wagengewicht

Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

wagengewicht

· 
Posted: 09.11.2022 - 20:04  ·  #1
Ik heb sinds februari dit jaar een S80 diesel Momentum van 2008, fantastische wagen met (inmiddels) slechts 136.000 km. HHet is een originele Nl-auto met een kentekengewicht van 1551 kg. Nu valt mij op dat vrijwel alle vergelijkbare of luzere S80' s een lager kentekengewicht hebben, ruim onder de 1550 kg waardoor ze in een lager tarief voor de motorrijtuigenbelasting zitten.

Ik heb de RDW gemaild met het verzoek het kentekengewicht aan te passen naar beneden. Door de RDW werd aangegeven dat ik dan via de importeur een bewijs zou moeten overleggen dat het gewicht lager is dan 1551 kg.

Importeur 2 x gemaild, geen reactie. Afgelopen vrijdag gebeld en daar kreeg ik te horen (via hun technische dienst) dat de auto een typeplaatsje zou moeten hebben met daarop het gewcht dat op het kentekenbewijs wordt overgenomen. Ik vind dat echter nergens, op geen van de plaatjes op de wagen staat het kentekengewicht vermeld. Heb het originele instructieboekje erop nageslagen, maar ook daarin vind ik nergens dat dit kentekengewicht ergens op de auto zou zijn te lezen.

Wie weet hoe dit zit?
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: wagengewicht

· 
Posted: 09.11.2022 - 22:01  ·  #2
Je mag toch bij de rdw een weging laten uitvoeren volgens de regels ?
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.11.2022 - 22:06  ·  #3
Ja dat kan, maar dat pakt vaak ongunstiger uit, omdat ze dan een halve tank brandstof bij het gewicht optellen.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 09.11.2022 - 23:35  ·  #4
Quote door brulkjaer

Ja dat kan, maar dat pakt vaak ongunstiger uit, omdat ze dan een halve tank brandstof bij het gewicht optellen.

Dat hoort (en staat ) gewoon in het protocol en was bij de type keuring en weging ook gewoon het geval.
Krik en gereedschap etc mag er gewoon uit.

En van ervaringsdeskundigen 🤓 heb ik begrepen dat men niet controleert of het wijzertje de correcte hoeveelheid aangeeft of dat dat te maken heeft met een euh…. Weerstand oid .
Verder gewoon alles uit de wagen halen wat niet hoeft. Het zal je verbazen wat er aan gewicht elke dag meegaat puur omdat het erin ligt.
ShahV70
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 10.11.2022 - 00:11  ·  #5
Je kunt de CVO / COC opvragen bij de dealer en via diverse websites en dacht zelfs ook via de volvocars site. Bedragen vanaf 35,- tot 150,- euro en levertijden van enkele dagen tot weken, afhankelijk van voertuig en bij wie je het opvraagt.

De CVO/COC is de "geboorteakte" van de auto en vermeldt o.a. de twee gewichten (massa ledig voertuig en rijklaar), emissies en het chassisnummer etc. etc.

De CVO/COC is leidend voor de RDW.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 10.11.2022 - 08:29  ·  #6
Quote door Rik Tuin

Ik heb sinds februari dit jaar een S80 diesel Momentum van 2008, fantastische wagen met (inmiddels) slechts 136.000 km. HHet is een originele Nl-auto met een kentekengewicht van 1551 kg. Nu valt mij op dat vrijwel alle vergelijkbare of luzere S80' s een lager kentekengewicht hebben, ruim onder de 1550 kg waardoor ze in een lager tarief voor de motorrijtuigenbelasting zitten.

Ik heb de RDW gemaild met het verzoek het kentekengewicht aan te passen naar beneden. Door de RDW werd aangegeven dat ik dan via de importeur een bewijs zou moeten overleggen dat het gewicht lager is dan 1551 kg.

Importeur 2 x gemaild, geen reactie. Afgelopen vrijdag gebeld en daar kreeg ik te horen (via hun technische dienst) dat de auto een typeplaatsje zou moeten hebben met daarop het gewcht dat op het kentekenbewijs wordt overgenomen. Ik vind dat echter nergens, op geen van de plaatjes op de wagen staat het kentekengewicht vermeld. Heb het originele instructieboekje erop nageslagen, maar ook daarin vind ik nergens dat dit kentekengewicht ergens op de auto zou zijn te lezen.

Wie weet hoe dit zit?

Haha, dat zou mooi zijn, dat de RDW naar aanleiding van een mailtje het gewicht aanpast. Het gewichtsverschil kan ook liggen aan de (combinatie van) opties van de auto (of gewoon het bouwjaar; net een andere contructie van het e.e.a.).
Mijn vorige S80 woog iets van 1558 (echt een paar kg dus in de nieuwe klasse). Mijn huidige S80 is 2 jaar nieuwer, heeft meer opties, maar is op papier een paar kg lichter (net onder de grens van een nieuwe klasse).
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 10.11.2022 - 18:11  ·  #7
Ik heb in 1987 bij de Volvodealer een nieuwe 740 station (zakelijk) op grijs kenteken gekocht, was toen nog gewoon voorzien van alle ruiten. Was een benzine uitvoering waar ik direct LPG in liet bouwen. Na ruim 5 jaar heb ik die volledig omgebouwd naar personenwagen en moest ik die voor geel kenteken laten wegen bij de RDW. Al het overbodige eruit, benzine-, gas- en ruitensproeiertank nagenoeg leeg. Ik kwam zelfs een gewichtsklasse lager uit!
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 10.11.2022 - 19:57  ·  #8
Had je niet stiekem Helium is de banden gedaan ? 😉

Selected quotes for multi-quoting:   0