CO waarde volvo V70 T5

 
 
 
 
 
SandeR-design
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

CO waarde volvo V70 T5

 · 
Posted: 07.10.2013 - 18:21  ·  #1
Goeden avond

wat is de CO of wat moet de CO waarde zijn van een 2001 V70n T5.

mijne hangt rond de 0.55 a 0.60 %

Mijn laaste lambda waarde geeft steeds emissie storing aan waarschijnlijk CO te hoog ??

Als de CO dus te hoog is....waar naar te kijken of hoe is deze mischien af te stellen ?

gReets sandeR
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: CO waarde volvo V70 T5

 · 
Posted: 09.10.2013 - 11:11  ·  #2
Sander, hieronder enkele punten:
- CO te hoog duidt op een te rijk mengsel. Er wordt dus te veel brandstof ingespoten bij een gegeven hoeveelheid gemeten luchtmassa
- het brandstof systeem is een meet/regel lus (ook wel feedback-loop genoemd) er is niks handmatig aan af te stellen (behalve chiptunen)
- de auto heeft 2 lambda sensoren, 1 voor de Kat, en 1 achter de Kat.
de 2 metingen van de 2 lambda sensoren worden door de ECU met elkaar vergeleken en zijn ook een indicatie voor de werking van de Kat.
Als er verder geen storingen in OBD staan die naar de moter zelf wijzen dan is het mogelijk dat het probleem in het uitlaattraject zit.
Stel, het flexibele uitlaatdeel tussen downpijp en turbo is lek (en dat komt voor) dan wordt er steeds een beetje zuurstof mee de uitlaat in getrokken (nl. iedere keer als er een uitlaatgas drukgolf voorbij komt) , deze zuurstof verstoort de meting van Lambdasensor 1, op basis van die foute meting gaat de ECU meer brandstof inspuiten. De ECU wil immers een bepaalde lambda target halen.(namelijk: lambda =1 bij stationair draaien, dat is 14,7 delen lucht voor ieder deel luchtmassa)
Maar de kat kan daardoor wellicht niet alle uitlaatgas 100% schoon krijgen met als gevolg dat de meting van lambda 2 ook verkeerd is.
het probleem is echter dat downstream van de lambda 2 meting er geen correctie meer mogelijk is. De niet compleet schone uitlaatgas gaat dan de uitlaat uit. Bij de APK meting wordt dat dan een APK afkeur.

Waar ik mee zou beginnen:
- check of turbo nog goed vast zit aan spruitstuk, er mag geen lekkage zijn
- check of downpijp nog goed vastzit aan de turbo , er mag geen lekkage zijn
- check of het flexibele stuk in de downpijp nog gasdicht is, er mag geen lekkage zijn
- er mag geen enkele lekkage in de uitlaat zitten van cilinderkop en tot achter de 2de lambda sensor, als dat alles opgelost is nog eens emissies meten.
- helaas kan ook blijken dat de katalysator gewoon 'op en versleten' is waardoor deze geen werking meer heeft en te veel CO door laat.
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: CO waarde volvo V70 T5

 · 
Posted: 09.10.2013 - 15:34  ·  #3
Maar het kan ook gewoon een van je lambda sensoren zijn.
Als het een lambda sensor is dan heb jij geluk want deze dingen met vervangen kosten lang niet zoveel een kat vervangen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: CO waarde volvo V70 T5

 · 
Posted: 09.10.2013 - 16:07  ·  #4
Hier kan je weleens goed een punt hebben inderdaad Niko. Ze staan er bekend om dat ze een keer kapot gaan. Meer dan eens merk je dit ook aann een gigantische toename in verbruik. ;)
SandeR-design
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: CO waarde volvo V70 T5

 · 
Posted: 09.10.2013 - 21:32  ·  #5
Hallo zit net een jaar een RVS 3 inch uitlaat onder met zown race cat.

lijtk me sterk dat die nu al lekt of de cat kapot zou zijn

zal is de boutjes van de flens aan de turbo controleren.


als ik de accu er even afhaaal en met een zware kar (autoambulacne+ auto er op) en heel nederland door rij is er niks aan de hand.

