Waar zit mijn accu

Wat een vraag....

Barto
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Leeftijd: 51
Subject:

Waar zit mijn accu

· 
Posted: 04.09.2017 - 21:22  ·  #1
Guys....

Echt een vraag die ik eigenlijk niet durf te stellen. Mijn accu is dood. Helemaal. Maximaal. Paar dagen mijn lichtschakelaar niet helemaal naar links gedraaid. o.O

Nu zoek ik naar een accu. Waar zit ie? Ik heb een V70N uit maart 2007.

Instructieboekje en internet zeggen : voorin of achterin, afhankelijk van het type en model. Ik hoop voorin want mijn kofferbak gaat niet meer open. Maar voorin zie ik geen accu. Maar goed ik heb ook nog niet alle klepjes opengetrokken.

Tips? Het hoeft niet nu. Maar het is makkelijker om de buurman ff te vragen opstarten dan een (soort van) Anwb te vragen...

Thx!
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

Re: Waar zit mijn accu

· 
Posted: 04.09.2017 - 21:30  ·  #2
Helaas voor jou links achterin
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 04.09.2017 - 21:32  ·  #3
Heb je een V70 N tot 2007 of een NN na 2007?
Indien tot 2007.
Links achterin.

Na 2007 weet ik zo ff niet.
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 04.09.2017 - 21:38  ·  #4
Zo te zien heeft hij een N.
Maar je kunt overstarten via aansluitpunten onder de motorkap. + kabel op de plus zetten bij de zekeringenkast en voor de min kabel een massa punt pakken (bij het spatbord bijvoorbeeld). Als je een andere accu (auto) verbind kun Je volgens mij wel je kofferbak openen
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 04.09.2017 - 21:40  ·  #5
staat in je instructie boekje heb je die niet links achterin zit ie . je kunt stroom op het systeem zetten door: motorkap open, links tegen het schutboord zit een grote zekeringen box. hier zit aan de achterkant een klep die omhoog kan, daar zit een pluspool aansluiting. Eerst even je sleutel in positie 2 dan + kabel aansluiten op pool en daarna min op een mooi stuk ijzer ergens in de motorruimte. je hebt dan even stroom om je achterklep open te doen. na afloop contact weer uit. even 5 min wachten en dan starkabels weer loshalen.

pja links is de bestuurderskant dus.. en instructieboekje is hier te vinden: http://support.volvocars.com/n…7&sw=06w48
Barto
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 05.09.2017 - 07:28  ·  #6
Quote door GRUNNS60

staat in je instructie boekje heb je die niet links achterin zit ie . je kunt stroom op het systeem zetten door: motorkap open, links tegen het schutboord zit een grote zekeringen box. hier zit aan de achterkant een klep die omhoog kan, daar zit een pluspool aansluiting. Eerst even je sleutel in positie 2 dan + kabel aansluiten op pool en daarna min op een mooi stuk ijzer ergens in de motorruimte. je hebt dan even stroom om je achterklep open te doen. na afloop contact weer uit. even 5 min wachten en dan starkabels weer loshalen.

pja links is de bestuurderskant dus.. en instructieboekje is hier te vinden: http://support.volvocars.com/n…7&sw=06w48

Bedankt allemaal,
@Grunn60: dat ga ik woensdag uitproberen.

Mijn instructieboekje toont een plaatje dat zowel voor- als achterkant van de auto kon zijn. :D
De tekst was voor mij niet veel duidelijker.

Wel handig om via de zekeringenkast (die heb ik wel gezien :lol: ) alsnog de kofferbak te openen. Ik zal niet de eerste zijn die dit overkomt, maar ik zie het wel als een hick-up van Volvo om bij een lege accu niet makkelijk bij de accu te komen. Oh ja, ik sta strak met de achterkant tegen een soort kast geparkeerd. De V70 (N/ maart 2007) moet dus iets naar voren....
Ik hoop dat ik een sterke buurman heb die goed kan duwen..... :P
Barto
VolvoV70forum fan
Subject:

Opgelost, weer lekker rijden. Slotje erop.

· 
Posted: 09.09.2017 - 10:45  ·  #7
Beste allemaal,

Hartelijk dank voor alle reacties en info,

Afgelopen week was ik erg druk met niet-Volvo dingen. Ik kon dus niet reageren. Inmiddels rijdt de V70 weer als en trein.
Er moest toch even een soort van ANWB meneer bij komen want de buurmannen waren er niet.

Het is simpeler dan ik dacht. Vergeet de accu. De motorkap omhoog. Dan de acculader met de + op de + van de zekeringenbox. Die zit aan de kant van de bestuurder. De - gaat op een bout. Acculader aan en vervolgens gewoon de V70 starten. Eitje. In twee minuten snorde de V70 weer zoals het hoort. Even een rondje gereden (wat en idioot noodweer in Den Haag...) en we zijn weer het heertje.

Bedankt voor alle tips!

