maar waarom wordt er bij een bezineauto dan niet ook gekeken naar wat het aan CO2 kost om een liter benzine te maken, en deze dan ook daadwerkelijk in de tank van een auto te laten belanden. Is die brandstof ineens magisch te vinden bij een tankstation?
Als we ditzelfde ook voor een benzine auto moeten gaan uitrekenen moet je ook daarin meenemen:
- CO2 uitstoot van oppompen van aardolie.
- Transport van die olie naar de raffinaderij.
- CO2 uitstoot om van die olie, benzine te creëren.
- Transport van de benzine naar de tankstations (Vrachtwagens uitstoot).
- De tankstations zelf. (Gebruiken stroom om de pomp te kunnen gebruiken).
Als mensen mij, om mijn keuze voor diesel, niet afkeuren keur ik een ander niet af om zijn keuze voor een EV. Echter in de ogen van veel mensen die bewust, vanuit een bepaald ideaal, kiezen voor een EV ben je als dieselrijder één soort van misdadiger, een milieubarbaar en moet je in de ogen van sommige zo ongeveer strafrechtelijk vervolgd worden omdat diesel zo in en in slecht schijnt te zijn... Tsja, dan moet je niet raar opkijken dat bij die mensen de hakken in het zand gaan en dat die mensen zich gaan afzetten tegen die idealen...
En het is niet eens het ideaal van een schoon milieu wat ik afkeur, ik keur wel de manier af waarop er vanuit de overheden op geacteerd wordt. Het slaat namelijk momenteel helemaal nergens meer op.
Op een gegeven moment was CO2 de grote boosdoener van al het kwaad, toch? Een diesel die op de juiste temperaturen werkt heeft geen CO2 uitstoot als je het mij vraagt. Probleem is echter dat bij de juiste verbranding er wel NoX vrij komt bij de verbranding van diesel en dat bleek een giftige stof te zijn. Dus die NoX moest omlaag... Hoe gaan we dat doen? door de temperatuur van de verbranding omlaag te brengen middels het EGR systeem... Probleem wat toen om de hoek kwam kijken dat bij een minder efficiente verbranding de uitstoot van roet toe neemt bij een diesel. Waren ze daar in eens weer helemaal van in de war... Dan maar een roetfilter in de uitlaat monteren, en eens in de zo veel tijd laten we dat ding regeneren en zetten we die roet weer lekker om in water en CO2.. Huh, Co2??? Juist... lekker hypocriet dus.
Waarom niet een systeem bedenken wat de NoX uitstoot actief kan aanpakken in het uitlaatsysteem in plaats van dat achterlijke EGR systeem, met alle problemen van dien???
Volgens mij is een diesel heel schoon te krijgen alleen moet er wel op de juiste manier naar gekeken worden en op de juiste manier worden geïnnoveerd. Maar inmiddels is die diesel zo in het verdom hoekje gedrukt dat fabrikanten er niet meer naar kijken omdat ze met het mes op de strot worden verplicht om naar andere oplossingen uit te gaan kijken. Ongeacht of het de beste oplossingen zijn, ze MOETEN. Er wordt door de milieu maffia compleet gegeild op elektriciteit, dat is het momenteel helemaal... Maar soms lijkt het wel alsof er een hoop mensen zijn die flinke oogkleppen op hebben en voor geen enkele form van kritiek open staan.
Ik heb helemaal niks tegen innovatie, en als elektrisch rijden de uitstoot lokaal kan aanpakken vind ik dat prima, maar blijf we realistisch en veroordeel mensen die andere keuzes maken niet. Ik ben er namelijk wel een beetje klaar mee om als dieselrijder voor één of andere misdadiger aangezien te worden.
De nieuwe euro6 (eigenlijk al oud, vanaf 2013 ongv) heeft vaak een adblue systeem om nox te verlagen, dus dat is er Janvis. De iveco vrachtwagen motoren hebben met alleen adblue en actieve cat, dit jaren zo prima kunnen doen zonder egr. Maar de regels zijn inmiddels zo streng qua nox uitstoot, dat ook zij egr erbij moeten toepassen.
De nieuwe euro6 motoren bij volvo zijn ook met adblue uitgerust. Hoe het met egr zit bij die motoren geen idee.
Blijf het een vermoeiende discussie vinden. Zolang een paar zeeschepen aanzienlijk meer uitstoten dan wij met onze autos, en vliegtuigen nog steeds kerosine in de atmosfeer dumpen, en er nog steeds een enorme overconsumptie is, en de wereldbevolkng maar blijft groeien, denk ik dat er andere zaken belangrijker zijn......
Maar zo werkt het met politiek, het probleem wordt niet bij de bron aangepakt en we doen leuk aan symboolpolitiek, en de gewone man mag weer voor de kosten opdraaien.
Vooralsnog zie ik geen voordelen als het gaat om elektrisch rijden,los van de bekende minpunten zoals actieradius en de oplaadpunten.
Het is niet minder milieubelastend,want stroom wordt ook gewoon geproduceerd,en bij alles wat er door mensen geproduceerd wordt komen afvalstoffen vrij,of dat nu in de vorm van CO² of iets anders is.
