Wat betekend P0422

Foutmelding

Riscybeertje
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

Wat betekend P0422

· 
Posted: 11.02.2015 - 08:21  ·  #1
Hallo allemaal

Kreeg gisterenavond een storing en heb deze vanmorgen uitgelezen en de code was P0422
Als tekst kreeg ik te lezen Primary katalysator Rendement Below threshold Bank 1.

Ik heb vorige week mijn eindelozer vervangen en sindsdien deze storing nu 2x gekregen tijdens rijden kan het aan de einddemper liggen deze is nl niet orgineel Volvo maar imitatie.

Krijg de storing wel gereset maar komt schijnbaar toch weer terug.

Het betreft een Volvo S 60 uit 2001 360.000 km op lpg 2.4 T

Gr Peter
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Wat betekend P0422

· 
Posted: 11.02.2015 - 09:20  ·  #2
Riscybeertje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.02.2015 - 14:22  ·  #3
Oké ga er een keertje onder om hem alsnog aan te draaien

Thanks
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 11.02.2015 - 20:30  ·  #4
dus als je een gaatje in de uitlaat hebt, krijg je een foutcode en ga je mogelijk in "noodloop" rijden???

geloof het niet. Er rijden wel meer auto's met hier of daar een gaatje in de uitlaat....niet logisch..zeker omdat het de einddemper betreft.
Eerder een defecte sensor van de KAT of....een cheapy kat als vervanging van de originele katalysator.

Bij goedkope katalysatoren gebruikt men meestal ook goedkopere materialen die de omzetting van vuile uitlaatgassen in schonere niet goed of volledig uitvoeren. De sensoren in de kat meten dit en gaan deze fouten geven.

dus, check de werking van de kat en probeer te achterhalen of het wel de originele is of misschien dat hij "gewoon" defect is. Met een KM stand van 360000 zou dat best wel eens één van deze kunnen zijn dat die al eens vervangen of kapot is.
.
.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.02.2015 - 20:46  ·  #5
Kan ook. Kan ook een defecte achterste lambdasensor zijn. Of een scheur in het uitlaatspruutstuk. Of een ander lek, eerder in de pijp, ontstaan door het monteren van de einddemper, noem het maar op. Wat ie meet aan uitlaatgaswaarden klopt niet met wat er verwacht wordt aan de hand van de andere variabelen iig.

Maar aangezien volgens ts het probleem optreedt sinds die nieuwe einddemper eronder zit en dit in een ander geval ook al eens de oorzaak was zou ik daar beginnen. Maar goed, misschien ben ik gek.

Waar lees jij trouwens dat ie in de noodloop schiet? Heeft ts het volgens mij niet over gehad.
Riscybeertje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.02.2015 - 08:53  ·  #6
Hmmmm

Einddemper is dan toch raar toen de demper eraf was kreeg ik totaal geen melding en heb toch een kleine 100 km zonder gereden.
Ook loopt de motor super goed mocht de uitlaatspruitstuk stuk Jin zou je dit dan niet moeten horen?

Ik ga hem straks nogmaals resetten Gelukkig hoef ik er noet voor naar de dealer ,en zal eens kijken hoe lang hij wegblijft.

Gr Peter
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.02.2015 - 09:55  ·  #7
Volgorde waarin het systeem werkt: luchtinlaat -> luchtmassameter -> inlaatspruitstuk -> motor -> uitlaatspruitstuk met Lambdasonde 1 (regelsonde, werkt samen met luchtmassameter, gaspedaalsensor etc. om inspuithoeveelheid brandstof te bepalen) -> katalysator met Lambdasonde 2 (meet uitlaatgassen; moet overeenkomen met verwachtingen op sensoren daarvoor) -> flexibel stuk -> demper 1 -> uitlaatpijp -> einddemper.

Ergens tussen motorblok en lambdasonde 2 lijkt het mis te gaan. lambda 2 kun je uitlezen met vida of een generieke scanner. Moet reageren op je haspedaal. Net als lambda 1, die moet stationair echter een waarde rond de 1 V afgeven, uit mijn hoofd; verder alles checken. De einddemper is idd. niet per se logisch, maar goed, wie weet. Het is daar begonnen.
Riscybeertje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.02.2015 - 10:45  ·  #8
Dan toch maar ff langs de dealer om goed uit te lezen.

Selected quotes for multi-quoting:   0