Greets Barto
Barto
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 15.09.2017 - 10:38  ·  #8
Ehhh..... vandaag zijn wij een weekje verder. Nu wil de V70 weer niet starten. Grote Vriend, wat doe je me toch aan?

Maar de sleutel werkt wel van afstand en het display werkt ook. De startmotor draait echter maar andehalve slag. Dus te weinig juice. De meneer van pechhulp is onderweg. Daarna rij ik toch maar in een directe lijn door naar de garage voor een nieuwe auto....eh ....accu. Na 10 jaar arbeid ook wel logisch.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 15.09.2017 - 10:43  ·  #9
Quote door Barto

Ehhh..... vandaag zijn wij een weekje verder. Nu wil de V70 weer niet starten. Grote Vriend, wat doe je me toch aan?

Maar de sleutel werkt wel van afstand en het display werkt ook. De startmotor draait echter maar andehalve slag. Dus te weinig juice. De meneer van pechhulp is onderweg. Daarna rij ik toch maar in een directe lijn door naar de garage voor een nieuwe auto....eh ....accu. Na 10 jaar arbeid ook wel logisch.

10 jaar?! Damn, goede accu heb je in elk geval.
Mijn accu's gaan nooit langer mee dan 5 jaar.
Ik moet wel toegeven dat ik ze al vervang bij het minste dat het starter al wat moeilijker gaat.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 15.09.2017 - 11:31  ·  #10
Quote door Jack van Iersel

Quote door Barto

10 jaar?! Damn, goede accu heb je in elk geval.
Mijn accu's gaan nooit langer mee dan 5 jaar.
Ik moet wel toegeven dat ik ze al vervang bij het minste dat het starter al wat moeilijker gaat.

Hmm ik heb nog steeds de originele accu. Vrij uitzonderlijk blijkbaar?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.09.2017 - 15:13  ·  #11
Ja, dat is wel uitzonderlijk, al hangt het ook af van het gebruik van de auto (veel starten, koud of warm geparkeerd etc) maar als een accu ver of volledig ontladen is geweest, zoals die van jou, is het zeer waarschijnlijk dat een van de cellen beschadigd is en dus de accu niet meer goed werkt, zoals je gemerkt hebt.
Een accu is ook een slijtageonderdeel, dus mag ook wel eens na 10 jaar.

Kijk wel even bij de garage wat ze vragen voor een accu, want zelf plaatsen stelt echt niks voor, al moet je dan wel weer je oude accu naar het milieupark brengen en die dingen wegen nogal.
Hoeft zeker niet heel veel meer te kosten dan in de winkel want zij zullen wel korting krijgen bij de groothandel (al moeten zij er ook wat op verdienen natuurlijk).

Kijk even op de accu wat er nu in zit (hoeveel 'Ah' (=capaciteit) en 'A' (=maximale startstroom)) en kijk op internet wat die zoal kosten, dan weet je waar je op kan rekenen. Een benzine zal wel iets van 74Ah en 680A hebben, een diesel meer, bijv. 95Ah en 800A. Aangeraden is om te nemen wat in het boekje vd auto staat, of wat er nu in zit. Minder niet, eventueel een beetje meer kan, maar ook niet heel veel meer doen. Want, als je een accu neemt met een veel te hoge capaciteit, wordt hij heel moeilijk volledig volgeladen en dat is niet goed voor de accu. Kost ook meer geld en is capaciteit die je niet nodig hebt, tenzij je standverwarming hebt of een enorm audio systeem wat je gebruikt met de motor uit.
Afmeten zijn vrij standaard en een V70 heeft ruimte genoeg.
Ook de plaatsing van + en - pool is redelijk standaard, maar let even op aan welke kant de + zit bij de huidige, zodat je de juiste koopt als je het zelf doet.

Tja, ook bij zoiets simpels als een accu zijn er aardig wat details om in de gaten te houden...
René
40forum team
Geslacht:
Leeftijd: 66
Homepage: volvo40forum.nl/
Subject:

· 
Posted: 15.09.2017 - 20:08  ·  #12
Inderdaad is 10 jaar voor een accu heel erg netjes, en ja uitzonderlijk.
Accu's gaan zelfs binnen de garantie (toch vaak 2 jaar) al stuk.
Ooit heb ik eens met een Panasonic accu (in mijn Hondaatje) 14 jaar gedaan.
Waar maak je het nog mee :D
Bert69
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 15.09.2017 - 21:01  ·  #13
Hier 15 jaar gedaan met de originele accu, garage wist niet wat ze zagen toen de eruit moest.
René
40forum team
Geslacht:
Leeftijd: 66
Homepage: volvo40forum.nl/
Subject:

· 
Posted: 16.09.2017 - 18:30  ·  #14
Quote door Bert69

Hier 15 jaar gedaan met de originele accu, garage wist niet wat ze zagen toen de eruit moest.

Uitzonderingen bevestigen de regel ... gaaf toch? :P
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 16.09.2017 - 22:09  ·  #15
Ik doe nooit langer dan 6 jaar met een accu. Sterk zeg! Super!

Selected quotes for multi-quoting:   0