Vrijloopkoppeling dynamo

nieuwe poelie/gebruikte dynamo?

PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Vrijloopkoppeling dynamo

· 
Posted: 09.09.2016 - 10:42  ·  #16
Als je het hebt, over de aircokoppeling ;-)
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 09.09.2016 - 14:20  ·  #17
srry, foto's heb ik ff niet, maar zoals Paul al opmerkt: rechter voorwiel eraf, binnenscherm 1 moer los en dubbelvouwen, dan kijk je schuin omhoog naar de aircokoppeling en kun je daarvandaan gewoon de koppeling uit elkaar trekken, ringetje switchen en weer in elkaar zetten zoals je bij Folke en Martin's auto op de werkbank deed nadat je de halve auto uit elkaar had getrokken..
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 09.09.2016 - 14:48  ·  #18
Ok, dat dacht ik dus al. Kon me ook al geen eenvoudigere manier bedenken ;-)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 09.09.2016 - 16:22  ·  #19
Dit alles klopt voor een classic, maar niet bij een n ...
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.09.2016 - 16:44  ·  #20
dat stond er ook..
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 09.09.2016 - 16:53  ·  #21
check check... das waar :thumb:
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.10.2020 - 20:53  ·  #22
ik had een maand geleden ineens een kabaal in het vooronder, bleek het lager van de poelie van de aircokoppeling te zijn.
deze was te warm geworden doordat de pomp zwaar liep en de binnenste stofring en de kunststof kogelkorf waren er uit geslagen.
in eerst instantie probeerde ik tevergeefs of ik met een korte riem de aircopomp kon bypassen maar dit leverde nog meer schade op: de dynamopoelie had niet genoeg grip en de vrijloop verbrandde en ging vast staan. ook werd de kunststof spanrol te heet en versmolt met de eveneens smeltende riem.
ik bespreek de reparatie van de poelie van de aircokoppeling elders nog wel eens, maar ik heb de dynamovrijloop deze keer zelf vervangen met behulp van een setje dat ik bij HBM machines weg heb. de nieuwe vrijloop en het speciaal gereedschap waren al met al veel voordeliger dan het uitbesteden bij een garage die het wisselen van de vrijloop ook weer bij een dynamoboer had moeten uitbesteden. ;)
stevanom
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 15.12.2020 - 08:37  ·  #23
Quote door 626Ronin

al een tijdje hoorde ik bij mijn classic met B5244 S2 motor een ratel bij stationair draaien.
eerst dacht ik dat het een losse kap van de distributie/bougies was, zo dof/hol klonk het, maar gisteren heb ik waarschijnlijk de werkelijke dader gevonden: de vrijloopkoppeling van de dynamo!
op het moment dat de dynamo zwaar wordt belast, door àlle verlichting en verwarming aan en ook de fan slaat aan voor de airco, is het geratel weg..
ook vanaf 1000 omw/min hoor ik niks meer en zoemt het geheel prachtig :love:
maar bij het afzetten van de motor hoor ik nog 2 à 3 tikjes..
ik ben dus op zoek naar een jongere dynamo met minder ervaring dan deze en eventueel een handje bij om die er op te schroeven (liefst juist met meer specifieke ervaring)
heeft er iemand tips/ervaringen?

Hoe klonk dat precies? Bij de mijne is het ongeveer gelijkaardig maar het klinkt alsof ik een ploffend lekje heb in de uitlaat vlak bij rechtervoorwiel... het ene moment heb ik het, het andere niet meer?
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.12.2020 - 08:42  ·  #24
bij mij was het geen plofje, eerder een metalige ratel, eigenlijk "als een diesel" je kunt het ook zien als je multieriem op en neer klappert. die hoort voor het oog "stil te staan" als je motor netjes stationair draait en niet te golven.

Selected quotes for multi-quoting:   0