Voor wie twijfelt.......euro4 en klepstoters.......

wil niemand bang maken...http://www.volvov70forum.com/upload/icons/19.png

 
 
 
 
 
Joostrwd
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heeze
Leeftijd: 59
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Voor wie twijfelt.......euro4 en klepstoters.......

 · 
Posted: 13.09.2016 - 22:06  ·  #1
Hallo,

Hier Joost, nieuwe lid. met een V70 D5, geartronic uit 2007.
Wilde even de volgende ervaring met jullie delen.

Mijn d5 had inmiddels 380k gelopen en had wel een beetje dat "tjoemp, tjoemp"geluid de laatste tijd. Dus had me voorgenomen om maar eens de klepstoters aan te pakken.
Maar omdat ik verder geen getik hoorde had ik er niet zo'n haast mee........
Terug van vakantie, de eerste maandag weer naar t werk toe gereden.
Wil ik een kruising oversteken....is er plots geen vermogen meer en hoor ik vreemde geluiden.
Vlak bij huis, dus maar omgedraaid.
Stationair niks aan de hand, maar daarboven een raar geratel. Moeilijk te lokaliseren.
Foutcodes uitlezen bracht ook niets bijzonders aan t licht.

Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk maar de luchtinlaat/kleppendeksel gelicht.
Toen was het duidelijk.



Een losgelopen tuimelaar, kromme klep en losse veer.
Flinke tegenvaller, want nu moet de kop eraf.

Wat mij opviel was de enorme slijtage aan de klepstoters.
Zover ik weet altijd de juiste olie gehad ACEA A5/B5.

De linkse op de foto is hoort bij de losse tuimelaar, geen wonder dat de tuimelaar eraf is gelopen.



en hier een willekeurige klepstoter



sommige waren nog wel goed, maar de meeste dus niet.

Inmiddels de kop er weer terug op met nieuwe klepstoters en tuimelaars en een paar duiten armer.
Maar het loopt weer mooi, en het "tjoemp, tjoemp"is weg. :thumb:

Ik had eigenlijk wel een waarschuwing verwacht, een flink "tik" of iets dergelijks.
Dus als je d5 euro4 er al wat kilometers erop heeft zitten met de originele klepstoters, wacht niet te lang. 🇳🇴

Groetjes Joost
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Voor wie twijfelt.......euro4 en klepstoters.......

 · 
Posted: 13.09.2016 - 22:38  ·  #2
Hallo Joost,

Welkom hier.
Mooi dat het nog is meegevallen, wat VolvoS60Racer schrijft had ook nog gekunt.

@VolvoS60Racer,
Ik denk dat het een combinatie van de 2 is.
De 185pk versie is gevoeliger voor dit soort zaken, als dat de 163pk versie dit is.
Tel daarbij de intervallen, welke vaak te lang zijn, bij en je krijgt bovenstaande.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3386
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Voor wie twijfelt.......euro4 en klepstoters.......

 · 
Posted: 13.09.2016 - 22:54  ·  #3
Volgens het boekje is de interval zelfs 30.000 km voor de Euro 4 toch? En 20,000 voor de Euro 3.
Het grootste deel van deze auto's zal begonnen zijn als lease auto, en dan krijgen ze hun onderhoud precies volgens het boekje.
Na 1-1,5 ton gaan ze er uit en dan zijn er nog geen problemen zichtbaar. Ze gaan de particuliere markt op en gaan kilometers maken in de jaren er na. Uiteindelijk krijgen veel motoren hier last van, we lezen het immers regelmatig.
Zou maar zo kunnen dat de Euro 3 er minder last van heeft omdat er altijd al vaker verse olie in gegaan is.

We zouden Euro 4 D5's moeten vinden die vanaf het begin al vaker schone olie gehad hebben, en dat vergelijken. Moeilijk om er achter te komen of die een design fout is.
Wat is tegenwoordig de interval voor diesels? Vast weer ver onder die 30.000.
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2792
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Voor wie twijfelt.......euro4 en klepstoters.......

