Dank voor al jullie reacties.
Ik had het APK geschiedenis van de auto online al (betaald) opgevraagd. Als de keuring eenmaal (in dit geval gelijk) goed gaat, en de uitlaatpijp + kat is er al onder weg (we wachten op de vervanging welke komende dinsdag verwacht staat) lijkt die route van herkeuring enzo niet de moeite meer waard.
Wel een boeiend stukje info; de pijp moet eronder zijn gelast; met enkel de kit zou hij er gelijk onder uit vallen vertelde een garage eigenaar me twee weken terug. Ik was gisteren even in de garage bij mijn auto en leerde van de monteur die mij de pijp liet zien, dat hij inderdaad vast gelast had gezeten. Dat sluit diefstal op straat met terugplaatsing van een pijp nu volledig uit.
Ik ga morgen (zondag ja
) langs het bureau om aangifte te doen. Wellicht kan de politie de LPG garage benaderen. Hamvraag is dan in hoeverre een APK sluitend bewijs is dat de Kat er onder moet hebben gezeten tijdens deze APK. Is daar met een truukje als de service pijp goed is bevestigd, een manier omheen te vinden zodat de APK test het ontbreken van de Kat als het ware niet herkent? Zo niet, dan kan ik er zeker van zijn dat het de LPG garage moet zijn geweest.
Ik weet echter dat toen we de auto zelf hebben doorgemeten (na bezoek aan de LPG garage dus) en de pijp al flink los zat, er nog steeds in de lezing niet duidelijk naar voren kwam dat de katalysator mistte… Iets dergelijks substantieels zou via een meting gelijk moeten worden doorgegeven, toch?
Ik zal ook eens RWD proberen ja. Ik geloof dat de auto van gebruiker -naar garage -naar Krook is gegaan; dat er nog een garage tussen heeft gezeten.