Vragen over foutcode

 
 
 
 
 
Tim Post
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 73
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Vragen over foutcode

 · 
Posted: Vandaag om 09:16  ·  #1
Goedemorgen!

Vandaag kwam het motorlampje zomaar in beeld. Reed even op benzine omdat ik nogal wat korte stukjes moest rijden en de LPI injectoren wat nalekken waardoor de motor dan lastiger start. Na uitlezen kwam een “to lean” code naar boven, stationair op benzine zat de LTFT op 20-21% en de STFT op -8. Na het overschakelen naar LPG zat de LTFT rond de 12-15%. Code gewist, lampje uit. Het viel me wel op dat de inlaat lucht temperatuur zo rond de 45% zit terwijl het toch niet zo warm is. Ik ben niet thuis in het fueltrim gebeuren, wie kan me vertellen wat oorzaken kunnen zijn? Vacuüm slangen zijn vernieuwd.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4325
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vragen over foutcode

 · 
Posted: Vandaag om 10:06  ·  #2
Even zoeken waar de temperatuur van de inkomende lucht wordt gemeten (Volvo vida of internet), ik denk door de luchtmassameter direct na het luchtfilter. In de motorruimte is het wel iets warmer dan erbuiten, maar zou geen 30 graden verschil moeten maken volgens mij. Wellicht is je LMM aan een schoonmaakbeurtje of vervanging toe - als je kiest voor schoonmaken moet je dat wel met een speciaal middeltje doen (bijv. van LiquiMoly) want dat mag geen enkel residu achterlaten, dus zeker niet zomaar remreiniger ofzo erin spuiten.
Een te hoge luchttemperatuurindicatie zou ook de brandstofmix in de war kunnen gooien, want als de motor denkt dat hij warmere lucht krijgt dan hij feitelijk krijgt, zal hij minder brandstof inspuiten om de (theoretisch) juiste mix te krijgen, waardoor je een lean mixture kan krijgen. Je zou denken dat dat wel moet worden afgeregeld via het lambdasignaal, maar die werkt langzamer dan de LMM, dus krijg je misschien toch een foutmelding.
Maar een lean mixture (indien op basis van het lamda signaal, gelijk aan teveel zuurstof gemeten in de uitlaatgassen) kan ook komen door valse lucht (vacuumslangetje lek ergens) dus dat vergt wel enig onderzoek om de feitelijke oorzaak voor de foutmelding aan het licht te brengen.
Tim Post
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 73
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: Vragen over foutcode

 · 
Posted: Vandaag om 10:14  ·  #3
Ik zat zelf ook te denken aan de LMM. Straks nog eens uitlezen en zien wat de temperatuur dan doet. Ik heb nog ipa. Dat is speciaal voor hevoelige contacten. Zou het daarmee kunnen?

Quote door Bolbo

Even zoeken waar de temperatuur van de inkomende lucht wordt gemeten (Volvo vida of internet), ik denk door de luchtmassameter direct na het luchtfilter. In de motorruimte is het wel iets warmer dan erbuiten, maar zou geen 30 graden verschil moeten maken volgens mij. Wellicht is je LMM aan een schoonmaakbeurtje of vervanging toe - als je kiest voor schoonmaken moet je dat wel met een speciaal middeltje doen (bijv. van LiquiMoly) want dat mag geen enkel residu achterlaten, dus zeker niet zomaar remreiniger ofzo erin spuiten.
Een te hoge luchttemperatuurindicatie zou ook de brandstofmix in de war kunnen gooien, want als de motor denkt dat hij warmere lucht krijgt dan hij feitelijk krijgt, zal hij minder brandstof inspuiten om de (theoretisch) juiste mix te krijgen, waardoor je een lean mixture kan krijgen. Je zou denken dat dat wel moet worden afgeregeld via het lambdasignaal, maar die werkt langzamer dan de LMM, dus krijg je misschien toch een foutmelding.
Maar een lean mixture (indien op basis van het lamda signaal, gelijk aan teveel zuurstof gemeten in de uitlaatgassen) kan ook komen door valse lucht (vacuumslangetje lek ergens) dus dat vergt wel enig onderzoek om de feitelijke oorzaak voor de foutmelding aan het licht te brengen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4325
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Vragen over foutcode

 · 
Posted: Vandaag om 10:20  ·  #4
Ik zou dat niet doen, maar ieder z'n ding. Mocht je dat toch willen gebruiken dan zou ik zeker eerst op internet kijken wat voor claims ze maken. Als er bijv. een laagje achterblijft die nieuwe corrosie voorkomt (maar wel elektrisch geleidend is) dan is dat waarschijnlijk dus niet geschikt voor een LMM.
Tim Post
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 73
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: Vragen over foutcode

 · 
Posted: Vandaag om 10:25  ·  #5
Quote door Bolbo

Ik zou dat niet doen, maar ieder z'n ding. Mocht je dat toch willen gebruiken dan zou ik zeker eerst op internet kijken wat voor claims ze maken. Als er bijv. een laagje achterblijft die nieuwe corrosie voorkomt (maar wel elektrisch geleidend is) dan is dat waarschijnlijk dus niet geschikt voor een LMM.


Volgens mij zijn er hier meer die ipa hebben gebruikt. Het laat geen enkele residu achter.
Net nog een keer de uitlees apparaat erop, temperatuur is 43 graden. Terwijl de motor al echt even (lees 1.5 uur) uit is. Ik denk dat het een nieuwe wordt, hij zit er ook al even in
 
Selected quotes for multi-quoting:   0