 · 
Posted: 13.09.2016 - 23:29  ·  #4
@jeroen, designfout? Regeneratieproces dat niet geheel afgemaakt wordt zorgt voor diesel bij de olie waardoor olie verdunt en peil toeneemt, dit in combinatie met interval van 30.000km doet hetgeen Joost meegemaakt heeft veroorzaken... En net zoals bigdog zegt, 185pk zijn er zeer gevoelig voor. Heb hetzelfde al bij 2 V70's mogen doen voor anderen.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Voor wie twijfelt.......euro4 en klepstoters.......

 · 
Posted: 14.09.2016 - 07:07  ·  #5
En daarbij, 380k km blijft natuurlijk een flinke ruk. Ook al kijkt hier niemand op van zo'n stand. Ik weet niet of er bij het design van deze onderdelen rekening is gehouden met dergelijke prestaties.

Tom
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 37
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Voor wie twijfelt.......euro4 en klepstoters.......

 · 
Posted: 14.09.2016 - 07:30  ·  #6
Quote door Jeroen

Volgens het boekje is de interval zelfs 30.000 km voor de Euro 4 toch? En 20,000 voor de Euro 3.
Het grootste deel van deze auto's zal begonnen zijn als lease auto, en dan krijgen ze hun onderhoud precies volgens het boekje.
Na 1-1,5 ton gaan ze er uit en dan zijn er nog geen problemen zichtbaar. Ze gaan de particuliere markt op en gaan kilometers maken in de jaren er na. Uiteindelijk krijgen veel motoren hier last van, we lezen het immers regelmatig.
Zou maar zo kunnen dat de Euro 3 er minder last van heeft omdat er altijd al vaker verse olie in gegaan is.

We zouden Euro 4 D5's moeten vinden die vanaf het begin al vaker schone olie gehad hebben, en dat vergelijken. Moeilijk om er achter te komen of die een design fout is.
Wat is tegenwoordig de interval voor diesels? Vast weer ver onder die 30.000.


Ik rijdt er één die, op de eerste 30.000km na vanaf het begin elke 15.000km nieuwe olie heeft gekregen.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Voor wie twijfelt.......euro4 en klepstoters.......

 · 
Posted: 14.09.2016 - 08:10  ·  #7
De schrale olie zal hier grotendeels debet aan zijn. Interval van 30.000 km is gewoon veel te lang, zelfs goede kwaliteit olie word schraal na ca. 20.000 km. Mijn auto heeft tot 240.000 onderhoud gehad tussen de 20 en 30K.
Zelf laat ik de olie iedere 15.000 km vervangen incl reiniger van BG die de schraapveren e.d. weer schoonmaakt. Ik hoop daarmee de problemen voor te blijven, gelukkig tot nu toe geen boot geluid.

Helaas heeft Volvo niet geleerd van de problemen die ontstaan door de lange onderhoudsintervallen.
De V70 D5 (2011) van mijn vader heeft nog gewoon een interval van 30.000 km
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Voor wie twijfelt.......euro4 en klepstoters.......

 · 
Posted: 14.09.2016 - 09:16  ·  #8
Wat leren we hier?
- a5-b5 olie is geen garantie om geen ellende te krijgen.
- het leven van de wagen begint als lease wagen dus 30k interval
- volvo houdt braaf 30k aan als interval (gedwongen door de markt)
- ellende is nooit voor de 1e eigenaar

Wat kan je er aan doen zelf? Weinig, in elk geval geen 30.000 met de olie rijden.
Aan te raden is 15.000 max,en dat geldt ook voor de euro 3.
roadrage
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 41
Berichten: 39
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Voor wie twijfelt.......euro4 en klepstoters.......

 · 
Posted: 14.09.2016 - 13:31  ·  #9
@Joostrwd, kan je het "tjoemp tjoemp" eens wat beter beschrijven (meer in detail)? en is dit bij koude/warme motor ?

Quote door Bigdog

Hallo Joost,

Welkom hier.
Mooi dat het nog is meegevallen, wat VolvoS60Racer schrijft had ook nog gekunt.

