Vraag na proefrit

 
 
 
 
 
Beurstel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Vraag na proefrit

 · 
Posted: 08.02.2013 - 12:01  ·  #1
Hallo mensen,
Zoals jullie weten ben ik op zoek naar een S60. Deze week een mooie 170pk S60 automaat gereden met 280K op de klok uit 2002. Tijdens de proefrit niets vreemd gemerkt. Fijne, strakke auto. Motor zag er ook schoon uit, geen oliespoor te zien. Alleen zag ik aan de onderkant van de auto ter hoogte van de vooras twee (ik denk) oliespoortjes. Ik vond het sowieso opvallend dat het twee spoortjes waren. Kon niet zien waar het vandaan kwam (auto heeft niet op de brug gestaan). Ik heb er een foto van gemaakt(als bijlage). Wat denken jullie, is dit een mogelijk ernstig probleem of valt dit te verwaarlozen?

Verder las ik op het recente keuringsrapport als aanbevolen reparaties: "speling fuseekogel" en "slijtage mechanische delen reminrichting". Is dat zorgwekkend?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vraag na proefrit

 · 
Posted: 08.02.2013 - 12:42  ·  #2
Lekkage : gokje carterventilatie. Lijkt me niet horen. Alternatief is dat er gemorst is bij het verversen van de olie.

280.000 km is een respectabele km-stand. Ik heb ongeveer dezelfde wagen + bouwjaar.

Fuseekogels : normaal.

Remmerij : normaal

zal wel bij komen : draagarmen + stuurkogels

Mogelijk schokdempers (lek, aangetast door roest) + veerschotels & veerpootlagers

remslangen rondom controlleren op scheurtjes (zal wel zo zijn).

Als de bak goed schakelt, de motor goed klinkt. Dan zou ik kijken met bovenstaande punten wat je er uit kunt slepen qua onderhandelingsruimte. Bovengenoemd lijstje is goed voor een toch wel redelijke uitgavenpost, maar daarna zou de S60 weer helemaal in orde moeten kunnen zijn om er weer enkele jaar met veel plezier mee in de rondte te rijden.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Vraag na proefrit

 · 
Posted: 08.02.2013 - 14:11  ·  #3
Als ik je verhaal zo lees heb je niet al te veel ervaring. In jou geval zou ik voor de auto, als deze je in principe bevalt, een aankoopkeuring bij de Volvo dealer laten doen. Kost je 95,- euro maar kan een hoop ellende besparen. Alternatief is iemand mee nemen met wat meer ervaring / kijk op de zaak. Waar staat de auto?
Beurstel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Vraag na proefrit

 · 
Posted: 08.02.2013 - 15:44  ·  #4
Ok bedankt. Duidelijk zo... Vraagprijs is € 3500. Niet vreselijk veel maar vind toch € 3000 de max en misschien wel iets te veel als ik EnnoE34's lijstje zo bekijk.

Auto staat in de buurt van Maastricht, daar ligt mijn basis ook :-) Dacht er al over om de auto voor aankoop even te laten checken bij mijn vaste garage, waar ik veel vertrouwen in heb. Maar dat ga ik nu zeker doen.

Nogmaals dank!
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Vraag na proefrit

 · 
Posted: 08.02.2013 - 17:21  ·  #5
Veel mensen hebben een budget en willen zo jong en met zo min mogelijk kilometers een auto kopen, m.i.z. Vraag je tot op zekere hoogte dan om problemen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vraag na proefrit

 · 
Posted: 08.02.2013 - 17:22  ·  #6
Ga eens zoeken over de grens. Zoek er eentje met minder kilometers, met nog een geldige TUV AU/HU en haal hem hier naar Nederland. Ik denk dat je dan minder kwijt zult zijn aan onderhoud / reparaties en als je geluk hebt nog tot eind 2014 geen APK hoeft te laten uitvoeren.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Vraag na proefrit

 · 
Posted: 08.02.2013 - 19:39  ·  #7
Quote door Beurstel

Ok bedankt. Duidelijk zo... Vraagprijs is € 3500. Niet vreselijk veel maar vind toch € 3000 de max en misschien wel iets te veel als ik EnnoE34's lijstje zo bekijk.



