VRrrraagje

 
 
 
 
 
JGols8
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noordwijk, Groningen
Leeftijd: 33
Berichten: 162
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: VRrrraagje

 · 
Posted: 21.09.2022 - 07:46  ·  #16
Quote door Noob

Quote door Bolbo

Qua brandstofverbruik misschien wel, maar om een XC70 T6 een concurrent te noemen voor een R lijkt me wel een klein beetje vloeken in de kerk. Beide zijn respectable wagens, wellicht de top of the range van hun respectievelijke series, maar concurrenten zou ik niet direct zeggen. Het mogen dan wel beide AWDs zijn met de dikste motor, maar daar houdt het vergelijk ook wel een beetje op denk ik.


Overtuigd agnosticus Bart, dienaangaande geen enkel probleem met vloeken haha.
Waarom kan ik deze twee modellen niet met elkaar vergelijken volgens jou?


Als je bij een stoplicht een sprintje trekt in rechte lijn zijn ze denk ik redelijk vergelijkbaar. Alleen qua motorgeluid zit er duidelijk verschil (volgens de autoweek site is de R wel wat sneller).
De R heeft natuurlijk een compleet ander onderstel dan een gewone V70. Een XC70 staat daarbij ook nog eens hoger op z'n poten, dus qua rijgedrag is het iets compleet anders.

Verder was de R in zijn tijd echt wel iets speciaals. De XC70 T6 is ook van een nieuwere generatie, dat merk je ook als je in de auto zit.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: VRrrraagje

 · 
Posted: 21.09.2022 - 08:39  ·  #17
De XC70 die ik op het oog heb heeft een Four-C onderstel. (Ik dacht dat dat hetzelfde is als dat van de R? Don’t shoot me if I’d be wrong!)
Daarbij lees ik voortdurend dat het P3 platform toch wel een flinke verbetering is ten opzichte van het P2 platform.
De specs even naast elkaar van de automaat uitvoeringen.(R dus de facelift uitvoering)
Koppel T6 440Nm/2100 Rpm
Koppel R 400Nm/1950 Rpm
Vermogen T6 224KW/5600 Rpm
Vermogen R 220KW/5500 Rpm
Acceleratie 0-100 T6 6.9 sec.
Acceleratie 0-100 R 6.7 sec.
Gecombineerd verbruik T6 10.6/100
Gecombineerd verbruik R 10.7/100

Al met al dus in mijn ogen zeer goed te vergelijken auto’s waarbij de modernere en ruimere T6 met alle toeters en bellen waaronder het Four-C onderstel en standaard 18” velgen waarschijnlijk veel goed maakt om het hogere gewicht en zwaartepunt te compenseren.
Die R IS uiteraard wel een speelsere auto met meer uitstraling.
Gezien het hobby is neig ik nog altijd meer naar een mooie R.
We gaan het zien! De V70 gaat er in ieder geval uit binnenkort.
Gero
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 502
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: VRrrraagje

 · 
Posted: 21.09.2022 - 13:00  ·  #18
Quote door Noob

De XC70 die ik op het oog heb heeft een Four-C onderstel. (Ik dacht dat dat hetzelfde is als dat van de R? Don’t shoot me if I’d be wrong!)
Daarbij lees ik voortdurend dat het P3 platform toch wel een flinke verbetering is ten opzichte van het P2 platform.
De specs even naast elkaar van de automaat uitvoeringen.(R dus de facelift uitvoering)
Koppel T6 440Nm/2100 Rpm
Koppel R 400Nm/1950 Rpm
Vermogen T6 224KW/5600 Rpm
Vermogen R 220KW/5500 Rpm
Acceleratie 0-100 T6 6.9 sec.
Acceleratie 0-100 R 6.7 sec.
Gecombineerd verbruik T6 10.6/100
Gecombineerd verbruik R 10.7/100

Al met al dus in mijn ogen zeer goed te vergelijken auto’s waarbij de modernere en ruimere T6 met alle toeters en bellen waaronder het Four-C onderstel en standaard 18” velgen waarschijnlijk veel goed maakt om het hogere gewicht en zwaartepunt te compenseren.
Die R IS uiteraard wel een speelsere auto met meer uitstraling.
Gezien het hobby is neig ik nog altijd meer naar een mooie R.
We gaan het zien! De V70 gaat er in ieder geval uit binnenkort.



De Achilies hiel van een R is toch het blok icm met een hoge kilometerstand, ik weet niet hoe het zit met een T6, toch een dingetje om over na te denken.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2071
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: VRrrraagje

 · 
Posted: 21.09.2022 - 19:37  ·  #19
Quote door Noob

Quote door Bolbo

Qua brandstofverbruik misschien wel, maar om een XC70 T6 een concurrent te noemen voor een R lijkt me wel een klein beetje vloeken in de kerk. Beide zijn respectable wagens, wellicht de top of the range van hun respectievelijke series, maar concurrenten zou ik niet direct zeggen. Het mogen dan wel beide AWDs zijn met de dikste motor, maar daar houdt het vergelijk ook wel een beetje op denk ik.


Overtuigd agnosticus Bart, dienaangaande geen enkel probleem met vloeken haha.
Waarom kan ik deze twee modellen niet met elkaar vergelijken volgens jou?


