Eergisteren zijn beide poelies (inlaat en uitlaat) van de VVT vervangen bij km stand 286 dkm; reden was dat de nieuwe distributieriem niet meer netjes op de tandwielen wou lopen.
Ik moet zeggen dat mijn achting voor Poika van autobedrijf Polter nog wat is gestegen! (Blade hier op het forum, naar die aparte Toyota van hem) Hij heeft als enige monteur van begin af aan gezegd dat deze VVT ook wel de oorzaak konden zijn van een ander issue; het ratelende geluid bij starten.
Blijkbaar hebben deze 2 poelies niet het eeuwige leven. Ik begreep dat deze vaker sneuvelen, vaak dan met olielekkage, dit was bij mijn auto niet het geval.
Stukje historie.
Zoals veel volvo's op dit forum is ook de mijne niet helemaal perfect, maar dat verwacht ik ook niet echt.. De auto brengt me elke dag keurig naar mijn werk (starten en lopen), de uitvoering is erg luxe, de motor is bijzonder krachtig, ik heb nog nooit een motorstoring lampje oid gezien afgelopen 2 jaar; dus wat kleine dingen neem ik voor lief.
Welke minpuntjes bv:
1.
Na de power tuning bij Obbe reed de auto wel erg "stroef" hij was beetje lastig te doseren zeg maar. Het leek wel alles of niets.
Of je trapt het gas goed in en de auto gaat echt als een RAKET of je trekt wat aan de langzame kant op als je normaal gas gaf..
Eenmaal in de hogere versnellingen reed ie heerlijk, maar 1 en 2 waren niet altijd een feestje.
Ik dacht dat Obbe de tuning te scherp had gezet, maar hij had gelijk dat het aan de motor lag! (kudo's voor Obbe)
2.
Laatste driekwart jaar was er een geheimzinnige ratel bij het starten (kwam wel bij de distributie ergens vandaan), die verdween als de motor warm was en kwam ook niet elke dag voor.
Dus rijden naar een garage was kansloos, want daar aangekomen, hoorde je niks! Ook heeft de auto een keer een weekend overnacht daar, uiteraard kwam het toen niet voor.
Het is mijn daily drive en ik ben alleenstaand (geen 2e auto dus) ik zag dus weinig opties voor verder onderzoek.
Wel heb ik preventief de multiriem laten vervangen en later de distributieriem, toen kwam e.e.a. aan het licht door chef Poika.
Na het vervangen van de distributieriem bleek dat deze niet netjes in het midden wou lopen van beide tandwielen.
Poika wist vrij snel de oorzaak en op zijn aanraden 2 week later de 2 boosdoeners laten vervangen. Uiteraard door hem.
De oude poelies hadden idd erg veel speling. Na de vervanging bleef de distributieriem inderdaad keurig in het midden lopen (sorry, vergeten foto te maken, maar wil ik volgende week bij redelijk weer wel even doen hoor..)
Dus veel hulde aan Poika van Autobedrijf Polter, hij is inderdaad een Volvo specialist volgens mijn mening!
Een prachtige bonus voor mij is dat de motor nu schitterend loopt en dat de ratel helemaal weg is! Optrekken in 1 en 2 is heerlijk soepel geworden. Het "stroeve" optrekken is ook helemaal weg!!!
Als er mensen zijn met dezelfde klachten dan kan je dus dit overwegen of bv Poika wat onderzoek laten doen..
Wel moet ik zeggen dat Poika/ Blade de timing van de distributie nu perfect heeft gezet, ik begreep van hem dat die een stukje afweek. (slijtage in de loop der jaren?)
Blijkbaar heeft speling veel invloed op de ontbranding (het variable kleptiming gedeelte) maar daar heb ik weinig kaas van gegeten.
edit: filmpje van de speling en meer foto's: https://drive.google.com/drive…sp=sharing
Volgend weekend wellicht een foto van de riem die nu goed op de tandwielen zit.. als het weer meewerkt..
Ik moet zeggen dat mijn achting voor Poika van autobedrijf Polter nog wat is gestegen! (Blade hier op het forum, naar die aparte Toyota van hem) Hij heeft als enige monteur van begin af aan gezegd dat deze VVT ook wel de oorzaak konden zijn van een ander issue; het ratelende geluid bij starten.
Blijkbaar hebben deze 2 poelies niet het eeuwige leven. Ik begreep dat deze vaker sneuvelen, vaak dan met olielekkage, dit was bij mijn auto niet het geval.
Stukje historie.
Zoals veel volvo's op dit forum is ook de mijne niet helemaal perfect, maar dat verwacht ik ook niet echt.. De auto brengt me elke dag keurig naar mijn werk (starten en lopen), de uitvoering is erg luxe, de motor is bijzonder krachtig, ik heb nog nooit een motorstoring lampje oid gezien afgelopen 2 jaar; dus wat kleine dingen neem ik voor lief.
Welke minpuntjes bv:
1.
Na de power tuning bij Obbe reed de auto wel erg "stroef" hij was beetje lastig te doseren zeg maar. Het leek wel alles of niets.
Of je trapt het gas goed in en de auto gaat echt als een RAKET of je trekt wat aan de langzame kant op als je normaal gas gaf..
Eenmaal in de hogere versnellingen reed ie heerlijk, maar 1 en 2 waren niet altijd een feestje.
Ik dacht dat Obbe de tuning te scherp had gezet, maar hij had gelijk dat het aan de motor lag! (kudo's voor Obbe)
2.
Laatste driekwart jaar was er een geheimzinnige ratel bij het starten (kwam wel bij de distributie ergens vandaan), die verdween als de motor warm was en kwam ook niet elke dag voor.
Dus rijden naar een garage was kansloos, want daar aangekomen, hoorde je niks! Ook heeft de auto een keer een weekend overnacht daar, uiteraard kwam het toen niet voor.
Het is mijn daily drive en ik ben alleenstaand (geen 2e auto dus) ik zag dus weinig opties voor verder onderzoek.
Wel heb ik preventief de multiriem laten vervangen en later de distributieriem, toen kwam e.e.a. aan het licht door chef Poika.
Na het vervangen van de distributieriem bleek dat deze niet netjes in het midden wou lopen van beide tandwielen.
Poika wist vrij snel de oorzaak en op zijn aanraden 2 week later de 2 boosdoeners laten vervangen. Uiteraard door hem.
De oude poelies hadden idd erg veel speling. Na de vervanging bleef de distributieriem inderdaad keurig in het midden lopen (sorry, vergeten foto te maken, maar wil ik volgende week bij redelijk weer wel even doen hoor..)
Dus veel hulde aan Poika van Autobedrijf Polter, hij is inderdaad een Volvo specialist volgens mijn mening!
Een prachtige bonus voor mij is dat de motor nu schitterend loopt en dat de ratel helemaal weg is! Optrekken in 1 en 2 is heerlijk soepel geworden. Het "stroeve" optrekken is ook helemaal weg!!!
Als er mensen zijn met dezelfde klachten dan kan je dus dit overwegen of bv Poika wat onderzoek laten doen..
Wel moet ik zeggen dat Poika/ Blade de timing van de distributie nu perfect heeft gezet, ik begreep van hem dat die een stukje afweek. (slijtage in de loop der jaren?)
Blijkbaar heeft speling veel invloed op de ontbranding (het variable kleptiming gedeelte) maar daar heb ik weinig kaas van gegeten.
edit: filmpje van de speling en meer foto's: https://drive.google.com/drive…sp=sharing
Volgend weekend wellicht een foto van de riem die nu goed op de tandwielen zit.. als het weer meewerkt..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).