@VolvoS60Racer,
Ik denk dat het een combinatie van de 2 is.
De 185pk versie is gevoeliger voor dit soort zaken, als dat de 163pk versie dit is.
Tel daarbij de intervallen, welke vaak te lang zijn, bij en je krijgt bovenstaande.


Bigdog, klopt het dat jij bedoeld de euro 4 185pk versie gevoeliger, dan een euro 4 2.4d 163pk ?
Zo ja, hoe kan dit ? ik heb mij laten vertellen dat de 163PK en 185PK euro 4 identiek hetzelfde zijn aan elkaar.

of bedoel je met de 163pk de euro 3 motor ?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Voor wie twijfelt.......euro4 en klepstoters.......

 · 
Posted: 14.09.2016 - 15:08  ·  #10
De geleerden hebben het altijd over de 185pk, echter volgens mij zijn de motoren identiek aan de 163pk.
Joostrwd
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heeze
Leeftijd: 59
Berichten: 9
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Voor wie twijfelt.......euro4 en klepstoters.......

 · 
Posted: 14.09.2016 - 20:58  ·  #11
Ja het erger gekund.
Nokkenas moest ook vervangen worden, zaten diep krassen in waar de tuimelaar er naast was geschoten.
En in totaal 4 kleppen vervangen, eentje was krom. De andere niet goed bevonden door revisiebedrijf, kon er zelf niet veel aan zien.

Heeft de 163pk ook de wervelkleppen?
Maar dan nog kunnen de klepstoters e.d. hetzelfde zijn.
Maar als het probleem vooral de schrale olie is, waarom zijn het vooral de klepstoters die zo extreem slijten? Nokkenas, lagers en andere onderdelen is niks aan te zien.
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2792
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Voor wie twijfelt.......euro4 en klepstoters.......

 · 
Posted: 14.09.2016 - 21:33  ·  #12
163pk heeft ook wervelkleppen..
Nokkenas, klepstoters etc zijn bij beide motoren identiek..
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Voor wie twijfelt.......euro4 en klepstoters.......

 · 
Posted: 14.09.2016 - 22:18  ·  #13
De euro4 is wel een D5, maar 2e generatie.
De eerste heeft 2401cc, de 2e generatie heeft 2400cc
De slag is wel 81mm gebleven, maar de verstuiverdrukken, compressie etc zijn geheel anders.
De internals zijn lichter gemaakt om de frictie te verlagen dus minder emissie....... dit moest volvo doen om aan de steeds zwaardere eisen te kunnen voldoen.
Dus zijn er veel zaken er bij gehaald, electonisch egr mengstuk, anders geregelde turbo, andere compressie. Andere injectoren etc etc.
Al met al behoorlijk ander blok dan de euro 3.
Ik denk dat volvo het toepassen van de dpf heeft onderschat, en de thermische en mechanische belasting van de kop ook.
De kop is ( denk ik ) de zwakste schakel in de 1e euro 4 varianten.
En zo kunnen de twin turbo modellen van de euro 5 weer scheuren in de cylinder krijgen, dus koelwater verlies... hoeft niet.maar kan wel.
Er zijn ook euro 4 modellen die gewoon de 4 ton halen zonder problemen...
Tja, zo heeft elke motor zijn sterke en zwakke punten.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Voor wie twijfelt.......euro4 en klepstoters.......

 · 
Posted: 14.09.2016 - 23:01  ·  #14
Quote door roadrage

Bigdog, klopt het dat jij bedoeld de euro 4 185pk versie gevoeliger, dan een euro 4 2.4d 163pk ?


Klopt, dat bedoelde ik inderdaad.
Mijn uitspraak is puur gebaseerd op ervaring.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Voor wie twijfelt.......euro4 en klepstoters.......

 · 
Posted: 15.09.2016 - 08:57  ·  #15
Maar wat de Euro4 betreft: de 185pk is toch een 163pk met een andere 'tuning'? Dus, zelfde hardware, maar andere software?

Is vermogen dus een issue?

Waar moet je trouwens aan denken aan je preventief de klepstoters,veren en tuimelaars laat vervangen? Qua kosten dan hè >_<
 
Selected quotes for multi-quoting:   0