Heb je gekeken wat de onbalans is van de velgen zonder banden ?
Zeker niet origineel spul is vaak een drama , gewicht veel hoger etc , en dan kan je lood plakken wat je wil, is mijn ervaring ,blijft altijd een probleem
En anders gewoon een nieuw setje banden erom , als je aan de banden twijfelt
Velgen orgineel. Vandaag alles weer uit elkaar gehad. Ook weer los op de balanceer machine. Lood wat die vroeg was weinig. Nu maar twee nieuwe pilot sports gehaald. We gaan het zien.
Ieder merk heeft zo nu en dan een lemon er tussen zitten. Als een band niet rond is of de staalgordels bij het spuitgieten net niet goed gelegen hebben, dan kun je net zo vaak of zoveel lood plakken als je wilt, maar hij blijft altijd trillen
Zo eigenwijs als ik ben heb ik eerst nog de meest verdachte Michelins er weer opgezet en heb ik de bandjes eerst warm gereden om dat toch nog eens tebalanceren. En jahoor toch een soort karkas breuk weten tevinden. Me twee nieuwe Michelins er opgezet en het is voor 95% verholpen. Kan weer 130 zonder veel getril. Over een paar weken ook de andere twee. Van het weekend de echte lange rit. Ben benieuwd
Tot mijn verbazing lees ik dat banden nog altijd gefabriceerd worden uit strips van canvas, staalbanden en rubber.
Ik had verwacht dat ze om de mal gevlochten werden en vervolgens middels spuitgieten het rubber toegevoegd werd, dan zouden namelijk rond zijn...
Ik heb een nieuwe set GMP bor replica velgen met Michelin P4 235-45-18 onder mijn S80 en ook een probleem met trillen bij 120km.
De wielen hebben al op verschillende balanceermachines gedraaid en alles ziet er goed uit.
Voordat mijn draagarmen en stabilisatorstangen zijn vervangen zat de trilling er ook al in behalve met de 16 inch Conti winterbanden.
Auto is ook uitgelijn wielen gewisseld en verschillende bandenspanningen geprobeerd maat tot nu toe geen oplossing.
Ik heb een nieuwe set GMP bor replica velgen met Michelin P4 235-45-18 onder mijn S80 en ook een probleem met trillen bij 120km.
De wielen hebben al op verschillende balanceermachines gedraaid en alles ziet er goed uit.
Voordat mijn draagarmen en stabilisatorstangen zijn vervangen zat de trilling er ook al in behalve met de 16 inch Conti winterbanden.
Auto is ook uitgelijn wielen gewisseld en verschillende bandenspanningen geprobeerd maat tot nu toe geen oplossing.
Uit eindelijk heb ik toch een soort van breuk in de band kunnen vinden en een zaagtand (cupping). Vervangen en het was oke. Hoeveel km zitten ze er al op?
Vanaf dat ze nieuw zijn hebben ze getrild ik denk dat ze nu ongeveer 5000km hebben gedraaid.
Ik rij eerst door tot de winterbanden er weer op moeten dan volgend jaar maar twee banden van een ander merk aan de voorkant.
Sinds al het gedoe met banden vervang ik ze alleen nog maar bij een een bandenbedrijf dat ze op een goede manier opspant.
Daarna druktest, dus dan komt er 700 kg druk op de band terwijl deze draait.
Hoogteslag en evt ander onbalansen worden dan gemeten en moet binnen een bepaalde tolerantie liggen wanneer dit niet het geval is keuren zij zelf de band af en sturen deze terug.
Je weet dan wel dat je een goed band hebt en niet eentje die op maandagmorgen is geproduceerd.
Met alle respect voor garages die onderhoud doen, zij hebben niet de geavanceerde apparatuur dit op een goede manier te doen.
Overigens ook geheel logische gezien de kosten van dergelijke apparatuur.
Even heel eerlijk, het is in 99,9% ook zware overkill.
Bij een auto die gewoon echt in orde is, is een normaal uitgebalanceerde band en velg meer dan voldoende,
En bij geen race gebruik zul je dan ook niet het verschil kunnen waarnemen.