Wanneer koppeling vervangen?

fransje0
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

Wanneer koppeling vervangen?

· 
Posted: 08.03.2014 - 14:08  ·  #1
Hallo mede Volvo rijders en rijdsters,

Mijn V70 Bifuel van 2002 heeft nu ca.350.000 km gelopen en ik ga binnenkort de homokineten,stabilisatorstangetjes,lambdasonde voor,luchtmassameter,voorpijp uitlaat en wiellagers vervangen. Is het verstandig om gelijk de koppeling compleet te vervangen? Op zich doet de koppeling het nog prima maar gaat alleen wat zwaarder als eerst. Omdat de auto tijdens deze werkzaamheden al een heel stukje uit elkaar ligt is het misschien verstandig om het toch te doen vooral omdat de auto meegaat op vakantie naar Spanje. Ik heb reeds een prijsopgave bij Dennis gevraagd voor het vervangen van de koppeling maar nog niets vernomen. Ik heb helaas geen Vida.
Zijn er nog dingen waar je speciaal op moet letten bij het demonteren van de bak?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties, Frans :D
Lunar
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 31
Subject:

Re: Wanneer koppeling vervangen?

· 
Posted: 08.03.2014 - 14:46  ·  #2
Als de koppeling zwaar gaat, dan zal het eerder een kwestie zijn van ontluchten en de vloeistof verversen.
DDH
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 08.03.2014 - 16:55  ·  #3
En hoe is de toestand van het vliegwiel..........??
fransje0
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 08.03.2014 - 19:08  ·  #4
Wat de toestand van het vliegwiel betreft neem ik aan dat deze goed is. ik hoor geen geratel of andere vreemde geluiden gerelateerd aan de koppeling. Het is natuurlijk niet zo'n gigakoppelapparaat als een turbodiesel wat natuurlijk voor een veel grotere belasting zorgt dan zo'n 140 pk gasbakje zoals de mijne. Ik zit meer met de vraag hoelang een koppeling normaal meegaat.

m.v.g. Frans
volvoandre
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 08.03.2014 - 22:24  ·  #5
Als je de koppeling wel vervangt neem dan ook de krukas kering mee
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.03.2014 - 00:17  ·  #6
Quote door fransje0

Wat de toestand van het vliegwiel betreft neem ik aan dat deze goed is. ik hoor geen geratel of andere vreemde geluiden gerelateerd aan de koppeling. Het is natuurlijk niet zo'n gigakoppelapparaat als een turbodiesel wat natuurlijk voor een veel grotere belasting zorgt dan zo'n 140 pk gasbakje zoals de mijne. Ik zit meer met de vraag hoelang een koppeling normaal meegaat.

m.v.g. Frans

Dat ligt er helemaal aan hoe de auto gebruikt wordt, als het gebruik 99% autosnelweg is en bereden wordt door een goeie bestuurder dan kan het ding wel 2ton mee gaan. Maar als er regelmatig aanhangers met de auto worden getrokken dan kan het met 50kkm ook wel klaar zijn. Lomp slecht gebruik van de koppeling met veel laten slippen zorgt ook voor versnelde slijtage. File rijden ook. Stadsrijden ook.

een aardige indicatie dat een koppeling al flink ver heen is, is:
- als het koppeling pedaal hoger dan normaal staat
- als de koppeling happend aankoppelt als je weg rijdt.
uiteindelijk gaat de koppeling uiteindelijk slippen (toerental gaat omhoog terwijl je gas geeft in een versnelling maar niet harder gaat rijden.
Lunar
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 31
Subject:

· 
Posted: 09.03.2014 - 00:31  ·  #7
Het vervangen van de koppeling verschilt heel erg per rijder. Stoplicht sprinters, snelwegrijders, stadsbestuurders. De koppeling van onze vorige V70 2.4 140pk zat er ook al bijna aan te komen op 250.000km. Bij onze V70R is de koppeling pas bij de 330.000km vervangen.

Als de koppeling in die 350.000km nog niet eerder vervangen is, dan zou ik het wel doen, want dan heb je een deel toch al los hangen. En inderdaad meteen de krukaskeerring mee vervangen.
jjeronimus
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 12.03.2014 - 18:51  ·  #8
Even aanhakend op het vliegwielverhaal:

Ik kwam per toeval deze site tegen... erg goedkoop, misschien de moeite waard?

http://www.zweimassenschwungrad.com/

Succes!

Selected quotes for multi-quoting:   0