Vreemd geluid ECC wanneer AC ingeschakeld

AC koelt niet

Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

Vreemd geluid ECC wanneer AC ingeschakeld

· 
Posted: 13.07.2016 - 17:30  ·  #1
Beste,

Sinds gisteren lijkt het dat mijn ECC niet meer koelt. Nu moet ik toegeven dat het ook niet echt temperatuur is om flink te koelen, maar de lucht is niet ijs en ijskoud zelfs niet wanneer je de ECC op de koudste stand zet.
Daarnaast maakt "het dashboard" (weet niet precies waar het geluid vandaan komt, maar in elk geval niet vanuit het motorcompartiment) een vreemd schrapend geluid. Klinkt een beetje als een lager dat versleten is. Voorheen maakte de auto dit geluid ook weleens maar dan was dat hooguit 2 seconden. Nu gaat het geluid pas weg indien de AC uitgeschakeld wordt.

EDIT:
Het is overigens niet de ventilator, want wanneer ik die naar nul draai, dan hoor je het geluid nog steeds.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Op de onderstaande link van mijn Google-account is een filmpje beschikbaar met het geluid.

Dus symptomen:
-Koelt niet
-Schrapend geluid (constant, totdat je de AC afzet)

Link:
https://drive.google.com/open?…1ZycDIxaVE
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

Re: Vreemd geluid ECC wanneer AC ingeschakeld

· 
Posted: 13.07.2016 - 17:37  ·  #2
Klinkt als of je aircopomp droog draait heb ik het idee. Mijn D5 klonk ook zo een beetje zo als de aircopomp ingeschakeld was. Dacht dat het zo hoorde, bij m'n R hoor ik niets.........
BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 13.07.2016 - 17:42  ·  #3
Klinkt apart, maar met deze Hollandse zomer nog niet zo'n probleem, wel de juiste PBM's gebruiken he.
Zou kunnen zijn dat de meng klep, welke lucht bij mengt, verschil tussen links en rechts de oorzaak is. mogelijk zichtbaar in Vida.
Je kunt ook nog kijken of het geluid er nog is als de airco poelie stil staat of net anders om, dit is zichtbaar bij de Multi riem.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2016 - 17:52  ·  #4
Quote door BIGW

Klinkt apart, maar met deze Hollandse zomer nog niet zo'n probleem, wel de juiste PBM's gebruiken he.
Zou kunnen zijn dat de meng klep, welke lucht bij mengt, verschil tussen links en rechts de oorzaak is. mogelijk zichtbaar in Vida.
Je kunt ook nog kijken of het geluid er nog is als de airco poelie stil staat of net anders om, dit is zichtbaar bij de Multi riem.

Nee nog niet hard nodig geweest nee, maar volgende maand naar Rome en daar denk ik 'm wel nodig te hebben.

Waar ergens zit de aircopoelie weet je dat zo uit je hoofd? Had al geluisterd met draaiende motor met AC in- als uitgeschakeld maar hoor zelf geen verschil.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 13.07.2016 - 17:58  ·  #5

Waar ergens zit de aircopoelie weet je dat zo uit je hoofd? Had al geluisterd met draaiende motor met AC in- als uitgeschakeld maar hoor zelf geen verschil.

rechtsvoor onderin de machinekamer
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2016 - 18:06  ·  #6
Quote door Steve

rechtsvoor onderin de machinekamer

Zojuist gekeken, ik neem aan dat de aircopoelie de poelie onder de dynamo is? Die lijkt op het eerste oog te draaien.
Daarnaast heb ik nog de temperatuur links op koud gezet en rechts op warm. Je voelt de rechtse kant warmer worden, links blijft gelijk. Dit heb ik ook nog andersom geprobeerd, en het resultaat was dus ook andersom.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2016 - 18:17  ·  #7
Nog een kleine aanvulling maar weet niet of het er toedoet. De luchtkwaliteitssensor blijkt stuk te zijn, maar dat is al enkele maanden en toen deed de ECC het wel.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2016 - 19:15  ·  #8
Dat geluid heb al sinds ik de auto heb (nu 3 jaar) ik wijt het aan een vacuüm dat ergens gemaakt moet worden om ... en dan ...
Na een paar seconden is het weg. Zelfs na de derde airco beurt, inclusief nieuw koudemiddel, olie, en Fluor blijft het geluis. De airco blijft tegelijkertijd ook koud.

Ik weet dus niet wat en waarom, wel dat het bij mij niets uitmaakt.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2016 - 19:31  ·  #9
Quote door Lupo Roffel

Dat geluid heb al sinds ik de auto heb (nu 3 jaar) ik wijt het aan een vacuüm dat ergens gemaakt moet worden om ... en dan ...
Na een paar seconden is het weg. Zelfs na de derde airco beurt, inclusief nieuw koudemiddel, olie, en Fluor blijft het geluis. De airco blijft tegelijkertijd ook koud.

Ik weet dus niet wat en waarom, wel dat het bij mij niets uitmaakt.

Het geluid heeft de auto altijd al gemaakt, altijd maar enkele seconden. Ook tijdens het rijden komt het af en toe terug. Alleen nu koelt de AC opeens niet meer en is het geluid constant.
GerardD
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2016 - 21:34  ·  #10
Volgens mij precies hetzelfde geluid als dat ik had, zie kijk maar hier:
topic.php?t=14931&page=fst_unr…highlight=

Bleek dat de airco redelijk leeg geraakt was.
Na bijvullen is dat opgelost
BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2016 - 22:44  ·  #11
Airco poelie is bij mijn de onderste, diegene rond ca 12 cm met een apart binnenwerk, de buitenste loopt altijd mee met de Multi riem en de binnenste staat stil bij airco uit.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 13.07.2016 - 22:45  ·  #12
Das je ventiel. zit ergens achter het rooster. in het slechtse geval is ie zo verstopt dat er te weinig koelmiddel door kan om te verdampen. ik denk zelf eerder dat je de druk (koelmiddel) in je systeem maar eens moet laten checken. hoe lang is het geleden dat je airco gechecked en bijgevuld is?

uitleg ventiel kijk hier: topic.php?t=12068&page=1&fup=179129#real179129
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2016 - 23:05  ·  #13
Iedereen bedankt voor de tips.1 augustus gaat de auto naar de dealer voor de gratis zomercheck, dan laat ik ze ook hier naar kijken
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.07.2016 - 23:11  ·  #14
Quote door GRUNNS60

Das je ventiel. zit ergens achter het rooster. in het slechtse geval is ie zo verstopt dat er te weinig koelmiddel door kan om te verdampen. ik denk zelf eerder dat je de druk (koelmiddel) in je systeem maar eens moet laten checken. hoe lang is het geleden dat je airco gechecked en bijgevuld is?

uitleg ventiel kijk hier: topic.php?t=12068&page=1&fup=179129#real179129

2 jaar geleden is de distributieriem vervangen, ik denk toen maar weet het niet zeker.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 14.07.2016 - 17:07  ·  #15
ok dan is lagere druk airco ook niet vreemd. altijd min zon 10% verlies per jaar. gewoon een airco vervang/vulling(vullen is eigenlijk leeghalen en opnieuw vullen) zou je problemen op moeten lossen.

Selected quotes for multi-quoting:   0