Hallo,
Hier Joost, nieuwe lid. met een V70 D5, geartronic uit 2007.
Wilde even de volgende ervaring met jullie delen.
Mijn d5 had inmiddels 380k gelopen en had wel een beetje dat "tjoemp, tjoemp"geluid de laatste tijd. Dus had me voorgenomen om maar eens de klepstoters aan te pakken.
Maar omdat ik verder geen getik hoorde had ik er niet zo'n haast mee........
Terug van vakantie, de eerste maandag weer naar t werk toe gereden.
Wil ik een kruising oversteken....is er plots geen vermogen meer en hoor ik vreemde geluiden.
Vlak bij huis, dus maar omgedraaid.
Stationair niks aan de hand, maar daarboven een raar geratel. Moeilijk te lokaliseren.
Foutcodes uitlezen bracht ook niets bijzonders aan t licht.
Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk maar de luchtinlaat/kleppendeksel gelicht.
Toen was het duidelijk.
Een losgelopen tuimelaar, kromme klep en losse veer.
Flinke tegenvaller, want nu moet de kop eraf.
Wat mij opviel was de enorme slijtage aan de klepstoters.
Zover ik weet altijd de juiste olie gehad ACEA A5/B5.
De linkse op de foto is hoort bij de losse tuimelaar, geen wonder dat de tuimelaar eraf is gelopen.
en hier een willekeurige klepstoter
sommige waren nog wel goed, maar de meeste dus niet.
Inmiddels de kop er weer terug op met nieuwe klepstoters en tuimelaars en een paar duiten armer.
Maar het loopt weer mooi, en het "tjoemp, tjoemp"is weg. :thumb:
Ik had eigenlijk wel een waarschuwing verwacht, een flink "tik" of iets dergelijks.
Dus als je d5 euro4 er al wat kilometers erop heeft zitten met de originele klepstoters, wacht niet te lang.
Groetjes Joost
Hier Joost, nieuwe lid. met een V70 D5, geartronic uit 2007.
Wilde even de volgende ervaring met jullie delen.
Mijn d5 had inmiddels 380k gelopen en had wel een beetje dat "tjoemp, tjoemp"geluid de laatste tijd. Dus had me voorgenomen om maar eens de klepstoters aan te pakken.
Maar omdat ik verder geen getik hoorde had ik er niet zo'n haast mee........
Terug van vakantie, de eerste maandag weer naar t werk toe gereden.
Wil ik een kruising oversteken....is er plots geen vermogen meer en hoor ik vreemde geluiden.
Vlak bij huis, dus maar omgedraaid.
Stationair niks aan de hand, maar daarboven een raar geratel. Moeilijk te lokaliseren.
Foutcodes uitlezen bracht ook niets bijzonders aan t licht.
Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk maar de luchtinlaat/kleppendeksel gelicht.
Toen was het duidelijk.
Een losgelopen tuimelaar, kromme klep en losse veer.
Flinke tegenvaller, want nu moet de kop eraf.
Wat mij opviel was de enorme slijtage aan de klepstoters.
Zover ik weet altijd de juiste olie gehad ACEA A5/B5.
De linkse op de foto is hoort bij de losse tuimelaar, geen wonder dat de tuimelaar eraf is gelopen.
en hier een willekeurige klepstoter
sommige waren nog wel goed, maar de meeste dus niet.
Inmiddels de kop er weer terug op met nieuwe klepstoters en tuimelaars en een paar duiten armer.
Maar het loopt weer mooi, en het "tjoemp, tjoemp"is weg. :thumb:
Ik had eigenlijk wel een waarschuwing verwacht, een flink "tik" of iets dergelijks.
Dus als je d5 euro4 er al wat kilometers erop heeft zitten met de originele klepstoters, wacht niet te lang.
Groetjes Joost