Vreemd geluid bij koude start

V60 Jan
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Vreemd geluid bij koude start

· 
Posted: 13.04.2021 - 22:55  ·  #1
Hoi allen,

Vorig jaar veel goede reacties gehad op mijn oil-spill topic. Mag ik nu nog eens iets voorleggen?
Auto betreft de V60, D3 (D5204T) 5 cylinder, MY11.
Afgelopen week na de koude start hoorde ik gedurende 10 a 15 seconden een raar geluid. Het klinkt als een elektromotor met een rot lager, die zeer moeizaam op toeren komt. Beetje een gierend geluid. Ik dacht meteen aan de interieur ventilator, want die staat al een tijdje op het lijstje. Alleen nog niet aan toe gekomen (leuk klusje trouwens). Die snel afzetten hielp echter niet. Ook de airco stopt er dan mee, dus de compressor lijkt me niet verdacht. Dan draait alleen de dynamo nog, de stuurbekrachtigingspomp en de vacuümpomp (en loop- en spanrollen). En allerlei onderdelen in de motor, maar ja... Het lijkt niet toerental afhankelijk te zijn en stopt zodra de wagen goed en wel van de oprit af is. Ik heb het in het verleden wel eens eerder gehoord, maar niet zo lang.
Iemand enig idee?

Bedankt voor jullie inbreng.

Groeten,
Jan
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Vreemd geluid bij koude start

· 
Posted: 13.04.2021 - 23:06  ·  #2
Ik zou zeggen filmpje. Niet toerental afhankelijk dus idd blower etc maar dat zou betere te pinpointen moeten zijn door ook buiten en in motorruimte te luisteren
V60 Jan
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.04.2021 - 23:47  ·  #3
Quote door GRUNNS60

Ik zou zeggen filmpje. Niet toerental afhankelijk dus idd blower etc maar dat zou betere te pinpointen moeten zijn door ook buiten en in motorruimte te luisteren

Ga ik proberen GRUNNS60. Ik rijd op het moment echter niet vaak (thuis werk). Daarbij is het zo’n leuk probleem wat zo af en toe speelt. In het weekend wordt de wagen zeker weer gebruikt. Dan zal ik de camera paraat houden. Hoop dat ik snel wat bruikbaars kan uploaden.
yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 14.04.2021 - 12:36  ·  #4
Ik krijg het idee dat het een dynamolager is.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 14.04.2021 - 16:06  ·  #5
Die zou dan toerental afhankelijk zijn..
V60 Jan
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.04.2021 - 19:10  ·  #6
Quote door yes996

Ik krijg het idee dat het een dynamolager is.

[quote=“GRUNNS60”]
Die zou dan toerental afhankelijk zijn..
[/quote]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet echt toeren gemaakt heb. Met achteruit van de oprit rijden is koppeling op voldoende. Tegen de tijd dat ik wel echt reed, was het geluid weg. De suggestie van yes996 wil ik daarom niet meteen naast me neerleggen. Maar... hoe te checken? Ik kan natuurlijk wachten tot het weer optreedt en dan wel echt een dot gas erop. Dan weet ik met zekerheid of het aan het toerental hangt. Andere opties? Riem ontspannen en eraf en dan aan de poelie voelen/ luisteren? Maar is dat te doen op je oprit? Volgens mij zit dat redelijk strak tegen de wielkast allemaal.

Groeten
Jan
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 14.04.2021 - 19:31  ·  #7
De multiriem?
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 14.04.2021 - 19:33  ·  #8
Quote door GRUNNS60

Ik heb kort geleden de blower motor vervangen.
Die gaf een enorme trilling aan de hele auto als die harder ging draaien.
En je kunt hem testen door hem gewoon uit te zetten op het moment dat je hem hoort
V60 Jan
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.04.2021 - 19:56  ·  #9
Quote door hermanusb

Quote door GRUNNS60

Ik heb kort geleden de blower motor vervangen.
Die gaf een enorme trilling aan de hele auto als die harder ging draaien.
En je kunt hem testen door hem gewoon uit te zetten op het moment dat je hem hoort