De één is een sportieve R, de andere een comfortabel hogere XC70 voor oudjes :D
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: VRrrraagje

 · 
Posted: 22.09.2022 - 08:07  ·  #20
Ik zal een V70 nooit als een sportieve auto zien Adriaan.
Er rijdt er een rond hier in het dorp met een zwaar getunede (iets van 580pk) R.
Hij zegt zelf dat het gewoon fun is om flink te kunnen vertrekken. (hoewel hij zoals te verwachten het compleet moest afleggen tegen mijn EV toen we een sprintje trokken, maar dat terzijde.)
Qua sturen en wegligging vertelt hij precies hetzelfde als wat ik altijd zeg.
Te lang en te slap chassis, te frontheavy, te hoog zwaartepunt om er echt mee te kunnen boenderen (En dat terwijl het ding aan alle kanten versterkt is)
De moderne hot hatchbacks van tegenwoordig vegen er de vloer mee aan.
Wat blijft is dan de beleving, het gekrijs wat die kist produceert (dat klinkt niet 5 cyl maar als een echt pissige beer) en het kleine rookpluimpje als hij het gas er op gooit.

We dwalen af.
Ik ben vergeten wéér aan te geven dat ik de Volvo voornamelijk gebruik om er mee op vakantie te gaan met de sleurhut.
Ik wil dus een ruime auto die hoewel de 188pk 2.4 daar niet echt problemen mee heeft goed overweg kan met een flinke lading en trekgewicht.
Mijn vergelijking gaat dus feitelijk over de motorische prestaties ten aanzien van deze specifieke toepassing, niet zozeer over de toepassing om er al dan niet sportief mee te kunnen rijden. (hoewel ik ook daar niet bang ben voor een enorm verschil.)

Je laatste opmerking heeft me doen besluiten om voor de T6 te gaan.
Ruimer, comfortabeler, moderner, jonger.

Eenieder mijn dank voor de input.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2071
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: VRrrraagje

 · 
Posted: 22.09.2022 - 23:54  ·  #21
Quote door Noob

Ik zal een V70 nooit als een sportieve auto zien Adriaan.
Er rijdt er een rond hier in het dorp met een zwaar getunede (iets van 580pk) R.
Hij zegt zelf dat het gewoon fun is om flink te kunnen vertrekken. (hoewel hij zoals te verwachten het compleet moest afleggen tegen mijn EV toen we een sprintje trokken, maar dat terzijde.)
Qua sturen en wegligging vertelt hij precies hetzelfde als wat ik altijd zeg.
Te lang en te slap chassis, te frontheavy, te hoog zwaartepunt om er echt mee te kunnen boenderen (En dat terwijl het ding aan alle kanten versterkt is)
De moderne hot hatchbacks van tegenwoordig vegen er de vloer mee aan.
Wat blijft is dan de beleving, het gekrijs wat die kist produceert (dat klinkt niet 5 cyl maar als een echt pissige beer) en het kleine rookpluimpje als hij het gas er op gooit.

We dwalen af.
Ik ben vergeten wéér aan te geven dat ik de Volvo voornamelijk gebruik om er mee op vakantie te gaan met de sleurhut.
Ik wil dus een ruime auto die hoewel de 188pk 2.4 daar niet echt problemen mee heeft goed overweg kan met een flinke lading en trekgewicht.
Mijn vergelijking gaat dus feitelijk over de motorische prestaties ten aanzien van deze specifieke toepassing, niet zozeer over de toepassing om er al dan niet sportief mee te kunnen rijden. (hoewel ik ook daar niet bang ben voor een enorm verschil.)

Je laatste opmerking heeft me doen besluiten om voor de T6 te gaan.
Ruimer, comfortabeler, moderner, jonger.

Eenieder mijn dank voor de input.


Niets dan eens met alles wat je daar aankaart, het is inderdaad een hoop werk om een Volvo fijn te laten sturen, zeker zo'n zwaar N R awd platform. Al dan niet voorzien van de nodige PK's.
Wat dat betreft is de XC70 T6 altijd de betere keuze, als reiswagen lijk die mij heerlijk, nochtans zelf nooit ver mee wezen reizen maar het is dé wagen van de 70's series die je wilt hebben in die zin. Daar ga je hopelijk nog erg lang van genieten!
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: VRrrraagje

 · 
Posted: 23.09.2022 - 05:13  ·  #22
Verwacht van de V70 niet dat je er een messcherp sturend race monster van kunt maken.
Daar is de V70 niet voor bedoeld.
Voor mij is de V70 een goed sturende auto die bestemd en geschikt is voor veel veilige kilometers.
Geef aandacht aan goed onderhoud dat verder gaat dan nipt de volgende APK halen. Dat maakt de V70 een betrouwbare prettige auto voor veel comfortabele kilometers.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: VRrrraagje

 · 
Posted: 23.09.2022 - 08:36  ·  #23
Quote door V70R^2

Niets dan eens met alles wat je daar aankaart, het is inderdaad een hoop werk om een Volvo fijn te laten sturen, zeker zo'n zwaar N R awd platform. Al dan niet voorzien van de nodige PK's.
Wat dat betreft is de XC70 T6 altijd de betere keuze, als reiswagen lijk die mij heerlijk, nochtans zelf nooit ver mee wezen reizen maar het is dé wagen van de 70's series die je wilt hebben in die zin. Daar ga je hopelijk nog erg lang van genieten!


Thanks Adriaan.

Quote door Wakkerewilly

Geef aandacht aan goed onderhoud dat verder gaat dan nipt de volgende APK halen. Dat maakt de V70 een betrouwbare prettige auto voor veel comfortabele kilometers.


Ik denk dat het onderhoud dat ik aan mijn auto’s doe niet vaak zelfs maar benaderd wordt.

volvo-v70-my2002--p391808.html#real391808
 
Selected quotes for multi-quoting:   0