Ja alleen het probleem is dat 5 graden offset zoals nu teveel is want dat betekend dus dat ik de temperatuur in de auto nooit hoger kan krijgen als 26-5 is 21 graden (en dat durf ik moeders de vrouw niet te vertellen....)
Ja, volgens mij kun je zelfs calibreren, maar van offset binnentemperatuur meen ik me te herinneren die in VIDA tegen te zijn gekomen.
Aangezien het NTC is (negatieve coƫfficient), registreert het ding dus te weinig weerstand (en de ECC denkt dan dat het warmer is dan werkelijk). Je zou dus ook een weerstandje in serie kunnen toevoegen.
Volgens de specs op de Canadese site is 25 graden = 10000 ohm. als je die van jou (oud en nieuw) dus doormeet, weet je eventueel wat je moet toevoegen
Ook heb je hopelijk niet geknipt aan de draadjes, aangezien dat ook de coƫfficient kan veranderen...
Dat ligt eraan hoe gevoelig de ECC is. Maar ik denk dat de tolerantie op jouw NTC-weerstand te groot is. De automotive weerstanden hebben een tolerantie van 1%, die van jou heeft 10% marge. (Dus 10000 ohm bij 25 graden kan ook zomaar 9000 of 11000 ohm zijn).
En even uitgaand van een reguliere 10k thermistor scheelt dat potentieel een graad of 3.
Dat lijkt me veel eerder een oorzaak. Meten is weten.
Maar voor die enkele euro's zou ik bij de lokale electronicaboer gewoon een NTC thermistor vragen met 1% tolerantie/speling (automotive grade).
Als de draad onderdeel van het geheel is, zal dat enkele ohms (tot maximaal enkele tientallen, bij een dunne draad en het juiste materiaal) schelen, tenzij je soldeertin misschien tot in het kapje is doorgelopen, nu...
Ik ga er hierbij van uit dat 25graden / 10k ohm overigens de goeie is, dat heb ik niet gecontroleerd...
heb even in vida gekeken. nou het wordt er niet eenvoudiger van en die veiligheidsinstructie is helemaal briljant. via het portier voorzichtig contactsleutel omdraaien en hopen dat het goed gaat
Wordt heel moeilijk...Ik heb geen contactsleutel...
heb even in vida gekeken. nou het wordt er niet eenvoudiger van en die veiligheidsinstructie is helemaal briljant. via het portier voorzichtig contactsleutel omdraaien en hopen dat het goed gaat
Beste Grunns60,
Wat is Volvo onduidelijk en inconsequent.
In je 1e voorbeeld hebben ze het weer over een contactslot wat er helemaal niet in zit.
In het 2e voorbeeld zeggen ze dat je gewoon de pool eraf kan halen en later er gewoon weer op kan zetten. Niets geen gezeur over een contactslot.
Het 3e voorbeeld moet je je auto 6 uur laten staan voor verder te kunnen.
Wat een verschillende adviezen over hetzelfde type auto. Daar kan je toch niets mee!
Bij mij is de accu pool er inmiddels een keer of 8 af geweest. 5 keer door de garage en 3 keer door mij bij het inbouwen van een tracker.
Alle keren is het gedaan volgens methode 2. Gewoon de pool eraf en er weer op.....
Geen enkel probleem tot nu toe.
Waarom die verschillende adviezen van Volvo.... :shame:
Ja, volgens mij kun je zelfs calibreren, maar van offset binnentemperatuur meen ik me te herinneren die in VIDA tegen te zijn gekomen.
Bij vervanging van componenten is het sowieso raadzaam te calibreren.
Heb dit ook gedaan toen ik mijn lucht kwaliteitssensor heb vervangen.
Ik tegenstelling tot wat ik had verwacht, was het wel degelijk merkbaar.
Welnu wederom een kleine update, het is alweer even geleden maar ik heb het erg druk gehad met huis verkopen en andere woning aankopen etc. Maar vandaag dan toch eindelijk de nieuwe temp sensor van RS erin gesoldeerd en voila probleem opgelost deze geeft wel netjes de juiste temperatuur aan en de climate controle werkt ook weer na behoren nu. Wat een ellende kan een zo'n klein sensortje veroorzaken zeg. Wil er wel duidelijk bijzeggen dat je dus die sensortjes uit de link van RS moet hebben en niet die andere want die werken dus niet goed, daardoor kon ik nu dus twee keer de boel uit elkaar trekken. Overigens moet je wel goed met een soldeerbout overweg kunnen want de draadjes van de sensor zijn ongelofelijk dun en fragiel.
Enige probleempje wat ik nu nog heb is dat er aan de ene zijde meer koude lucht komt in de zomer als aan de andere zijde maar dat is een kwestie van kalibreren heb ik inmiddels begrepen. Voorlopig heb ik daar geen haast mee aangezien ik de airco de eerste maanden niet nodig ga hebben denk ik zo.