rij ik de volgende dag naar me werk zonder kar is het na 5 min al raak :(

gReets sandeR
Frits Vleugelmoer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Terneuzen
Leeftijd: 61
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: CO waarde volvo V70 T5

 · 
Posted: 09.10.2013 - 22:34  ·  #6
Mooie uitleg Jan.Aangezien dit vaker voorkomt is dit een mooie leidraad om e.e.a. uit te sluiten/te testen.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: CO waarde volvo V70 T5

 · 
Posted: 10.10.2013 - 12:21  ·  #7
Quote door SandeR-design

Hallo zit net een jaar een RVS 3 inch uitlaat onder met zown race cat.

lijtk me sterk dat die nu al lekt of de cat kapot zou zijn

zal is de boutjes van de flens aan de turbo controleren.


als ik de accu er even afhaaal en met een zware kar (autoambulacne+ auto er op) en heel nederland door rij is er niks aan de hand.

rij ik de volgende dag naar me werk zonder kar is het na 5 min al raak :(

gReets sandeR


kijk, dat had je er even niet bij verteld...
een race kat is kleiner en anders van opbouw.
wat je feitelijk aangeeft is dat onder omstandigheden dat je de auto zwaar en langdurig belast dat de kat dan wel goed genoeg werkt.
Rij je rustig met lage belasting, dan wordt de kat blijkbaar niet heet genoeg , doet z'n werk niet goed genoeg en de lambda2 meet dat keurig en *pling*, daar is het check engine lampje...

als je geen lek kan vinden is er misschien nog wel een optie voor je:
de gehele downpijp vanaf turbo t/m de kat wrappen met heatwrap tape! Je ziet het wel vaker op race/rally auto's.
Daarmee houdt je de hitte in de de uitlaat en komt de kat eerder op werktemperatuur en blijft die werktemperatuur ook beter vast houden.
SandeR-design
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: CO waarde volvo V70 T5

 · 
Posted: 10.10.2013 - 18:44  ·  #8
ja ik heb blijkbaar te weinig info mee verteld. sorry :)

De auto heeft het volgende kwa 'tunning'' om het zo maar even te noemen...

K&N inleg filter. 2 jaar oud
Denso idrudium (ofzo) bougies 2 jaar oud
3 inch downpipe met 200 cells race kat(heat wrap ingepakt) 1 jaar oud
2.5 inch catback systyeem 1 jaar oud
en tank altijd euro 98

De wagen is niet gechipt.
Heeft er nu 227.xxx km op staan
De Volvo wordt elk jaar met de kerstvakantie de olie(5W40 kroon) ververst en nieuwe olie filter.

Vandaag lambda besteld en afspraak gemaakt voor uitlezen dus morgen ga ik naar de volvo dealer
uitlezen (waardes wat diverse sensoren geven) en de achterse lambda ophalen en thuis vervangen.

volvo gaf zelf ook de schuld van de achterse lambda sensor.

vandaag ook een potje injectie reiniger bij de benzine gegooit en een busje luchtmassa meter cleaner gekocht zou je de LMM mee schoon kunnen maken om betere waardes te krijgen door vervuiling die er op komt.
Dat ga ik zaterdag schoon maken samen met mijn K&N filter.
en even 5 nieuwe bougies proberen om even te testen je weet maar nooit :)

gReets sandeR
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: CO waarde volvo V70 T5

 · 
Posted: 11.10.2013 - 15:05  ·  #9
mooie uitlaat en dus ook al in de heatwrap.
als die achterste lambda sensor echt kapot is moet dat in VIDA te zien zijn als een error melding.

ik ben benieuwd naar het resultaat.

als de ECM niet gechipt is is het eigenlijk niet nodig om euro98 te tanken, maar het kan ook geen kwaad.

bougies: iridium zal je bedoelen. Da's mooi spul. Ook best duur. 2j is niet zo relevant, het aantal km's wel. Je kan er zonder meer 50kkm mee doen. Die bougies zijn ooit ontwikkeld voor heavy duty toepassingen zoals vliegtuigmotoren en generatoren.

