Vreemd geluid linksvoor

koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

Re: Vreemd geluid linksvoor

· 
Posted: 14.12.2024 - 14:15  ·  #16
Die heb ik zojuist vervangen, zag er nog gewoon dicht uit, maar t rubber was wel echt heel gaar. Ik vermoed dat hij er wel lucht langs trok, want de fuel trims STFT liep bij stationair richting de +30% en dat is nu niet meer.
De koppeling naar de harde vacuüm slang naar de tank bij de evap klep heeft twee rubbers, die kunnen ook versleten zijn, waardoor hij er lucht langs kan trekken.
Bij mij zit de evap klep overigens onder het inlaatspruitstuk slakkenhuis.
Tim Post
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 14.12.2024 - 14:28  ·  #17
Kan zijn dat dat bij jou net anders zit. Heb je die bij je voorwiel ook gedaan? Rubber hoeft niet per se poreus te zijn, als het zo gaar is dat het zijn stevigheid verliest kan die samen gaan knijpen omdat er een vacuüm op zit en dan gaan fluiten
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.12.2024 - 14:29  ·  #18
Dat je fueltrim zo hoog was is een goede indicator op een vacuüm/valse lucht probleem idd
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.12.2024 - 16:08  ·  #19
Het probleem is forser geworden. Ook bij stationair. De olievuldop is er slechts met moeite af te halen zo sterk wordt aan de dop getrokken.
We zijn op dit moment in Frankrijk.
Wat is de handigste optie om dat vacuum te verminderen? Carterventilatie is al eens compleet vervangen. Daarbij op lpg vervuild dat niet erg.
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.12.2024 - 16:33  ·  #20
Oefff….dan is er wel echt wat met de carterventilatie aan de hand vrees ik. Lpg is idd minder vervuilend maar wellicht dat anderen hier meer van weten
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 14.12.2024 - 16:50  ·  #21
Ja kan de peilstok even wat omhoog vastzetten met een tie wrap
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.12.2024 - 19:13  ·  #22
Eind van de middag telefonisch contact gehad met de ANWB wegenwacht. Volgens hen zou het te hoge vacuüm bij alle toerentallen zijn. Terwijl ik bij stilstand de motor heb laten draaien op 3000 toeren en het vacuüm dan in orde lijkt. Bij toeren tot 2400 gilt de (warme!) motor het uit, daarboven is het stil.
Ik breek mij het hoofd waarom bij lagere toeren er wel een sterk vacuüm is en bij hogere toeren het normaal LIJKT te zijn.

Een verstopte carterventilatie kan het niet zijn, want dan zou juist het omgekeerde gebeuren: dan zou de peilstok er bijna vanzelf uitvliegen.

Zou een geplette evap-leiding dit kunnen veroorzaken? Een revisiebedrijf heeft immers de het subframe losgehaald voor revisie van de versnellingsbak.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 14.12.2024 - 21:32  ·  #23
kan de evap klep niet goed functioneren? is te bekijken in vida: storing zoeken>autocommunicatie> ECM> waarde sluiten koolstofbus? bv
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.12.2024 - 21:57  ·  #24
@Grunss60, dank ga ik bekijken.

Na veel gegoogle (jammer van het weekendje weg) kom ik een beschrijving tegen die wel heel erg lijkt op mijn situatie: https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=49819.
Maar ik heb er nog nooit van gehoord: "defect membraam van het oliefilterhuis". En al helemaal niet hoe die zou kunnen zorgen voor die gigantische onderdruk bij lage toeren.

En in Vida kom ik helemaal geen membraam van oliefilterhuis tegen.
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.12.2024 - 22:30  ·  #25
Evap kan je uitsluiten door de vacuüm los te halen van spruitstuk en spruitstuk af te doppen. Maar als die ergens geplet is geeft dat geen onderdruk in het carter. Evap heeft hier niks mee te maken in mijn optiek, het enige wat evap doet is benzine dampen wegzuigen bij tank
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.12.2024 - 22:53  ·  #26
Ik vermoed dat er bedoeld wordt, het membraam van de carterontluchting.
Alleen is mijn vraag hoe kan een defecte carterontluchting een bijzonder sterk vacuüm veroorzaken?
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.12.2024 - 16:01  ·  #27
Net zoals Koenie al aangaf en de ANWB bevestigde: terugrijden met oliepeilstok iets los zetten om vacuüm te verminderen. Regelmatig oliepeil controleren.
Ik heb inmiddels een nieuw olieafscheiderhuis bij de dealer besteld.
Maar de prangende vraag blijft: hoe kan dit sterke vacuüm ontstaan ?
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 15.12.2024 - 17:08  ·  #28
Je gaf aan dat je de Carterventilatie al eerder had laten doen. Weet je welke delen er toen daadwerkelijk wel en niet zijn vervangen ?

Zo’n olie afscheider zit toch niet direct zomaar vol (?)
Is dit ding toen ook vervangen? Onderdeel zit met banjobout vast onder spruitstuk .
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.12.2024 - 17:31  ·  #29
@MTE, Het potje kan niet vol zitten. Dan zou er een overdruk zijn vanuit het carter.
2 ton geleden heb ik de olieafscheider en de rubberslangen (org. Volvo) preventief vervangen (dus zowel de lange die naar het kleppendeksel voert, als het korte leidinkje met de 2 bochten). Het enige dat ik kan verzinnen na een hoop zoekwerk: het membraan van de olieafscheider blijft open staan of is gescheurd.
Wat ik nog niet heb kunnen achterhalen: klopt het dat vanaf een bepaald toerental (zo rond de 2400) het vacuüm normaal gesproken overgaat in een lichte overdruk?
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.12.2024 - 22:44  ·  #30
Vandaag teruggekeerd uit Frankrijk met de peilstok iets los. Onderweg diverse malen oliepeil gecontroleerd. Dat bleef stabiel.
Hoe anders bleek dat op de heenweg, toen we het geluid niet konden localiseren: het bizarre vacuum heeft er toen voor gezorgd dat de motor 1,5 liter olie opgezogen heeft!

Vandaag reageerde de dealer: bekend probleem.
Onderdeel komt woensdag uit Zweden.

Selected quotes for multi-quoting:   0