wat is dit EVAP klep?

vacuum slang en benzinelucht

 
 
 
 
 
Tim Post
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: wat is dit EVAP klep?

 · 
Posted: 07.01.2025 - 12:36  ·  #31
Ga ik even nalopen, is een goeie! Net nog onder mijn auto gelegen maar zie geen teken van een koolstoffilter… de hoge druk en de damp leidingen lopen langs de benzinetank naar boven toe. Heel bijzonder.
Tim Post
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: wat is dit EVAP klep?

 · 
Posted: 07.01.2025 - 13:17  ·  #32
Wat ik wel tamelijk bizar vind is dat mijn fuletrims op benzine slechter zijn dan op lpg…

Op benzine is de LTFT 9.2-10.4 en de STFT varieert tussen -1.8 en 1.5

Op LPG is de LTFT rond de 6 (heeft een tijdje niet op lpg gelopen en de STFT -0.5-0

Dat zou op benzine juist beter moeten zijn toch?
Tim Post
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: wat is dit EVAP klep?

 · 
Posted: 09.01.2025 - 19:13  ·  #33
Even iets uitsluiten; als de carterventilatieslang die boven op het kleppen deksel vast zit lek is, dan moet daar olie uitkomen toch? Ik heb het idee (lijkt abnormaal speling te hebben) dat ie daar wat op lekt en daardoor de fueltrims manko gaan.

De evap is al wel vervangen, zit geen origineel slangen meer op
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6083
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: wat is dit EVAP klep?

 · 
Posted: 09.01.2025 - 22:56  ·  #34
idd dan lekt ie daar olie
Tim Post
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: wat is dit EVAP klep?

 · 
Posted: 09.01.2025 - 23:10  ·  #35
Ah, bedankt! Kan ik die afstrepen
Tim Post
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: wat is dit EVAP klep?

 · 
Posted: 21.01.2025 - 14:02  ·  #36
Weer een stapje verder;

Vandaag de thermostaat en brandstoffilter vervangen.
Motor kwam niet boven de 75-80 graden uit en brandstoffilter was er wel aan toe.
De EVAP vacuüm heb ik afgedopt vanaf het spruitstuk.

Nu dalen de fueltrims gestaag. Zaten rond de 17 bij stationair en nu na niet heel veel kilometers onder de 10 (de LTFT)

Lijkt erop dat het op benzine nu goed is.

LPG is een ander verhaal, de injectoren lekken na. Nu waren de fueltrims daar ook sky-high, dus vermoed ik dat er ook een LPI pomp revisie uitgevoerd moet worden ivm een mogelijk te lage druk.

Dat de fueltrims op beide brandstoffen veels te hoog waren is dus puur toeval, maar of ik de pomp ga laten reviseren en andere (2e hands) injectoren ga monteren moet ik echt nog over nadenken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0