Die K&N filters vind ik persoonlijk zeer slecht. Die dingen hebben minder filterend vermogen dan een standaard papieren element en moeten ingesprayed worden met olie. Daardoor is de kans groot dat je LMM vervuild raakt (olie komt met de lucht mee en slaat neer op het meetelement van de LMM, bij Impreza's (GTT's) is hierdoor nogal eens een blokje opgeblazen (foute luchtmassa meting = foute mengsel in de moter)
Ik zou de LMM schoonmaken en gewoon weer een papieren filter gaan gebruiken.
(op turbobricks.com zijn er mensen die met metingen hebben aangetoond dat een papieren filter verwaarloosbaar meer drukval (= delta P, gemeten met druksensoren voor en na het luchtfilter) heeft t.o.v een K&N. Op een Subaru Impreza forum heb ik ooit gelezen dat iemand zijn gebruikte motorolie had laten analyseren en dat er meer silicium(zand!) in de olie was gemeten nadat er een K&N filter was gemonteerd.

Maar goed, dat is slechts mijn persoonlijke mening.
SandeR-design
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: CO waarde volvo V70 T5

 · 
Posted: 11.10.2013 - 21:59  ·  #10
Goeden avond

Vandaag de Lambda sensor bij volvo op gehaald met een ''lambde extender'' is gewoon een verleng snoertje van een cm of 20.
Deze had ik nodig om dat de race kat verder naar achtere zit dan een originele kat.
Bij me oude Lambda haden ze deze verlengt door middel van een stuk tussen te solderen waardoor je dus 2 soldeerverbindingen krijgt. dus ook 2 weerstandplaatsjes extra als je wilt miereneuken :)

Beetje zonde om een nieuwe Lambda gelijk te verknippen dus gelukkig kon de volvo dealer mij zown verlengertje verkopen :)

Thuis gelijk aan de gang gegaan.

De oude lambda was er zo af.
Die uit de heatwrap gehaald en de nieuwe weer in gepakt

Links de oude rechts de nieuwe met verleng snoertje.



En de nieuwe in pakken.



Rechts de nieuwe links de oude, je kan goed zien waar de oude is verlengt......



Gemonteerd en rondje rijden 8-)
Geen gestotter meer of inhouden.
Heel verschil met hoe het was, morgen even aan een CO meter hangen en hopen dat de uitstoot nu ook weer goed is
Lmm ook nog even geschoon gespoten met LMM cleaner maar dit had geen meer waarde :)

Ben er blij mee zo soepel heeft de wagen niet gereden zins de RVS uitlaat er onderhangt met die verlengde lambda sensor. denk dat dat gewoon niet goed is om zo te verlengen :)

Ik ben weer blij
op naar het volgende klusje....lekkende nokkenaskeeringen.....

gReets sandeR
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: CO waarde volvo V70 T5

 · 
Posted: 11.10.2013 - 22:12  ·  #11
Gaaf man!! :D Hou je ons op de hoogte hoe het blijft gaan Sander? Dank je wel! ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: CO waarde volvo V70 T5

 · 
Posted: 11.10.2013 - 22:21  ·  #12
Mooi man, kun je weer verder.
Ben nieuwsgierig hoe je volgende klus afloopt.
Misschien een How to ?
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: CO waarde volvo V70 T5

 · 
Posted: 11.10.2013 - 23:29  ·  #13
Das goed!!
Als ik zo naar die lambda kijk dan zeg ik gelijk weg met dat ding. Kijk's naar die aanslag/kleur het is niet goed!!
SandeR-design
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

WEER!!!! emissie service vereist.....

 · 
Posted: 21.10.2013 - 17:39  ·  #14
Sjaaa :bandit:

Na 300 km geen melding toch weer problemen
:'(

En waar nu naar te kijken.............

Wie heeft er nog tip om te vervangen wat te maken zou kunnen hebben met emissie storing ^_^

gReets sandeR
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: CO waarde volvo V70 T5

 · 
Posted: 21.10.2013 - 19:32  ·  #15
Injectoren smerig ?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0