vrijloop dynamo loshalen

Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: vrijloop dynamo loshalen

· 
Posted: 17.11.2024 - 17:00  ·  #31
Ik zou van punt 5 punt 1 maken. De kans dat je dan ongewenst sluiting maakt is een stuk kleiner.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 18.11.2024 - 01:06  ·  #32
als je de ventilator dr uit haalt hoef je de koelwaterslang niet los te halen. dat scheelt gedoe en voorkomt koelwater in je dynamo. sowieso dynamo afdekken als je in de buurt met koelwater bezig gaat. vindt dynamo niet fijn..

ik haal ook idd stuurbekrachtigingspomp los en de dynamo dr uit...
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.11.2024 - 10:45  ·  #33
Aha, goede tip. Hoeveel werk is het om de ventilator los te halen?
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 18.11.2024 - 10:51  ·  #34
4 boutjes en 1 a 2 stekkers en dan schuif je hem zo naar boven eruit.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 19.11.2024 - 00:03  ·  #35
precies
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.03.2025 - 19:04  ·  #36
Ik ben vandaag maar is aan de gang gegaan , had af en toe gepiep bij de riem , en dacht , maar is de spanner vervangen met de vrijloop .
De auto klonk wat rauw , maar was niet overtuigd dat het in de vrijloop zat , het was ook koud de laatste weken ,
het getjilp uit het vooronder , dat vind ik niks , het was ook niet altijd aanwezig , meer niet dan wel eigenlijk , er zat ook wat vettigheid rond de dynamo ,op het youtube filmpje van swedespeed wordt daar ook op gewezen ,zelf dacht ik eerst dat ik geknoeid had met de olie wissel , dat was dus niet het probleem .
Vanmiddag maar is aan de slag , luchtbuis eraf die daar over blok loopt , boel schoon gemaak , en de sensor met slagklem weer goed vast gezet , de vettigheid van blok bedrading en dynamo verwijderd , heb er een ontvetter voor gebruikt waar ik de ketting van de fiets mee schoon maak , dat is top spul , inspuiten en afspoelen met water klaar .
Daarna wiel eraf , binnenkuip eruit , spanner los riem eraf , dynamo los , gekanteld , tool erop , luchtsleutel erop , niks , nog maar is niks , toen maar is even flink vol erop , en jawel los , nieuwe erop boel terug gebouwd , nieuwe spanner en riem .
Overigens bij een D5 2013 zie ik geen mogelijkheid om hem tussen de slangen door omhoog en eruit te krijgen zonder het een en ander uit te bouwen , maar kantelen werkt prima , als je het juiste gereedschap erbij hebt .
Tooltje voor een tientje ergens online gekocht nieuw .
Daarna starten , en man blij verrast , zo glad als ie weer loopt , was er dan toch wat aan de hand , de looprol spanner en vrijloop voelde niet slecht , al is de vrijloop slecht te testen als je hem zo los in de hand hebt , doet er ook niet meer toe , alles nieuw erop , 110E kwijt inclusie de tool , dat is de kosten niet .
Meteen ook maar de zomer wielen er weer onder , het is weer lente ! Heerlijk

Selected quotes for multi-quoting:   0