[V70] Vreemd verschijnsel Climate Controle

Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

Re: [V70] Vreemd verschijnsel Climate Controle

· 
Posted: 08.10.2015 - 11:34  ·  #46
Mijn CFE geeft ook altijd een paar graden meer aan dan wat ik heb ingesteld in de auto, misschien hoort dat zo.
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 08.10.2015 - 11:55  ·  #47
Ja alleen het probleem is dat 5 graden offset zoals nu teveel is want dat betekend dus dat ik de temperatuur in de auto nooit hoger kan krijgen als 26-5 is 21 graden (en dat durf ik moeders de vrouw niet te vertellen....)
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 08.10.2015 - 13:02  ·  #48
Ja, volgens mij kun je zelfs calibreren, maar van offset binnentemperatuur meen ik me te herinneren die in VIDA tegen te zijn gekomen.

Aangezien het NTC is (negatieve coƫfficient), registreert het ding dus te weinig weerstand (en de ECC denkt dan dat het warmer is dan werkelijk). Je zou dus ook een weerstandje in serie kunnen toevoegen.

Volgens de specs op de Canadese site is 25 graden = 10000 ohm. als je die van jou (oud en nieuw) dus doormeet, weet je eventueel wat je moet toevoegen :)

Ook heb je hopelijk niet geknipt aan de draadjes, aangezien dat ook de coƫfficient kan veranderen...
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.10.2015 - 13:18  ·  #49
Yup ik heb er een behoorlijk stuk af geknipt want die pootjes waren veel te lang, zou dat de offset zo groot kunnen maken??
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.10.2015 - 13:29  ·  #50
Dat ligt eraan hoe gevoelig de ECC is. Maar ik denk dat de tolerantie op jouw NTC-weerstand te groot is. De automotive weerstanden hebben een tolerantie van 1%, die van jou heeft 10% marge. (Dus 10000 ohm bij 25 graden kan ook zomaar 9000 of 11000 ohm zijn).
En even uitgaand van een reguliere 10k thermistor scheelt dat potentieel een graad of 3.

Dat lijkt me veel eerder een oorzaak. Meten is weten.
Maar voor die enkele euro's zou ik bij de lokale electronicaboer gewoon een NTC thermistor vragen met 1% tolerantie/speling (automotive grade).

Als de draad onderdeel van het geheel is, zal dat enkele ohms (tot maximaal enkele tientallen, bij een dunne draad en het juiste materiaal) schelen, tenzij je soldeertin misschien tot in het kapje is doorgelopen, nu...

Ik ga er hierbij van uit dat 25graden / 10k ohm overigens de goeie is, dat heb ik niet gecontroleerd...
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.10.2015 - 13:59  ·  #51
Ok bedankt voor de info heb nu een nieuwe sensor besteld Sensor ECC

Deze heeft inderdaad 1% tolerantie en hopelijk werkt dat beter baal alleen dat ik weer de zaak open moet halen.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.10.2015 - 14:54  ·  #52
Ja, snap ik. Aan de andere kant, dan word je er maar handig in :)

Heb je er 5 moeten bestellen? Deze lijkt heel erg op de originele, dus als je er nog van eentje af wilt, meld ik me hierbij aan voor een thermistortje :)
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.10.2015 - 15:38  ·  #53
Heb er inderdaad 5 moeten kopen dus als ik ze niet alle 5 sloop bij het monteren kun je er wel eentje van me overnemen tegen kostprijs.
yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 08.10.2015 - 16:12  ·  #54
Quote door GRUNNS60

heb even in vida gekeken. nou het wordt er niet eenvoudiger van en die veiligheidsinstructie is helemaal briljant. via het portier voorzichtig contactsleutel omdraaien :sick: en hopen dat het goed gaat :'(

Wordt heel moeilijk...Ik heb geen contactsleutel... :D
yes996
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 08.10.2015 - 16:22  ·  #55
Quote door GRUNNS60

heb even in vida gekeken. nou het wordt er niet eenvoudiger van en die veiligheidsinstructie is helemaal briljant. via het portier voorzichtig contactsleutel omdraaien :sick: en hopen dat het goed gaat :'(

Beste Grunns60,

Wat is Volvo onduidelijk en inconsequent.
In je 1e voorbeeld hebben ze het weer over een contactslot wat er helemaal niet in zit.
In het 2e voorbeeld zeggen ze dat je gewoon de pool eraf kan halen en later er gewoon weer op kan zetten. Niets geen gezeur over een contactslot.
Het 3e voorbeeld moet je je auto 6 uur laten staan voor verder te kunnen.
Wat een verschillende adviezen over hetzelfde type auto. Daar kan je toch niets mee!
Bij mij is de accu pool er inmiddels een keer of 8 af geweest. 5 keer door de garage en 3 keer door mij bij het inbouwen van een tracker.
Alle keren is het gedaan volgens methode 2. Gewoon de pool eraf en er weer op.....
Geen enkel probleem tot nu toe.
Waarom die verschillende adviezen van Volvo.... :shame:
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.10.2015 - 17:13  ·  #56
Contact stand I en II bestaan nog steeds , ook met een transponder , gewoon even gebruikers handboekje lezen , staat het netjes in beschreven :yes:

Dus dat valt reuze mee :police:
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 08.10.2015 - 20:22  ·  #57
Quote door waal70

Ja, volgens mij kun je zelfs calibreren, maar van offset binnentemperatuur meen ik me te herinneren die in VIDA tegen te zijn gekomen.

Bij vervanging van componenten is het sowieso raadzaam te calibreren.
Heb dit ook gedaan toen ik mijn lucht kwaliteitssensor heb vervangen.
Ik tegenstelling tot wat ik had verwacht, was het wel degelijk merkbaar.
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.11.2015 - 19:39  ·  #58
Welnu wederom een kleine update, het is alweer even geleden maar ik heb het erg druk gehad met huis verkopen en andere woning aankopen etc. Maar vandaag dan toch eindelijk de nieuwe temp sensor van RS erin gesoldeerd en voila probleem opgelost deze geeft wel netjes de juiste temperatuur aan en de climate controle werkt ook weer na behoren nu. Wat een ellende kan een zo'n klein sensortje veroorzaken zeg. Wil er wel duidelijk bijzeggen dat je dus die sensortjes uit de link van RS moet hebben en niet die andere want die werken dus niet goed, daardoor kon ik nu dus twee keer de boel uit elkaar trekken. Overigens moet je wel goed met een soldeerbout overweg kunnen want de draadjes van de sensor zijn ongelofelijk dun en fragiel.
Enige probleempje wat ik nu nog heb is dat er aan de ene zijde meer koude lucht komt in de zomer als aan de andere zijde maar dat is een kwestie van kalibreren heb ik inmiddels begrepen. Voorlopig heb ik daar geen haast mee aangezien ik de airco de eerste maanden niet nodig ga hebben denk ik zo.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.11.2015 - 20:05  ·  #59
Mooi om te lezen! Goed gedaan en goed volgehouden!
Dus inderdaad de tolerantie op de sensor, altijd prettig als het allemaal logisch blijkt te zijn!

Enneh...Kan ik er uit je reservevoorraad nu eentje bestellen?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 10.11.2015 - 21:05  ·  #60
Quote door Hendrikseven

Welnu wederom een kleine update, het is alweer even geleden maar ik heb het erg druk gehad met huis verkopen en andere woning aankopen etc.

Gefeliciteerd met je nieuwe woning. ;-)

Overigens, mooi dat je meld hoe je het hebt opgelost.

Selected quotes for multi-quoting:   0