Ok ik denk dat ik er wel uit ben wat er aan de hand is. zet ook even pagina van haynes als foto hier neer.
Normaliter hoort er denk niet veel of geen ruimte te zitten tussen rubberblok en bovenzijde toplager.
De schokbreker zit met de sterbout vast op de veerschotel. de veerschotel klemt in het toplager en is gezekerd door de rubber blok en bout boven op.
Deze verbinding is dus grotendeels afhankelijk van het rubber van de veerschotel.
de veerschotel en de toplager hebben een ribbelpatroon dat strak in elkaar past en klemt. Ik herinner me nog van het bevestigen van de veerschotel in het toplager dat dit stevig in elkaar klemde.
foto van mn oude veerschotel de ribbels zijn bijna weg waarmee hij klemt in de toplager:
We hebben nu twee varianten:
waar het rubberblok strak aansluit en waar daar speling tussen zit.
Heb je er speling tussen dan:
heb je een vrij nieuwe veerschotel(rubber bekleed) hebt zal alles wel stevig in elkaar zitten(de toplager en de veerschotel) en is er weinig kans op een bonk bij het wegvallen van het gewicht van de vering(bv bij het rijden over een dempel). Als de veerschotel ouder is en daarmee het rubber gesleten komt er ruimte en kan de veerschotel makkelijker bewegen en dus op een neer bewegen in het toplager.
Het kan zo zijn dat de het rubber van de veerschotel harder slijt doordat het wat bewegingsruimte heeft, maar dat lijkt me verwaarloosbaar.
De bovenste rubberdop en bout zitten er vooral op omdat je voorvering er dan niet uitvalt als je je auto opkrikt of bij een vreselijke sprong of zo. normaliter klemt de veerschotel in het toplager en houdt het gewicht van de auto en de frictie het bij elkaar.
Zonder ruimte is misschien mooier omdat je dan geen last hebt als je veerschotel versleten raakt.
Met ruimte hoor je op een gegeven moment wel een bonk als je veerschotel versleten raakt.
je veerschotel kan dan los bewegen in het toplager bij stevige stuiters. losschieten wil echter niet.
het is dan tijd om veerschotel en waarschijnlijk toplager te vervangen.
iemand mee eens?