Afgelopen februari heeft Poika mijn koplampen vervangen voor een set devil eyes met projectoren welke ik had besteld bij VParts. Ik ben er erg tevreden over alleen is er een kleine storing ontstaan: de CEM schakelt de parkeerlichten uit, enige seconden nadat de motor is gestart. De foutcode die wordt gegenereert is CEM--8B01. Deze DTC geeft aan dat er ergens sluiting zit in de bedrading tussen de CEM en de koplampunit aan de linker kant. Op de devil eyes heeft dit tot gevolg dat de led strips (DRL) niet branden of met verschillende sterkte branden als de extra stroomvoorziening van de koplampunits tbv de 'follow me home' functie is aangesloten. Ik ben zelf al druk geweest met het zoeken naar een oplossing. VParts heeft, in de veronderstelling dat er mogelijk een defect in de linker koplamp zat, een nieuw exemplaar opgestuurd om te testen. Deze heb 'los' aangesloten: het probleem was hiermee niet opgelost. Vervolgens heb ik de kabelboom van de linker koplamp vervangen door een nieuw exemplaar (30763548) bestemd voor chassisnummers > 424999, facelift modellen. Het chassisnummer van mijn auto is 501117. De auto is in maart 2005 origineel geleverd in Duitsland, geen idee of dat relevant is voor dit verhaal want hij is gewoon gebouwd in Gent. Nu werkt een en ander weer meestal weer zoals het hoort maar af en toe niet. Tijdens verder onderzoek trof ik onder de motorkap iets vreemds aan.
Als ik in VIDA kijk zijn er twee verschillende kabelbomen voor de koplampen, pre-facelift (chassisnr. <=424999) en een kabelboom voor de faceliftmodellen (chassisnr. >= 425000). Als ik onder de motorkap bij mij kijk zie ik kabelboom 30679870 welke de kabelboom van de motorruimte is:
Hierin is koplamp kabelboom 8659674 gestoken welke zou horen op de pre-facelift modellen:
Waarin aan de andere kant uiteindelijk koplamp kabelboom 30763548 is gestoken die hoort bij de faceliftmodellen en welke ik heb vernieuwd:
Hieronder een schermprint uit VIDA ter verduidelijking van de onderdeelnummers van de kabelbomen:
In het EWD van de V70 modeljaar 2005 is ook maar één connector opgenomen (54/22) welke zit tussen de kabelboom van de motorruimte en de koplamp:
Hier nog de uitleg inzake DTC CEM-8B01 uit VIDA voor de volledigheid...
DTC ECM-8B01
De hamvraag voor mij is: waarom heb ik twee verschillende koplamp kabelbomen aan elkaar geknoopt zitten onder de motorkap, zowel aan de linker als aan de rechter kant? Is hier iemand (uiteraard was dat niet Poika) aan het knutselen geweest? Is iemand hier dit al eens eerder tegen gekomen? Beetje een lang verhaal geworden maar ik wilde volledig zijn
Als ik in VIDA kijk zijn er twee verschillende kabelbomen voor de koplampen, pre-facelift (chassisnr. <=424999) en een kabelboom voor de faceliftmodellen (chassisnr. >= 425000). Als ik onder de motorkap bij mij kijk zie ik kabelboom 30679870 welke de kabelboom van de motorruimte is:
Hierin is koplamp kabelboom 8659674 gestoken welke zou horen op de pre-facelift modellen:
Waarin aan de andere kant uiteindelijk koplamp kabelboom 30763548 is gestoken die hoort bij de faceliftmodellen en welke ik heb vernieuwd:
Hieronder een schermprint uit VIDA ter verduidelijking van de onderdeelnummers van de kabelbomen:
In het EWD van de V70 modeljaar 2005 is ook maar één connector opgenomen (54/22) welke zit tussen de kabelboom van de motorruimte en de koplamp:
Hier nog de uitleg inzake DTC CEM-8B01 uit VIDA voor de volledigheid...
DTC ECM-8B01
De hamvraag voor mij is: waarom heb ik twee verschillende koplamp kabelbomen aan elkaar geknoopt zitten onder de motorkap, zowel aan de linker als aan de rechter kant? Is hier iemand (uiteraard was dat niet Poika) aan het knutselen geweest? Is iemand hier dit al eens eerder tegen gekomen? Beetje een lang verhaal geworden maar ik wilde volledig zijn