Niet flauw bedoeld, maar is jouw meting van de bandenspanning betrouwbaar? Afgaande op het slijtagepatroon verwacht je een te hoge bandenspanning. Misschien was die ook inderdaad te hoog en gebruik je een defecte meter?
Ik rij al lange tijd op Vredestein. Spanning voor op 2.3, achter op 2.1.
Banden sluiten normaal af.
Het heeft niets met het merk banden te maken. Iedere band die te hard wordt opgepompt wordt bol en slijt harder in het midden.
Of je nu Vredestein of Michelin hebt, je krijgt hetzelfde slijtage patroon.
Ik zet mijn banden op spanning met mijn eigen compressor en nauwkeurige spanningsmeter om er zeker van te zijn van de juiste spanning. Temeer omdat mijn wat plattere banden, 40érs, gevoelig zijn voor de juiste spanning.
Aan de pomp klopt er meestal weinig van die meters en is de spanning bijna nooit correct.
Ik gebruik drie verschillende meters. Ik heb een eigen compressor met bandenspanningsmeter en dan twee losse meters. ze geven allemaal hetzelfde weer. Kan een tiende schelen maar niet veel.
Ik had tijdens de apk een spanning van 2,6 bar in mijn banden gemeten met mijn eigen meters. De apk meester had een geijkte meter en deze gaf ongeveer 2,4 bar aan. Dus zelfs minder. Ze zijn daarna op 2,2 bar gezet. Dat een band met een te hoge spanning meer slijt in het midden is bekent, maar dat kan dus niet.
Volgens mij is 2,6 bar redelijk normaal met deze bandenmaat.
Ik heb er vanavond 2,8 bar in gedaan. Eens een paar dagen mee rijden.
Zouden jullie ook de bandenmaat er bij willen vermelden, want dat kan nogal een verschil uitmaken in geadviseerde luchtdruk.
Mijn broer rijdt met precies dezelfde banden onder een jaguar, en heeft de spanning op 2.2 staan. Wel een iets andere maat, 225/60-16 dacht ik, maar wel een zware auto van 1700 kilo. En dat werkt goed bij hem.
Ik rij achter met precies de zelfde banden en een spanning van 2.3 en volgens mij slijten die normaal. en al een setje nokians achter met deze lagere drukken zonder problemen gereden. Ik hoor veel vaker die hoge drukken bij de V70s en zie ze ook in de tabellen, in tegenstelling tot bij de S60 s maar: volgens mij is een s60 niet veel lichter en daar worden drukken van 2 en 2.3 afgegeven. kan het ook te maken hebben met hoge druk omdat je verwacht wordt veel massa mee te nemen? rij je leeg lijkt me de veel lagere drukken van de S60 veel beter te kloppen. in ieder geval heb je een typische te hoge druk slijtage dus lager lijkt me logisch :shame:
Het vreemde is dat het alleen bij de voorbanden is. Achter slijten ze recht af. Druk heb ik altijd rondom hetzelfde.
2,2 Bar in dezelfde band. Dat is best weinig.
Als ik soms naar de wang van de voorbanden kijk als ik in of uitstap dan lijkt het soms wel of er te weinig druk in zit met 2,5 bar.
Die hoge druk is om de band niet te warm te laten worden , de kans op een klapband met lage druk isn hoger .
Nu loopt dat in ned wel los , met het in de file staan , maar zou er dan niet te hard mee rijden .
Beetje off topic, maar soms vraag ik me ook wel af of gewichtsindex 91 hier een rol speelt. Ik zie dat sommigen overstappen op 94. Maar dat is een vrij algemene observatie.
Dat gevoel van er zit te weinig in, herken ik. Dat heb ik zelfs nog met de drukken die ik erop na houd.
Blijft verder toch een vreemd verhaal. Zou het niet iets in je schokbrekers kunnen zijn?
Ik heb Vredestein maar gebeld, na het uitblijven van een antwoord.
Lang gesprek, alles uitgelegd. Technisch medewerker heeft er eigenlijk geen goed antwoord op.
De geadviseerde bandenspanningen op de website van Vredestein is de maximale bandenspanning die je mag gebruiken. Eigenlijk dus in extreme situaties. Vijf personen en volle bepakking bijvoorbeeld. Zou alleen wel handig zijn als ze dat er bij vermelden.
Vredestein gaat er eigenlijk van uit dat de klant de geadviseerde spanning aanhouden van de autofabrikant.
Het slijtagebeeld wat er bij mijn voorbanden aan de hand is zou duiden op een te harde band maar in de praktijk is dat dus niet zo. Medewerker adviseerde toch om de bandenspanning wat te verlagen. Verkeerde uitlijning zou een ander slijtagepatroon geven.