Ik durf met mijn consumentenverstand glashard te beweren,dat een elektrische auto in zijn hele levenscyclus van productie tot recycling,niet minder milieubelastend is dan een auto op benzine of diesel.
In mijn ogen gaat dat hele elektrisch rijden ook niet om het milieuaspect.
In mijn ogen gaat dat hele elektrisch rijden ook niet om het milieuaspect.
In mijn beleving is het één grote prestige kwestie van de overheden onderling om te laten zien hoe goed ze wel niet zijn. Aan de elektrische auto is de stempel "super groen" gehangen en daarna zijn ze elke vorm van realiteitsbesef uit het oog verloren. Het moet en het zal gebeuren ongeacht wat de consument er van vindt... En de rekening die de consument er voor moet betalen interesseert ze helemaal niet, het enige wat ze doen is zich zelf op de borst kloppen en tegen andere landen zeggen, "wij zijn lekker iets beter dan jullie voor het milieu..."
afgezien van milieu-effecten en overheidsmaatregelen zijn het nog altijd de consumenten die wel of niet kiezen voor electrisch rijden en dus moeten zorgen voor een doorbraak van electrische auto's.
Volgens onderstaand artikel is die doorbraak nog ver weg en hebben de producenten van electrische auto's tot nu toe gefaald.
Als er nu voldoende polymeer accu's geproduceerd konden worden tegen een schappelijke prijs dan deed ik wel mee.
Opladen in een uurtje met een actieradius van 500km vind ik wel acceptabel.
Op zich zie ik wel voordelen in elektrisch rijden:
- Er zitten bijna geen onderdelen in zo'n motor (wat er niet in zit kan ook niet stuk gaan)
- veel compacter
- veel lichter
- constant koppel
- geen versnellingsbak/koppeling/dmv
- vervuilen kun je uitbesteden aan China zodat je met je vingertje kan wijzen.
De levensduur van een accu laat voorlopig nog te wensen over. Ik geloof niet dat ze 500.000km meegaan
Een caravan trekken is voorlopig ook geen optie want dat hakt te diep in op je actieradius.
Elektriciteit moet ook nog even milieuvriendelijk ontstaan.
JOv70BI
Subject:
Re: De voor- en nadelen van elektrisch autorijden nader bekeken
Maar ja, al die miljoenen voor vuurwerk levert de staat ook weer vele euros btw op....... net als de tabakaccijns..... het gaat helemaal niet om de gezondheid van de burger.
Maar ja, al die miljoenen voor vuurwerk levert de staat ook weer vele euros btw op....... net als de tabakaccijns..... het gaat helemaal niet om de gezondheid van de burger.
Milieu is tegenwoordig verheven tot marketing instrument... Willen ze ergens één of ander onzinnige belastingverhoging op hebben? Dan zeggen we toch gewoon dat het beter is voor het milieu, dan is in eens alles geoorloofd... Nee, Bassie geloofd er zo langzamerhand niet meer zo veel van.
De belastingvoordelen van de zogenaamde goeie auto's zijn er bijna allemaal alweer vanaf omdat het te duur werd, dus zo hoog zit het ze allemaal niet daar in Den Haag. Zolang het geld oplevert zijn ze allemaal vreselijk groen bezig, maar als het te duur wordt moet het maar even een beetje minder groen. Hoezo schijnheilig gegriep...
Morgen wordt hier weer gewoon de D5 weer aan geslingerd en ik geniet er elke kilometer van en heb me er nog geen seconde schuldig om gevoeld.
JOv70BI
Subject:
Re: De voor- en nadelen van elektrisch autorijden nader bekeken
Gaat iemand nog waterstof roepen? Of moet ik het zelf doen?
WATERSTOF!
Ik begrijp gewoon niet wat het probleem is. Benzine en lpg zijn minstens zo gevaarlijk, explosief en instabiel. We kunnen in drie jaar tijd van de beeldbuis naar de flatscreen of van de gloeilamp naar de ledlamp. Straks gaan alle huishoudens van het aardgas af, dat kan blijkbaar ook. En als klap op de vuurpijl (geheel seizoenscorrect!) kun je die waterstof inmiddels als poeder opslaan en vervoeren.
Nu heb ik er verder niet de technische of chemische kennis voor om tot in detail neer te leggen hoe dat allemaal zit, maar wat ik wel weet is dat de transitie gewoon door de politiek wordt tegengehouden. Dat zijn dezelfde mensen die extra belastingen gaan heffen op fossiele brandstoffen. En volgens mij is het gewoon een kwestie van WILLEN. Meestal is KUNNEN dan een kwestie van aanpakken. Alle technologie is er al. Brandstofcellen, zon- en windenergie om via elektrolyse waterstof uit (zee)water te halen, etc. Het is zelfs mogelijk om auto's met een brandstofmotor om te bouwen naar waterstof, net als lpg. Dus iedereen zou er op kunnen rijden. En zie: alle problemen met het elektrisch rijden zijn verdwenen. Geen accu's, geen oplaadtijd, geen beperkte actieradius. Waar wachten we nog op?