Hoi hermanusb. Dank voor het meedenken. Die interieur ventilator staat bij mij op de nominatie om vervangen te worden, maar die was het niet. Bij het horen van het geluid heb ik die meteen uitgeschakeld maar het geluid bleef. Je eerder genoemde “multiriem”, daar reageerde ik net op. De riem zelf is het niet. Dat typische “janken” is me wel bekend. Dynamo (aangedreven door de multiriem) werd al genoemd, maar ik ben benieuwd of ik dat zelf kan constateren. Begin mei gaat ie voor een beurtje. Anders moet de garage eens luisteren, maar met zo’n geluid wat er vaker niet is dan wel kan dat lastig zijn.
Zoals toegezegd probeer ik binnenkort een filmpje of geluidsopname te maken.
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 14.04.2021 - 21:38  ·  #10
Bij mijn benzine S60 heb ik toen regelmatig een dergelijk geluid gehad, kon het maar niet vinden!
(Het bleken de VVT poelies te zijn, maar die heeft jou diesel vermoedelijk niet...) Het geluid kwam uit de buurt van de multriem/distririem vandaan..

Alleen bij koude start kwam het voor, zelfs een keer de nacht bij de garage laten staan, toen kwam het uiteraard niet voor. Proactief de multiriem laten vervangen; hielp niet.
Wat bleek? Vele maanden later (ik heb het geluid gewoon genegeerd) moest de distributieriem vervangen worden. Maar na vervanging versprong die telkens! Poika wist maar 1 fix: de beide VVT poelies vervangen. Daar zat een beste speling op! Hiermee was het geluid ook weg.
Maar ik ken de diesels niet en hun techniek, vermoedelijk heeft die geen VVT? Die combi zie je toch alleen bij benzine? Maar ik wou het even meegeven. :-/
V60 Jan
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.04.2021 - 22:03  ·  #11
Dat is inderdaad een andere invalshoek, flevodirk. Ik ga eens kijken of mijn D3 ook zoiets heeft.
Ik heb wel eens een losgelopen krukas poelie gehad. De schade die dat aanrichtte betekende einde van de V70. Maar daar heb ik nooit enig geluid van gehoord, behalve toen hij de krukas verliet.
Terug naar het geluid van nu: het klinkt dan alsof er iets op gang geslingerd wordt. Begint meteen na het starten en klinkt als een elektromotor met luidruchtige ventilator, zoiets. Opeens is het ook weg. Tijdens het rijden hoor ik dan niets meer en ook merk ik geen ander gedrag van de motor.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.04.2021 - 10:05  ·  #12
Als het optreedt en het zou de dynamo zijn, dan zou het geluid wellicht veranderen als je de dynamo zwaarder belast. Dus als je het hoort bijv. direct de achterruitverwarming en (als je die hebt) stoelverwarming aanzetten (m.a.w.: zaken die veel stroom trekken) en dan gaat de dynamo zwaarder draaien want hij moet veel meer stroom leveren. Als je start zonder koplampen aan dan kan je die ook inschakelen. Als het geluid toeneemt bij meer stroom trekken heeft het vermoedelijk met de dynamo te maken.
Aircopomp heb je idd al uitgesloten door de ventilatie helemaal uit te zetten.
Stuurbekrachtigingspomp die werkt in principe alleen terwijl je aan het stuur draait, dus als het geluid optreedt terwijl je niet aan je stuur draait dan is het ws niet de stuurbekrachtigingspomp.
V60 Jan
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.04.2021 - 12:38  ·  #13
Vanmorgen even gereden. Auto eerst op contact en de radio en interieur ventilator uitgezet. Daarna starten. Helaas geen onrustbarende geluiden op film kunnen vastleggen, want die waren er niet.
Ik luisterde wel nauwgezet en hoorde tijdens of net na het starten wel in de verte iets wat erop leek. Alleen veeeeel zachter en in frequentie veel sneller oplopend. Zeker niet abnormaal. Toen dacht ik: is dat de hogedrukpomp? Zit daar een terugslagklep of zoiets tussen die wel eens kan haperen? Just a thought...

Selected quotes for multi-quoting:   0