Nog even resumé als een soort mini how to do voor het vervangen van de vrijloop (v70n), non turbo.
Ik heb er voor gekozen om de dynamo te verwijderen: gaat sneller en je hebt meer controle op het vastzetten van de vrijloop met 80 Nm.
1 Voorraadvat stuurbekrachtiging en expansievat koelvloeistof boven op de motor leggen
2 Multiriem eraf halen: spanner met torx 60 (maar torx 55 werkt iets makkelijker) met de klok mee opspannen zodat de riem eraf te halen is
2b evt. de stuurbekrachtigingspomp loshalen om wat beter bij de bovenste bout van de dynamo te komen
3 De onderste bouten van de AC-compressor loshalen (niet verwijderen) daarmee krijgt de dynamo meer ruimte.
4 De dynamo heeft 3 bouten: 2 onder en 1 boven. Deze verwijderen.
5 Massakabel van de accu loshalen en de pluskabel en stekkertje op de dynamo loshalen.
6 Dynamo eruit tillen. Het kan nodig zijn om de koelwaterslang te verwijderen. In dat geval heb ik er voor gekozen om het koelvloeistoftankje leeg te zuigen en via de bovenste koelwateraansluiting nog meer koelwater af te zuigen. Dat heeft als voordeel: weinig verlies van koelvloeistof en geen natte dynamo (sowieso op letten dat de dynamo niet al te nat wordt). Volvo schrijft voor dat de ventilator van de radiateur verwijderd moet worden, maar dat is niet nodig.
7 En dan de vrijloop loshalen: Hiervoor heb je een dynamosetje nodig of het speciale gereedschap van Volvo. Bij mij lukt het niet met het Volvo gereedschap. Als je het gereedschap geplaatst heb zorg er dan voor dat je de stift vasthoudt en de bus met tandjes die je in de vrijloop draait met de klok mee wordt losgedraaid. Lukt dat niet in een keer: spuit dan kruipolie + activator in de vrijloop. Laat dit een tijdje inwerken. Want meestal is roestvorming de medeoorzaak dat de boel niet los wil.
Ik heb een lange ratelsleutel en wringijzer gebruikt. Op het wringijzer heb ik een lange pijp geplaatst waarmee de boel eindelijk los ging.
(Met luchtsteutel en accumoersleutel die de stift linksom (!) laten draaien kreeg ik de boel niet los).
7b Nieuwe vrijloop: tegen de klok in aanbrengen op dynamo en vastzetten met 80 Nm. Uit voorzorg kan je nog op een aantal potentiele roestplekken kopervet aanbrengen.
8 dynamo weer aanbrengen en bouten indraaien maar nog niet vastzetten.
9 bouten van de AC-compressor vastzetten met 25 Nm
10 bouten dynamo vastzetten met 25 Nm
11 De rest in omgekeerde volgorde aanbrengen. Maak van te voren even een schetsje hoe de riem moet lopen. Volgorde van aanbrengen van de riem: AC-compressor -> dynamo ->krukas ->spanner -> stuurbekrachtigingspomp