Deze staat in Rotterdam:
http://suchen.mobile.de/auto-i…res=EXPORT

En deze staat in Duitsland bij jou in de buurt:
http://suchen.mobile.de/auto-i…res=EXPORT
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Vraag na proefrit

 · 
Posted: 08.02.2013 - 19:42  ·  #8
...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Vraag na proefrit

 · 
Posted: 08.02.2013 - 23:42  ·  #9
jetcars: voor de allerslechtste deals allertijden!

ik vind de prijs van 3500 best wel wat hoog voor deze km stand.
misschien dat je er een kan vinden met iets meer km's waar alle slijtage delen al zijn vervangen?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39898
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Vraag na proefrit

 · 
Posted: 09.02.2013 - 11:10  ·  #10
Je kunt ook gewoon een auto van een particulier zoeken, welke deze wel goed heeft onderhouden.
Bij twijvel kun je dan nog een aankoopkeuring laten doen bij bijvoorbeeld een dealer.
Beurstel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Vraag na proefrit

 · 
Posted: 09.02.2013 - 14:40  ·  #11
Quote door Waltersan

ik vind de prijs van 3500 best wel wat hoog voor deze km stand.
misschien dat je er een kan vinden met iets meer km's waar alle slijtage delen al zijn vervangen?

Nou bij jet cars blijf ik dus wel weg nu. ^_^ Tuurlijk wil ik graag voor een dubbeltje op de 1e rij zitten (wie niet) maar het moet wel verantwoord blijven. Ben zeker bereid wat meer te betalen als ik daarmee een betere auto krijg. De Volvo van de proefrit heeft net een nieuwe d-riem, daar was ik vanzelfsprekend wel blij mee. Zijn veerschotels, draagarmen, schokbrekers e.d. redelijk standaard reparaties rond de 3 ton? Welk kostenplaatje hoort daar (ongeveer) bij?

Die Duitse S60 is mooi, maar heeft die 2.0T dezelfde oerdegelijke reputatie als de 2.4?
marcel56
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eefde
Leeftijd: 48
Berichten: 541
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Vraag na proefrit

 · 
Posted: 09.02.2013 - 14:59  ·  #12
Kunnen de oliesporen van de carterpan-pakking komen? Verder zou ik altijd een aankoopkeuring doen bij een Volvo dealer. Een s60 voor 2002 zonder wat achterstallig onderhoud zal moeilijk worden. Reken op 1000 euro extra om hem onderhoudstechnisch weer helemaal strak te krijgen.
v40pokemon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 114
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Vraag na proefrit

 · 
Posted: 09.02.2013 - 18:29  ·  #13
Waar ligt ook je grens vwb onderhoud. De basis moet natuurlijk goed zijn (ook veiligheid). persoonlijk zou mij een oliespoortje zoals op de foto nog niet wegjagen. Zolang er geen plasje onder de auto ligt, zal het ook wel meevallen (afhankelijk waar het vandaan komt) Ik kocht mijn S80 met een lekke slang van de stuurbekrachtiging. Daar lag dus een plas onder de auto. Blijkbaar heeft de handelaar het niet gezien, want even een slangenklem aandraaien was de oplossing. Of misschien heeft hij gedacht: "dat wordt een dure reparatie" Ik kocht de auto voor een exportprijs, met in het achterhoofd dat ik misschien nog wel een keer dat bedrag an onderhoud moet plegen in het eerste jaar. Tot op heden valt het mee ~knock on wood~

Het vervangen van veerpootlagers/schokbrekers etc is altijd smaakgevoelig. De een vind een lager of schokbreker al bij 100.000km versleten, de ander zegt er 300.000 of meer mee te kunnen rijden. De onderdelen slijten natuurlijk, maar is het echt versleten, of is er bijv. nog 30% resterend leven. Je moet ook altijd goed voor ogen houden hoeveel kilometers je nog met een auto gaat doen. Ik heb een S80 gekocht met 450.000 op de klok, waar ik hooguit nog een paar jaar mee rijd(lees 100.000km). De motor loopt perfect, de bak schakelt goed, het onderstel voelt goed aan. Kortom niets waarvan ik op eerste hand denk dat er direct iets vervangen moet worden. De distributieriem had wel een hoekje eruit en die is ook vervangen, maar het gaat om hoe de auto rijdt en wat jouw gevoel erbij is. Vaak verraad de algehele staat van de auto ook wel hoe er mee omgegaan is. Dat kunnen simpele dingen zijn aan het interieur/exterieur. Laat je niet verleiden door een glimmende motorruimte :-) Overigens blijven het auto's van 10-12 jaar oud die doorgaans meer onderhoud hebben dan jongere exemplaaren met minder kilometers.
Beurstel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Vraag na proefrit

 · 
Posted: 11.02.2013 - 17:34  ·  #14
Ok bedankt. Ik vind de optie Duitsland bij nader inzien toch wel erg interessant.

Maar nog even voor mijn informatie: is de 2.4 even betrouwbaar als de 2.0 of zijn er op enig punt belangrijke verschillen?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39898
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Vraag na proefrit

 · 
Posted: 11.02.2013 - 17:44  ·  #15
De 2.4 liter is een zeer betrouwbare degelijke motor.
Tevens kun je hier gebruikt veel onderdelen van vinden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0