Vreemd geluid tijdens sturen

Volvo newbe
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Vreemd geluid tijdens sturen

· 
Posted: 31.05.2018 - 09:17  ·  #1
Ik heb al eerder jullie advies gevraagd vanwege een rare weerstand/knakje tijdens het sturen. Naar mate de auto warm is gelopen verdwijnt dit. Dus nu met dit warme weer voel ik het eigenlijk niet. Maar het zit er nog wel. Bij de garage kunnen ze niets vinden. Misschien een nylon mof die ergens in het stuurhuis zit?

Maar goed, nu het zo warm is draait de airco op volle toeren. En gisteren viel me ineens iets op met het sturen. Ik hoorde een geluid, een soort zoemend geluid tijdens het draaien aan mijn stuur. Buiten de auto hoor je het nog beter.
Alsof er in de verte iemand met een schuur apparaat staat te werken.
Ik heb dit niet eerder gehoord vandaar dat ik het verband leg met airco gebruik. Ik ga het vandaag nog eens testen maar ben benieuwd of iemand van jullie dit herkend of me op een spoor kan zetten.

Groet, Stijn
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Vreemd geluid tijdens sturen

· 
Posted: 31.05.2018 - 09:55  ·  #2
Hoeveel kilometer heeft je auto gereden?
Wat voor bandenmaat zit er gemonteerd?

Zit er voldoende vloeistof in je pomp?
En hoe oud is het?

Als er te weinig vloeistof in zit gaat de pomp janken.
En bij maximaal uit of insturen gaat een pomp ook een beetje geluid geven.
Volvo newbe
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.05.2018 - 10:01  ·  #3
Mijn auto heeft 300.00 km gelopen. Bandenmaat is geloof ik 17 inch. De olie voor de stuurbekrachtiging is vers, die heb ik pas vervangen.
Volvo newbe
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.05.2018 - 10:02  ·  #4
En ik hoor het geluid alleen bij het sturen, dus als ik rijd of stationair draai hoor ik het niet. Het geluid komt echt van het sturen.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 31.05.2018 - 10:03  ·  #5
Veerpootlagers?

Kruiskoppeling die kraakt?
Volvo newbe
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.05.2018 - 11:08  ·  #6
Haha, als totale nitwit heb ik geen idee wat je bedoelt. Wat voel ik me soms dom als ik op dit forum jullie bevindingen lees.
Maar kunnen deze zaken die je noemt inderdaad een zoemend geluid veroorzaken als je aan je stuur draait?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.05.2018 - 11:11  ·  #7
Geen zoemend geluid. Gekraak.

Je noemt namelijk een weerstand/knakje.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.05.2018 - 12:08  ·  #8
Zoemend geluid is vaak iets wat snel draait (zoals een pomp van de stuurbekrachtiging), knakkend geluid is iets wat 'zich zet' of speling heeft, dus bijv.de stuurpen die van je stuurwiel naar het stuurhuis in de motorruimte loopt, daar zit een scharnierpunt in wat gesmeerd moet zijn (=de kruiskoppeling), of de veerpoot (ding in de wielophanging met veer en schokbreker, die hebben een bevestigingspunt bovenaan waar wat speling op kan komen doordat de rubbers verouderen). Die veerpoot draait bij het draaien van het stuur. Om dat mogelijk te maken zit de veerpoot bovenaan in een lager (draaiend oog, zeg maar), dat kan ook verslijten.

De pomp van de stuurbekrachtiging en de aircopomp zitten boven elkaar (aan de linkerkant van de motor vlakbij de koplamp, als je voor de auto staat) en worden door dezelfde riem aangedreven (de multiriem, een brede riem met een aantal groefjes in de lengterichting). Als beide pompen draaien (wat het geval is met de airco aan en draaien aan het stuur met lopende motor) dan moet er dus meer werk geleverd worden en komt er dus meer weerstand op de riem. Ik zou me er niet direct zorgen over maken als alles goed werkt en de riem netjes op spanning staat (kan je garage bevestigen) en de stuurbekrachtigingsolie op het juiste peil staat (en de juiste olie is gebruikt).
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.05.2018 - 12:15  ·  #9
Die juiste olie is wel een dingetje.

Vaak stoppen de garages er nog rode olie in (killing)
Volvo newbe
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.05.2018 - 12:56  ·  #10
Oke, helder verhaal Bolbo. De juiste olie is gebruikt, want die heb ik er zelf in gedaan.
Ik ga het eens na laten kijken als het blijft voor komen. Ik kom tijdens mijn zomervakantie niet graag voor verassingen te staan.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.05.2018 - 13:15  ·  #11
Quote door Volvo newbe

Oke, helder verhaal Bolbo. De juiste olie is gebruikt, want die heb ik er zelf in gedaan.
Ik ga het eens na laten kijken als het blijft voor komen. Ik kom tijdens mijn zomervakantie niet graag voor verassingen te staan.

Tja, met newbe's weet je het nooit natuurlijk :-D maar het moet in ieder geval de juiste groene olie zijn en het peil moet goed staan.
De olie zet uit als hij warm wordt, dus daarom heeft het peilstokje onder het dopje van het reservoir een niveau voor warm en koud. Je moet het niveau meten bij koude temperatuur (bijv. na een nacht stilstaan): dopje losdraaien, peilstokje afvegen en dan het dopje helemaal vast draaien, niet alleen los erop leggen. Daarna weer los draaien en het peil controleren: moet dan uiteraard op het COLD peil staan. Te weinig is niet goed, (veel) teveel ook niet want dan kan de olie niet genoeg uitzetten in het reservoir, waardoor er teveel druk op het systeem komt.
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 31.05.2018 - 13:45  ·  #12
Kijk even of het tankje van je stuurbekrachtigingsolie niet een beetje bol staat. Meestal komt dit doordat het retourpijpje in het reservoir is afgebroken, waardoor je schuimvorming in de olie en dus een zoemend geluid bij de pomp krijgt. Tankje kost een tientje of 4, vervangen is als je een beetje handig bent heel goed te doen.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 31.05.2018 - 17:28  ·  #13
Ik heb net bij Maurits zo'n reservoir besteld.
Huismerkjes kosten slechts een tientje minder dan orgineel bij hem dus daar besteld.

Mijn reservoir zweet een beetje en dat wilde ik al 2 jaar doen maar het is geen noodzaak.

Weer een investering die geen must was.
Alleen die olieachtige vervuiling wilde ik vanaf.
Klaasw
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.05.2018 - 21:22  ·  #14
Quote door Blade

Die juiste olie is wel een dingetje.

Vaak stoppen de garages er nog rode olie in (killing)

Geldt dat alleen voor de N? Bij mij zit er toch echt rode ATF in...
Musicus
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 31.05.2018 - 21:29  ·  #15
Quote door Klaasw

Geldt dat alleen voor de N? Bij mij zit er toch echt rode ATF in...

Bij mijn V40 (2004) zit er ook rode ATF in. Was wel een gedoe om uit te vinden wat nou de juiste was.

Selected quotes for multi-quoting:   0