Goedendag,
Ik ga binnenkort de schokdempers voor vervangen van mijn S70, ik heb daar al de nodige filmpjes en VIDA voor bekeken, maar nu kom ik toch iets geks tegen.
Allereerst het plan: ik heb besloten om een complete veerpoot op te bouwen, daarna is het een kwestie van auto opkrikken en op bokken zetten, draagarm ondersteunen, ABS kabel van de veerpoot, stablilisatorstang eraf, 2 bouten los van de veerpoot aan de draagarm en 3 bouten los bovenaan en vervangen maar. Het meeste spul wat erop zit is echt aan vervanging toe na 25 jaar en 300.000 km, dus vandaar het plan om maar meteen een complete veerpoot op te bouwen.
Ik heb de volgende onderdelen gekocht, zie tekening in de bijlage.
- Veren van Lesjöfors (20)
- Schokdempers van TRW met moeren (1, 21). Ik wilde Sachs maar die waren moeilijk vinden = duur, en TRW is net als Sachs en Lemförder van ZF.
- Veerpootlager en dergelijke van KYB (3, 4, 5, 7)
- "service kit" van Febi (11, 12, 13)
Ook nog een nieuwe kap (2) bovenop en een kruismoer (8). De ring (9) kom ik nergens tegen in de instructiefilmpjes, en ik zou ook niet weten hoe die er tussen moet, want...
Nu ging ik ze gisteren in elkaar zetten, met dit filmpje als voorbeeld: https://youtu.be/9uXFqVmxXXg&t=290 (en niet nadat de kat van de buren een en ander heeft geïnspecteerd )
En precies waar ik het filmpje in de link laat beginnen klopt het niet meer. De kruismoer blijkt voor geen meter te passen. Totaal andere draad. Wat wel past, is de meegeleverde moer. Zie ook de foto in de bijlage. Deze heb ik muurvast gedraaid op de veerschotel. En daarop het toplager, wat ik op zijn beurt weer goed vast heb gedraaid met de kap er bovenop. Het past allemaal net, of eigenlijk net niet, want hoewel alles rammelvrij zit na het ontspannen van de veer en de borgmoer er bovenop precies past, zit er nog steeds ruimte tussen de kap en het toplager.
Mijn vragen
1. is zoals de veerpoot origineel in de auto zit nog wel goed? Er zit speling tussen de bovenste ring en het veerpootlager, zie foto
2. heb ik de veerpoot nu goed gemonteerd, of klopt er geen jota van?
3. is de meegeleverde moer een goede vervanging van de kruismoer?
Ik ga binnenkort de schokdempers voor vervangen van mijn S70, ik heb daar al de nodige filmpjes en VIDA voor bekeken, maar nu kom ik toch iets geks tegen.
Allereerst het plan: ik heb besloten om een complete veerpoot op te bouwen, daarna is het een kwestie van auto opkrikken en op bokken zetten, draagarm ondersteunen, ABS kabel van de veerpoot, stablilisatorstang eraf, 2 bouten los van de veerpoot aan de draagarm en 3 bouten los bovenaan en vervangen maar. Het meeste spul wat erop zit is echt aan vervanging toe na 25 jaar en 300.000 km, dus vandaar het plan om maar meteen een complete veerpoot op te bouwen.
Ik heb de volgende onderdelen gekocht, zie tekening in de bijlage.
- Veren van Lesjöfors (20)
- Schokdempers van TRW met moeren (1, 21). Ik wilde Sachs maar die waren moeilijk vinden = duur, en TRW is net als Sachs en Lemförder van ZF.
- Veerpootlager en dergelijke van KYB (3, 4, 5, 7)
- "service kit" van Febi (11, 12, 13)
Ook nog een nieuwe kap (2) bovenop en een kruismoer (8). De ring (9) kom ik nergens tegen in de instructiefilmpjes, en ik zou ook niet weten hoe die er tussen moet, want...
Nu ging ik ze gisteren in elkaar zetten, met dit filmpje als voorbeeld: https://youtu.be/9uXFqVmxXXg&t=290 (en niet nadat de kat van de buren een en ander heeft geïnspecteerd )
En precies waar ik het filmpje in de link laat beginnen klopt het niet meer. De kruismoer blijkt voor geen meter te passen. Totaal andere draad. Wat wel past, is de meegeleverde moer. Zie ook de foto in de bijlage. Deze heb ik muurvast gedraaid op de veerschotel. En daarop het toplager, wat ik op zijn beurt weer goed vast heb gedraaid met de kap er bovenop. Het past allemaal net, of eigenlijk net niet, want hoewel alles rammelvrij zit na het ontspannen van de veer en de borgmoer er bovenop precies past, zit er nog steeds ruimte tussen de kap en het toplager.
Mijn vragen
1. is zoals de veerpoot origineel in de auto zit nog wel goed? Er zit speling tussen de bovenste ring en het veerpootlager, zie foto
2. heb ik de veerpoot nu goed gemonteerd, of klopt er geen jota van?
3. is de meegeleverde moer een goede vervanging van de kruismoer?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).