Daarbij vertelde de medewerker ook dat er altijd verschil in profieldiepte is tussen de verschillende banen op de band. Dit is niet overal exact hetzelfde.
Ik ga dus de bandenspanning verlagen naar 2,4 bar. Veel lager wil ik niet.
Gisteravond de bandenspanning rondom op 2,8 bar gezet en daarmee vanmorgen naar mijn werk gereden. Dat rijd alsof ik ballonbanden heb. Nerveuzer en spoorvorming duidelijker waarneembaar en onprettig.
Ik heb Vredestein maar gebeld, na het uitblijven van een antwoord.
Lang gesprek, alles uitgelegd. Technisch medewerker heeft er eigenlijk geen goed antwoord op.
De geadviseerde bandenspanningen op de website van Vredestein is de maximale bandenspanning die je mag gebruiken. Eigenlijk dus in extreme situaties. Vijf personen en volle bepakking bijvoorbeeld. Zou alleen wel handig zijn als ze dat er bij vermelden.
Vredestein gaat er eigenlijk van uit dat de klant de geadviseerde spanning aanhouden van de autofabrikant.
Het slijtagebeeld wat er bij mijn voorbanden aan de hand is zou duiden op een te harde band maar in de praktijk is dat dus niet zo. Medewerker adviseerde toch om de bandenspanning wat te verlagen. Verkeerde uitlijning zou een ander slijtagepatroon geven.
Daarbij vertelde de medewerker ook dat er altijd verschil in profieldiepte is tussen de verschillende banen op de band. Dit is niet overal exact hetzelfde.
Ik ga dus de bandenspanning verlagen naar 2,4 bar. Veel lager wil ik niet.
Gisteravond de bandenspanning rondom op 2,8 bar gezet en daarmee vanmorgen naar mijn werk gereden. Dat rijd alsof ik ballonbanden heb. Nerveuzer en spoorvorming duidelijker waarneembaar en onprettig.
Ik vond het ook maar raar dat Vredestein 1 druk op hun site vermeldt, de volle bepakkings druk, ik rij zelf in een 850 met Vredestein 215/45-17, ik heb ze vandaag maar op 2.5 bar gezet bij een buitentemperatuur van onder de 10 graden, ze stonden op 2.7 B.
Het zal nu wel een beetje comfortabeler rijden.
Ik zou wel is getallen willen zien , wat was het nieuw , wat is het nu , dan kan je een beetje inschatting maken .
Het is eigenlijk vrij normaal dat er iets meer slijtage op midden van de band is , en dan praat ik van maat 205 en breder , dat ga je niet helemaal tegen .
Op bv 255 breed is het op mijn Porsche achter ook altijd aanwezig , uitlijning mankeert ook niets aan , en heeft ook niets met de auto te maken maar hoe breed het loopvlak is .
Wat betreft je spoor gevoeligheid , dat kan , maar een wat versleten band doet dat zo wie zo al meer dan een nieuwe ,hij wordt naar mate hij verslijt wat directer omdat het profiel lager is en het rubber veroudert en wordt ook wat stugger .
als nu blijkt dat er buitenkant 1mm weg is , een in het midden 3 mm dan oke ,je hebt een punt dat is te gek , maar 1mm tot 1.5mm zie ik eigenlijk geen probleem , dat is als je in de buurt bent van de vervangingstermijn , ie dus versleten is .
En is de J maat velg ook juist voor de band , mij is over de jaren wel opgevallen dat ondanks dat je een maat band koopt er wel verschil in zit de ene 225 is de andere niet , een te smalle of brede velg ten opzichte van de band kan het ook te weeg brengen .
Veel km's op hoge snelheid kan iok nog een factor zijn . binnenweg tegenover snelweg bv .
Voorheen rondom zomerbanden Michelin Pilot Primacy, nu Primacy 3, 225/45R17 (belastingsindex niet uit mijn hoofd), altijd op 2,5 bar gehad. Ik heb nooit opvallende mate van slijtage in het midden van het loopvlak waargenomen.
Zelfde geldt voor winterbanden Vredestein Snowtrac3, 205/55R16 (belastingsindex =?) eveneens op 2,5 bar, eveneens geen opvallend slijtagepatroon.
2,5 bar is een nette druk; niet ondergrens, waardoor net ff wat strakker rijdend en sturend, maar ook niet aan hoge grens, bedoeld voor max belasting of Eco.
Naast meten ook over het loopvlak kijken en voelen (vlakke hand over de band strijken).
Opletten dat er verschil in diepte langsgroeven kan zitten (zie je dan een stapje in de bodem van de dwarsgroeven). Als je hier niet op let, meet je uiteraard wel een verschil in profieldiepte. Ook bij nieuwe band.