Bij Subaru komt het niet zo nauw, niet met de Legacy's (Outback) & Foresters die wij hebben gehad. Maarja, dat is ook permanente 4WD waardoor de banden ook gelijkmatiger slijten (dus minder risico op grotere verschillen)
Ik heb zelf twee VW Touaregs gehad, een V10 en een W12.
Op de V10 ooit eens een stel achterbanden in een afwijkende maat gehad, iets andere breedte/hoogte verhouding - weet nog dat de breedte 275 was, hoogte weet ik niet meer.
Toen ik na montage met de wagen wegreed zat er een enorm geratel (echt mechanisch) in de komplete aandrijving. Dusdanig dat ik het eigenlijk niet eens in de banden zocht. Je klapperde de wagen uit! Eerst (uiteraard) terug naar de bandenboer, maar die kon niets vinden. Dus toen ermee naar de VW dealer gereden. Die hebben ermee proef gereden en kwamen met allerlei afschrikwekkende "mogelijke defecten" waarvan het ene nog duurder was als de ander...
Uiteindelijk bleek de remedie het monteren van de reguliere bandenmaat. Weg was het probleem - auto reed weer zijdezacht ... Sindsdien monteer ik bij AWD's alleen maar de voorgeschreven bandenmaat. Een jaar of twee daarna op de W12 andere zomervelgen gemonteerd, maar het daar - met de opgedane ervaring - gehouden op de standaard 20" wielen en banden met de originele bandenmaat.
Just my 2 cents.
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht: Locatie: Down, way down south limburg Berichten: 445 Geregistreerd: 07 / 2014
Is ook logisch. Het snelheidsverschil zal ergens moeten worden opgevangen. In de diff's gaat het niet, dan maar in de "tussenbak".
Ook Subaru kan daar niet tegen en ik verwacht andere 4x4 merken(LaRo, MB en alle Yappie's ook niet.
Heb wel eens een bak van een Leggy Turbo gesloopt door met de rechterwielen op zand te staan en de linker op asfalt en dan hard weg willen rijden. Gaat de bak van kaput!