vraagje voorvering

schokbreker lager verbinding

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4815
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 08:47  ·  #16
Gevoelsmatig denk ik het zelfde.
Bij mij piept de voorvering een beetje bij inveren.
En bonkt bij een gat in de weg.

Beide zou kunnen komen door een veerschotel icm toplager.

Neig ernaar om beide te gaan vervangen van beide voorwielen
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 11:27  ·  #17
Ik lees met veel interesse mee en denk binnenkort dezelfde operatie te gaan uitvoeren.
Echter als ik op de site van febi bilstein kijk, zie ik 2 verschillende onderdeelnummers:
Febi art.nr. 31387 en 15431. Beide onderdelen lijken op elkaar, maar de 15431 lijkt niet symetrisch te zijn waardoor je een linker en een rechter nodig hebt. Dit is echter nergens terug te vinden. Anderzijds kunnen de fotootjes/plaatjes ook wat vertekenen.
Als de veer links en rechts gelijk is (en niet tegenovergesteld gewonden is), dan heb je wel weer 2x hetzelfde onderdeel nodig.

Op deze site http://www.volvopartswebstore….83637.html staan beide originele nummers als equivalenten (resp. Volvo art.nr. 30683637 en 8646713).

Kan iemand het verschil misschien uitleggen?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4815
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 11:59  ·  #18
Quote door VolvoS60Racer

Heb zelf nog meer 1x een defect veerpootlager meegemaakt. Defecte veerschotels bij alle 850/ V70/ S60 volvo's die ik gehad heb.

Als je de veerpoot er uit haalt, kun je het lager nog eens controleren. Maar ik zou beginnnen met de veerschotels.


Nadeel is dat op het moment je de zaak loshaalt blijkt dat het toplager ook niet top is.

Zet je hem dan weer in elkaar met kapot toplager om hem op een later moment alsnog te vervangen.

Dat klinkt niet echt aantrekkelijk.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 53
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 14:05  ·  #19
Ik heb zo'n beetje hetzelfde. Ik heb nog geen gebonk oid kunnen bemerken.
Misschien is dit iets wat we met de komende sleutelmeeting kunnen verhelpen?

Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 16:44  ·  #20
Ik vraag me af of dit "probleem" wel het bonken veroorzaakt......
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6007
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 16:46  ·  #21
Ik ook maar zoals in ander gerelateerde topic wordt binnenkort verder onderzocht deze "speling" :working:
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4815
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 17:36  ·  #22
Quote door Steve

Ik vraag me af of dit "probleem" wel het bonken veroorzaakt......


Dit kun je enkel testen door te proberen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4815
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 17:43  ·  #23
Onder de noemer baad het niet schaad het niet heb ik een stuk keukenrol gepakt.
Aantal keer dubbel gevouwen en aan 2 kanten in de loze ruimte gepropt.

Het bonken was fors minder dan zonder keukenrol.

Ik heb dus een stuk weg gereden heen en terug zonder en heen en terug met.

Ik weet nu zeker dat het bonken hier weg komt.

Uiteraard weet ik niet zeker of dit komt door een kapotten veerschotel of doordat de moer losgelopen is.

Aangezien meer oudere auto's het zelfde Probleem hebben durf ik wel te stellen dat de veerschotels terminaal zijn.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6007
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 17:48  ·  #24
Tja en daarom ga ik even zoeken want links heb ik net een nieuwe zitten en rechts een oude. beide zien er het zelfde uit en ik heb geen bonk. ?? :o
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4815
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 18:02  ·  #25
Dat is raar.

Ik probeer de reden te verzinnen voor de bonk.

Waarom bonkt hij als een veerschotel kapot is? Daar probeer ik een verklaring voor te vinden.
Wat gebeurt er precies.

Ik vervang ook liever veerschotels dan de gehele voorvering incl dempers
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 53
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 18:12  ·  #26
En ik heb geen gebonk, maar wel de speling.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6007
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 20:04  ·  #27
Ok ik denk dat ik er wel uit ben wat er aan de hand is. zet ook even pagina van haynes als foto hier neer.

Normaliter hoort er denk niet veel of geen ruimte te zitten tussen rubberblok en bovenzijde toplager.

De schokbreker zit met de sterbout vast op de veerschotel. de veerschotel klemt in het toplager en is gezekerd door de rubber blok en bout boven op.
Deze verbinding is dus grotendeels afhankelijk van het rubber van de veerschotel.
de veerschotel en de toplager hebben een ribbelpatroon dat strak in elkaar past en klemt. Ik herinner me nog van het bevestigen van de veerschotel in het toplager dat dit stevig in elkaar klemde.

foto van mn oude veerschotel de ribbels zijn bijna weg waarmee hij klemt in de toplager:



We hebben nu twee varianten:
waar het rubberblok strak aansluit en waar daar speling tussen zit.

Heb je er speling tussen dan:
heb je een vrij nieuwe veerschotel(rubber bekleed) hebt zal alles wel stevig in elkaar zitten(de toplager en de veerschotel) en is er weinig kans op een bonk bij het wegvallen van het gewicht van de vering(bv bij het rijden over een dempel). Als de veerschotel ouder is en daarmee het rubber gesleten komt er ruimte en kan de veerschotel makkelijker bewegen en dus op een neer bewegen in het toplager.

Het kan zo zijn dat de het rubber van de veerschotel harder slijt doordat het wat bewegingsruimte heeft, maar dat lijkt me verwaarloosbaar.

De bovenste rubberdop en bout zitten er vooral op omdat je voorvering er dan niet uitvalt als je je auto opkrikt of bij een vreselijke sprong of zo. normaliter klemt de veerschotel in het toplager en houdt het gewicht van de auto en de frictie het bij elkaar.
Zonder ruimte is misschien mooier omdat je dan geen last hebt als je veerschotel versleten raakt.
Met ruimte hoor je op een gegeven moment wel een bonk als je veerschotel versleten raakt.
je veerschotel kan dan los bewegen in het toplager bij stevige stuiters. losschieten wil echter niet.

het is dan tijd om veerschotel en waarschijnlijk toplager te vervangen.

iemand mee eens?


hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4815
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 20:19  ·  #28
Dat zou betekenen dat er tussen rubber gewoon een mini kier moet zitten?

De bonk komt enkel omdat de kier zo groot is dat hij ahw snelheid kan maken tokdens het rijden als het voorwiel in een gat komt.

Tijd voor nieuwe onderdelen dus
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6007
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 20:22  ·  #29
ben nu nog wel benieuwd waarom bij mij bv zowel bij mn nieuwe al bij mn oude veerschotel ik een stevige kier heb zitten.
mogelijk heb ik bv de kruismoer (te) strak zitten? of zijn er verschillen tussen verschillende schokdempers?

het kan in mijn ogen geen kwaad. behalve als je onderdelen versleten zijn :D
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6007
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vraagje voorvering

 · 
Posted: 11.10.2015 - 20:24  ·  #30
bij mn later toegevoegde foto van mn oude veerschotel kun je zien dat die bus nog prima vast zit.



Quote door VolvoS60Racer



Volgens mij slijt de metalen bus van je veerschotel langzaam maar zeker los. En volgens mij zou dit er de oorzaak van kunnen zijn dat de afstand tussen bovenste rubber & veerpootlager groter aan het worden is.

De veerschotel zelf zit volgens mij normaal gesproken strak genoeg in het veerpootlager. En ja, het bovenste rubber zorgt er voor dat de veerpoot niet uit het veerpootlager schiet. Dit geldt zowel bij slecht wegdek als bij het opkrikken van je Volvo.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0