Sander, hieronder enkele punten:
- CO te hoog duidt op een te rijk mengsel. Er wordt dus te veel brandstof ingespoten bij een gegeven hoeveelheid gemeten luchtmassa
- het brandstof systeem is een meet/regel lus (ook wel feedback-loop genoemd) er is niks handmatig aan af te stellen (behalve chiptunen)
- de auto heeft 2 lambda sensoren, 1 voor de Kat, en 1 achter de Kat.
de 2 metingen van de 2 lambda sensoren worden door de ECU met elkaar vergeleken en zijn ook een indicatie voor de werking van de Kat.
Als er verder geen storingen in OBD staan die naar de moter zelf wijzen dan is het mogelijk dat het probleem in het uitlaattraject zit.
Stel, het flexibele uitlaatdeel tussen downpijp en turbo is lek (en dat komt voor) dan wordt er steeds een beetje zuurstof mee de uitlaat in getrokken (nl. iedere keer als er een uitlaatgas drukgolf voorbij komt) , deze zuurstof verstoort de meting van Lambdasensor 1, op basis van die
foute meting gaat de ECU meer brandstof inspuiten. De ECU wil immers een bepaalde lambda target halen.(namelijk: lambda =1 bij stationair draaien, dat is 14,7 delen lucht voor ieder deel luchtmassa)
Maar de kat kan daardoor wellicht niet alle uitlaatgas 100% schoon krijgen met als gevolg dat de meting van lambda 2 ook verkeerd is.
het probleem is echter dat
downstream van de lambda 2 meting er geen correctie meer mogelijk is. De niet compleet schone uitlaatgas gaat dan de uitlaat uit. Bij de APK meting wordt dat dan een APK afkeur.
Waar ik mee zou beginnen:
-
of turbo nog goed vast zit aan spruitstuk, er mag geen lekkage zijn
-
of downpijp nog goed vastzit aan de turbo , er mag geen lekkage zijn
-
of het flexibele stuk in de downpijp nog gasdicht is, er mag geen lekkage zijn
- er mag
geen enkele lekkage in de uitlaat zitten van cilinderkop en tot achter de 2de lambda sensor, als dat alles opgelost is nog eens emissies meten.
- helaas kan ook blijken dat de katalysator gewoon 'op en versleten' is waardoor deze geen werking meer heeft en te veel CO door laat.