Vraagje over veerpoten S70/V70 classic

 
 
 
 
 
emperorbone
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 53
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Vraagje over veerpoten S70/V70 classic

 · 
Posted: 15.07.2024 - 15:56  ·  #31
Achterdempers zijn een fluitje van een cent om te vervangen als je voor al gedaan hebt :Thumbsup:
Alfadragon
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 116
Geregistreerd: 09 / 2021
Subject:

Re: Vraagje over veerpoten S70/V70 classic

 · 
Posted: 15.07.2024 - 21:00  ·  #32
Gelukkig maar! Ik vind voor ook al meevallen.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2281
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Vraagje over veerpoten S70/V70 classic

 · 
Posted: 16.07.2024 - 09:33  ·  #33
Achterdempers is echt retesimpel, half uurtje werk. Als je nieuwe topmounts hebt (wel aan te raden na 25 jaar) helemaal. want dan kun je een complete eenheid voorbereiden die je in 1x overzet.
De topmount zet je op de nieuwe demper en met een diep gebogen ringsleutel 16 kun je die vast zetten. Ik heb een sleuteltje 7 gebruikt om de bout van de schokdemper tegen te houden. Goed vastdraaien!
Auto opkrikken en aan die kant op een bok zetten (of je moet 2 krikken hebben, leg zo uit waarom), wiel eraf, dopmoer van onderste bout schokdemper eraf (lange dop 18 als ik het me goed herinner), dan een krik onder de veerschotel en opkrikken totdat je de schokdemper van de onderste bout kunt halen. Daarna de 2 moeren van de topmount losschroeven (ik meen een dopje 12) en je pakt de demper er van bovenaf zo uit.
Nieuwe erin is in omgekeerde volgorde.
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=YCYAFVrjE3A
Denk eraan dat, als je nieuwe veren wilt monteren, je de auto aan beide kanten op bokken hebt staan, anders krijg je ze er niet uit. Vraag me niet hoe ik dat weet. 😇
Alfadragon
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 116
Geregistreerd: 09 / 2021
Subject:

Re: Vraagje over veerpoten S70/V70 classic

 · 
Posted: 16.07.2024 - 09:47  ·  #34
Duidelijke handleiding, brinkie.

Moeten er ook nog nieuwe bouten en moeren komen?
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2281
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Vraagje over veerpoten S70/V70 classic

 · 
Posted: 16.07.2024 - 10:31  ·  #35
Ligt eraan wat er is meegeleverd met je dempers en topmounts. De dopmoeren heb ik apart bij Volvo gekocht, de topmounts kwamen met nieuwe moeren en de bovenste moer van de schokdemper zat er nieuw bij. Maar die dopmoeren zou je wel kunnen hergebruiken als ze er niet bij zitten, zo kritisch zijn die niet.
Oh ja, als je met de veren aan de gang gaat, de bovenste veerschotel wil wel eens rot zijn, maar hoeft niet. Bij mij was die nog prima, bij degene die op Youtube een serie heeft gemaakt hoe hij zijn 850 opknapt kon je er doorheen kijken. En de bumpstop wordt met een witte plastic pin vastgeklikt in de houder die bovenin de veer zit, daar heb ik voor de zekerheid maar nieuwe voor gekocht want je krijgt ze er lastig heel uit. En als je ze er gewoon uit sloopt door ze stuk te zagen is het ook wat minder werk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0