Waarschuwing voor mede-gasrijders

met mijn ringtank achterin is de standaard krik te licht

626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Waarschuwing voor mede-gasrijders

· 
Posted: 10.03.2015 - 13:56  ·  #1
van het weekend wisselde ik voor-achter om te testen of een trilling in het stuur meeverhuisde (en ja, hij werd minder/verhuisde naar achter) maar omdat ik dus voor en achter tegelijk wilde lichten dacht ik: "ik probeer de standaard krik eens op dat middelste steunpunt"
Om met HG te spreken "nou, dan heb je een probleem": de wagen stond iets voorover op een helling, maar de krik ging richting achterover krom staan en ik heb hem het laatste stukje toch maar geholpen door achter met de garagekrik op te pakken..
hebben originele bi-fuels ook net als awd's twee kriksteunpunten per kant of?
maar, de moraal van het verhaal: ik kon na het reservewiel nog een paar kilo (nu ècht overbodig verklaarde) ballast uit mijn achterbak weglaten..
wat zijn jullie ervaringen hiermee? (of zou die van mij al krom gedraaid zijn? (onbelast zie ik er natuurlijk niks aan)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Waarschuwing voor mede-gasrijders

· 
Posted: 10.03.2015 - 14:32  ·  #2
Nog niet geprobeerd, maar zal 't eens onderzoeken. Vind het sowieso raar dat het voorste krikpunt ergens in 't midden zit. Geeft me niet echt een vertrouwd gevoel, zeg maar.
OttoV
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 10.03.2015 - 17:04  ·  #3
Ok, ik ben dus niet de enige die zich daarover verbaast. Doodeng man, zowel voor- als achterkant komt van de grond als je dat punt met de standaard krik pakt. Heb 1 keer een auto van de krik zien lazeren, de dorpel raakte 10 cm van m'n knieschijf de grond. :sick: >_<

Ik gebruik m'n garagekrik onder het subframe.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 10.03.2015 - 17:05  ·  #4
Ik ook. Voelt n stuk veiliger dan de hele auto omhoog op dat rare asje. Maar dat Volvo safety beter werkt voor de inzittenden dan voor de omstanders wisten we al. Geldt kennelijk ook als je eronder ligt ;-).

Schrikken trouwens lijkt me dat. 1500 kilo staal net niet op je been.
eV70T
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 10.03.2015 - 18:36  ·  #5
ach stel schijters, ik heb die krik al diverse keren gebruikt
lekker handig de hele wagen in 1 x op z`n kant 2 wielen verwisselen , andere kant pakken en klaar
zo hoef je geen 4 x te hijsen :thumb:
de krik is nog steeds heel , alleen de wielmoerensleutel heb ik weggegooid ,
stukje japans blik 👅 :sick:
en een goede kruissleutel gekocht
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 10.03.2015 - 20:12  ·  #6
haha daarom heb ik dus een brug met twee beste assteunen :ninja: (niet dat die lekker onder de volvo willen maar met een houtenblokje er op gaat t prima). Krik zit er niet meer in. Als ik lekke band krijg zal de wegenwacht er aan de pas moeten komen of met een klein gaatje doet die bus met van dat groene spul t misschien wel. oo als ik nu het ongeluk maar niet uitnodig..... :devil:
RBR
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 10.03.2015 - 20:14  ·  #7
Waarschijnlijk heb je of de krik er niet goed onder gezet of de auto niet goed vast gezet.
Heb beide een keer gehad met een V70N.

Eerste keer stond de krik iets scheef onder de auto, krik daarom scheef bij het opkrikken.
Tweede keer had een ander de auto alleen in P staan (automaat) en geen handrem, auto ging dus rollen...

Maar dat je krik te licht is is onzin, dat zou betekenen dat je met een lading achterin je wielen niet meer kan wisselen? Zou lekker veilig zijn van Volvo om een krik mee te leveren die precies het gewicht van je auto kan dragen.. (laat staan het extra gewicht van een vol-opties volvo tegenover een kale versie)

Moraal van het verhaal lijkt me eerder: auto alleen op rechte ondergrond opkrikken ;)
Piet_piraat
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 10.03.2015 - 20:38  ·  #8
Ik vind het krikpunt ook vrij bizar inderdaad, omdat je hele auto van de grond komt. Maar goed, voor een wiel verwisselen met een simpele garagekrik die twee ton aan kan, is het net genoeg en scheelt het een keer krikken. Maar apart vind ik het ook wel.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 10.03.2015 - 20:41  ·  #9
Als ik de rechterkant optil dan blokkeer ik links de wielen met blokjes hout van de houtkachel.
Als ik de linkerkant optil doe ik het omgekeerde.

De auto rijd nooit weg.

Daarnaast heb ik lang geleden mijn ouweheer mogen redden toen zijn schaarkrik het begaf terwijl hij onder de caravan lag zonder 1 wiel.

Ik werk dus altijd met een bijznder goede garage krik, en da niet 1 van de kijkshop.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.03.2015 - 20:42  ·  #10
Lijkt me ook. zon krik moet t gewoon kunnen doen. maar rechtop en goed vaststaan is zeker belangrijk anders wil je er zeker niet onder werken. overigens leek mij dit wel wat: https://www.conrad.nl/nl/lucht…28852.html
626Ronin
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 10.03.2015 - 22:39  ·  #11
Quote door RBR

Waarschijnlijk heb je of de krik er niet goed onder gezet of de auto niet goed vast gezet.

Maar dat je krik te licht is is onzin, dat zou betekenen dat je met een lading achterin je wielen niet meer kan wisselen? Zou lekker veilig zijn van Volvo om een krik mee te leveren die precies het gewicht van je auto kan dragen.. (laat staan het extra gewicht van een vol-opties volvo tegenover een kale versie)

hoe wil jij bij je krik en je reservewiel komen met een volle achterbak? >_<
ik doel vooral op de gewichtsverdeling, en weet uit mijn instructieboekje dat een awd twee krikpunten heeft omdat het zwaartepunt verder naar achteren ligt.
een volle uitrusting is gelijkmatiger verdeeld dan een aangedreven achteras en differentieel. (of een aftermarket gastank, àchter de full size benzinetank die de bifuel niet heeft)
ik had de auto in de versnelling en op de handrem, had hij horizontaal gestaan, dan was de krik er juist onderuit geschoten, zoals hij nu scheef trok zette hij zich nog af tegen de helling..(duwde de auto de helling òp)
ik zeg niet dat de krik te licht is, maar waarschuwde alleen voor de combinatie met èèn vast krikpunt en een verschoven zwaartepunt t.o.v. origineel..
ik heb mijn krik eruit gegooid, ook omdat ik toch geen reservewiel meer meesleep maar een spuitbus en compressortje, wat jullie doen moeten jullie weten, ik heb mijn ervaringen gedeeld en bleek niet de enige te zijn.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.03.2015 - 23:04  ·  #12
en daarvoor: :thumb: THX
Baksteen
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Subject:

· 
Posted: 11.03.2015 - 01:40  ·  #13
Boordgereedschap is 'voor nood' en moet liefst nooit gebruikt worden.
Zo licht mogelijk dus aangezien je t een autoleven wel meesleept.
Het is dus echt een compromie.
En als een ei.
Kun je recht boven en onder op drukkend behoorlijk wat kracht op zetten, pak je m iets scheef... kan ie niets hebben.

Selected quotes for multi-quoting:   0