vrijloop dynamo

tomcatz
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

vrijloop dynamo

· 
Posted: 14.10.2014 - 08:48  ·  #1
Hallo,

Ik had last van een piepende multiriem bij mijn v70 2.4d 130pk 2004 282000
deze is vervangen samen met de spanner en de geleider.
Na de vervangen bleef er een geluid achter , bij koude motor erger dan bij warm.
Bij verschillende garages geweest en zelfs bij de dealer , conclusie was dat het bij de motor hoorde en de auto was 10 jaar oud en er kon wel eens een geluid inzitten.
Ik vertrouwde het niet en ben er spichtig op gebleven.Gister reed ik de auto uit de wasstraat en vlak voor de dealer hoorde ik ineens een hard tikkend geluid onder de motorkap wegkomen.
De auto op de oprit van de dealer gezet en hard zachte geluid wat ik eerst hoorde was nu een hard klappend tikkend geluid geworden ( het werd erger als de airco pompo aanging)
Waarschijnlijk is het weer de vrijloop van de dynamo (deze is met 160000 ook al vervangen)
Mocht deze het nu weer zijn is het dan misschien wijs om de hele dynamo te vervangen bij deze km stand of is dat te voorbarig en volstaat alleen de vrijloop?
groet tom
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: vrijloop dynamo

· 
Posted: 14.10.2014 - 09:50  ·  #2
Als de vrijloop vervangen kan worden zonder de dynamo te demonteren zou ik daarvoor gaan. Een vrijloop kost tussen de 50 en de 75 euro, voor een revisiedynamo ben je al snel 200 euro kwijt.

De dynamo vervangen is -in ieder geval bij de benzineversies- een tijdrovend klusje, kost je het nodige aan uurloon. Als hij er toch afmoet om de vrijloop te vervangen zou ik wel gewoon de dynamo vervangen.
tomcatz
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 09:54  ·  #3
De multi gaat er helmaal af om te kijken of het hem wel is.
Ik zit gewoon in dubio ; 283000 gereden , al een keer de vrijloop vervangen met 160000 en nu dan weer eventueel vrijloop vervangen en dan gaat misschien over een jaar mn dynamo kapot en dan kan ik het weer doen.
Bedankt voor t meedenken
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 11:40  ·  #4
Ja, dat zijn altijd moeilijke beslissingen. Mijn auto heeft 356.000 km gereden en ik heb onlangs de dynamo voor de eerste keer vervangen, en dat nog alleen omdat ik er zelf vloeistof in geknoeid had waardoor hij stuk ging.

Overigens: de multiriem eraf halen en er weer op zetten is geen wereldklus, hoor. De riemspanner iets lossen, de riem van de vrijloop afhalen en weer omgekeerd. Ik ken de Diesel niet, maar kan me niet voorstellen dat zonder vervanging het meer dan een kwartier duurt.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 15:25  ·  #5
De dynamo zelf gaat maar zo niet kapot, eerder de elektronica er van of de vrijloop inderdaad.
Ik had ook die vrijlooppoelie kapot, altijd wat gepiep voorin. Op een gegeven moment een harde knal (op de N33 bij 100km/u). Gestopt, rook bij de poelie, stationair in de 5e versnelling teruggereden met de multiriem zonder poelie over de dynamo.
Tweedehands dynamo met 150.000km voor 50 euro bij Rima of zo.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 14.10.2014 - 19:09  ·  #6
net bij 300.000 mn dynamo vervangen a 200 euro gereviseerde dynamo met nieuwe poelie etc natuurlijk, nu alles weer ok.
tis geen fijn klusje ivm moeilijk bij kunnen fan uibouwen etc. was er een paar uur zoet mee. zal m nog eens uit elkaar halen om te kijken wat er nu echt stuk was. maar vind het wel fijn dat ie nu gewoon weer lang mee kan (ga ik vanuit). zonder stroom doen de computers rare dingen. zie mn draadje
topic.php?t=9600&page=fst_unre…dynamo;s60
nikom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.10.2014 - 07:49  ·  #7
Hier ben ik wel benieuwd naar want bij mij komt ook een piep uit motor en ik heb wel multierim eraf gehad en had nog steeds deze piep.
Voor mij gevoel komt het ergens onder inlat nokkenas vandaan maar weet nog steeds niet zeker.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 16.10.2014 - 09:26  ·  #8
Zo liep mijn riem uiteindelijk over de dynamo as, dat krijg je als je te lang wacht

tomcatz
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.10.2014 - 09:38  ·  #9
Hoi

Het was inderdaad de vrijloop van de dynamo.
Het begon dus van een zacht piepend geluid waarvan niemand wist waar het ongeveer zat naar een hard tikkend geluid waarvan we d8 dat er iets af zou breken.
Nu deze vervangen is is dus het eerdere geluid ook weg...:)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.10.2014 - 20:38  ·  #10
En wat heb je nou gedaan? Alleen de poelie of de hele dynamo?
tomcatz
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.10.2014 - 11:24  ·  #11
hoi

alleen de vrijlooppoelie.mocht de dynamo ook gaan dan heb ik verkeerd gegokt , dat risico neem ik dan maar :).dan haal ik de poelie van de oude af en bewaar deze.
Mick moker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

vrijlooppoelie dynamo

· 
Posted: 22.06.2015 - 16:44  ·  #12
Quote door tomcatz

hoi

alleen de vrijlooppoelie.mocht de dynamo ook gaan dan heb ik verkeerd gegokt , dat risico neem ik dan maar :).dan haal ik de poelie van de oude af en bewaar deze.

Hallo tomcatz
kun je mij vertellen waar je een losse poelie vandaan hebt ik heb s 'morgens ook dat gepiep en het klink zo armoedig <_<

groet René
musje83
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 22.06.2015 - 21:05  ·  #13
Quote door Mick moker

Quote door tomcatz

hoi

Hallo tomcatz
kun je mij vertellen waar je een losse poelie vandaan hebt ik heb s 'morgens ook dat gepiep en het klink zo armoedig <_<

groet René

Is al een topic van 8 maanden terug, maar:

S60/V70 diesel & benzine (iig 2.4 atmosferische blokken, anders voertuig even wijzigen):
http://www.slimparts.nl/173-vrijlooppoelie
Mick moker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 22.06.2015 - 22:48  ·  #14
Quote door musje83

Quote door Mick moker

Quote door tomcatz

hoi

Hallo tomcatz

groet René

Is al een topic van 8 maanden terug, maar:

S60/V70 diesel & benzine (iig 2.4 atmosferische blokken, anders voertuig even wijzigen):
http://www.slimparts.nl/173-vrijlooppoelie

bedankt musje83, ben nog maar net lid vandaar ^_^
musje83
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 22.06.2015 - 23:56  ·  #15
Ik zie nu dat de link maar deels klopt, hij 'onthoudt' het voertuig niet in de URL link. Je kunt dus wel die link gebruiken, maar voer wel even je eigen kenteken of voertuig in, je zou uit moeten komen op onderdeelnummer 535 0072 10 :happy:

Selected quotes for multi-quoting:   0